אין כל ספק שאחד היוצרים והזמרים המוערכים ביותר בעולם התרבות הישראלי מראשיתו הוא אריק איינשטיין. לציון עשור לפטירתו, התחקה חוקר המוזיקה דודי פטימר בסדרת ההסכתים הדוקומנטרית החדשה שלו "חייו מלאי שיר" אחר תחנות חייו המקצועיות, הטבולות בערימות של כישרון, שיתופי פעולה נפלאים, וכאב גדול על לכתו.

להוריד את החרדה: "שבת עברית" עם שירי רוגע ושלווה
בעזרת בינה מלאכותית: האזינו לשיר החדש של הביטלס

מדי שישי יעלה באתר 103fm ובשאר הפלטפורמות ( ספוטיפיי  |  Apple Podcasts  |  Podcast Addict  |  Deezer) ובשבת כאן ב"מעריב אונליין" פרק חדש בסדרה בת ארבעה פרקים (+ פרק בונוס).

הפרק הראשון נושא אותנו אל מחוזות ילדותו התל אביבית של אריק איינשטיין, בנו של שחקן התיאטרון יעקב איינשטיין. עוד כילד, נמשך איינשטיין לספורט, ובנעוריו, לצד היותו חניך בתנועת השומר הצעיר, שימש כספורטאי באגודת הפועל תל אביב. יתרה מזאת, הוא היה אלוף ישראל לנוער בהדיפת כדור ברזל ובקפיצה לגובה ואף זכה במדליית ארד בקפיצה לגובה במכביה החמישית שנערכה בשנת 1957. כמו כן, היה אריק כדורסלן בקבוצת הנוער של הפועל תל אביב ובשל כישוריו הספורטיביים זכה לכינוי 'אריות'. 

בשנת 1957, עם הגיעו לגיל 18, התגייס ללהקת הנח"ל, תחילה כשחקן ובהמשך בלט יותר כזמר, כאשר הסולו הראשון המשמעותי שלו היה 'רוח סתיו', שהפך אותו לכוכב הלהקה. שירים נוספים בהם בלט קולו בלהקה: 'יא ירח', ו'דינה ברזילי' (בעלת המספר האישי הנודע 496351). 

עם שחרורו מהצבא, איינשטיין 'רכב' על שתי חתונות: משחק וזמרה, והצטרף לתיאטרון הסאטירי 'סמבטיון' ובהמשך כיכב בהצגות תיאטרון מצליחות כמו 'תל אביב הקטנה', 'משלי ערב', 'בילי בדאי', ו'אירמה לה דוס', ואף משחק בשלושה סרטי קולנוע, 'ניני', 'דליה והמלחים' ו'סאלח שבתי'. במקביל, הוציא בשנת 1960 תקליטון בכורה שכלל ארבעה שירים: 'השעות הקטנות של הלילה', 'עיר לבנה', 'פונדק במדבר' ו'היא הייתה בת 17', והצטרף ללהקת 'בצל ירוק'. כמו כן, הקים עם אילנה רובינא את 'צמד הגפרורים' ובהמשך חבר לבני אמדורסקי וליהורם גאון להקמת שלישיית הזמר 'גשר הירקון', מההרכב המצליחים ביותר בשנות ה־60. 

איינשטיין ביסס בהדרגתיות את מעמדו בכוכב וקיבל את הגושפנקה לכך כשזכה פעמיים ברציפות בפסטיבל הזמר והפזמון, האירוע הממוסד ביותר של הזמר העברי, עם 'איילת החן' (1965) ו'ליל סתיו' (1966), והפך לכוכב זמר אהוד על המיינסטרים ה'מעונב'. אלה אפיינו גם את אריך הנגן הראשון שלו משנת 1966 – 'שר בשבילך', שלוטש ברובו בעיבודי ג'אז מלטפים ומתוכו הצליחו שירים כמו 'אל תבכי ילדה' ו'הלילה הזה'. 

עוד במהלך חברותו בשלישיית גשר הירקון, איינשטיין החל לגלות משיכה עזה למקצבי הרוקנרול המחתרתיים ששלטו בבריטניה ובארה"ב. לאחר שביצע מספר גרסאות כיסוי לשירי הביטלס - 'רק אתמול' עם יפה ירקוני, גרסה עברית ל־'Yesterday' ו'למה את לא יוצאת איתי?' של שלישיית גשר הירקון, גרסה עברית ל־'From Me To You' ובתקליטו הראשון אף ביצע את 'הבטחת שתבואי', גרסה עברית לשיר של להקת 'הצלליות' במה שכונה אז 'מקצבי ה'יה-יה', הקים בהשראת להקות הקצב הישראליות את להקת 'האיינשטיינים' והקליט עמה תקליטון פופ ראשון, שכלל גרסאות כיסוי ללהקות הביטלס והאנימלס, וביטא את הכיוון אליו בחר להפנות את תשומת לבו האמנותית, בניגוד לנורמות המקובלות אז ברדיו הישראלי.

שנת 1966 הסתיימה עם פגישה גורלית בין איינשטיין לבין שני אמנים אנונימיים, שמוליק קראוס וג'וזי כץ, פגישה שהולידה את אחת השלישיות המשפיעות ברוק הישראלי – 'החלונות הגבוהים'. סיפורה של השלישייה פותח את הפרק הבא בסדרה.