"נחזור בקרוב/ נקום מעפר/ יהיה לנו טוב/ הכל יצמח מחדש / יהיה לנו כוח/ לשוב ולפרוח/ כי לא רצינו לעזוב" - אכן, גם זה מסימני התקופה, כששירים זוכים לגרסות מחודשות ברוח הזמן. זה בדיוק מה שקורה ל"גורל אחד", מלהיטיה הגדולים של עפרה חזה, שהמשוררת צפנת ירון-טמיר הפיחה רוח חדשה במפרשיו, כשנענתה לאתגר להוסיף בית עדכני לשיר שאותו יצרה לפני קרוב ל-40 שנה עם בעלה דאז, המלחין והזמר שם טוב לוי.

קול הנשמה - שרים עפרה חזה (צילום: יקי הלפרין)
קול הנשמה - שרים עפרה חזה (צילום: יקי הלפרין)

הגרסה הנוכחית, שנקראת "גורל אחד 2023", נוצרה ביוזמת הכפר השיקומי "עדי נגב- נחלת ערן", שהוקם למען ילדים ובוגרים בעלי מגבלות רפואיות ובראשו עומד אלוף בדימוס דורון אלמוג, חתן פרס ישראל ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית. בהקלטת הקליפ של השיר חדור התקווה, בבימויו של הבמאי אורי אברוצקי, קרובו של אלמוג ויוזם הפרויקט, בעיבודו של יונתן קרת, נטלו חלק דיירי הכפר עם הזמר טל סונדק ונגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

"השיר, קודם הלחן של שמי ואחר כך המילים שלי, נכתב ב-84', כשחזרנו לארץ מביקור בארצות הברית, שהתארך כדי חצי שנה ובמהלכו לא התפתינו להישאר שם, כפי שקורה ללא מעט ישראלים, למרות שהיה לנו שם כיף וכמעט בכל ערב בילינו במועדון-ג'ז אחר", מעידה ירון-טמיר. זה הביא אותי לכתוב בפתח השיר - 'גורל אחד/ שם אותנו כאן, בארץ הזאת./ ניסינו לברוח/ ניסינו לשכוח/ ולא יכולנו לעזוב".

"כתבתי את זה לאחר ששמי הוזמן להפיק מוזיקלית את אלבום 'אדמה' של עפרה חזה", היא נזכרת. "בין השירים של שמי, שבחר בצלאל אלוני, המנהל האישי של עפרה, היה לחן חסר מילים וכפי שקרה לא פעם בזוגיות שהייתה לי עם שמי הוא הציע לי לכתוב לו מילים ומה שיצא, זה 'גורל אחד', השיר היחיד שכתבתי לעפרה. היום, בדיעבד, אני מצרה על שלא השתדלתי שיהיו יותר, מה גם שאז היה לי קשר טוב עם עפרה, שביצעה את השיר לראשונה בהצגת הילדים "מלכת הקסמים".

ירון-טמיר, בת גילה של חזה, נכנסה לפנתיאון הזמר העברי, כמי שחברה במילותיה לכתיבת שירים מהבולטים ברפרטואר של לוי במהלך שבע שנות נישואיהם. למעשה, שירים כמו "התעוררות', "הולך איתך לסרט" ו"סיפור של יום" ("יושבים בבית הקפה"), בביצוע "צליל מכוון", "סמבה צ'יק",  כהצדעה לרב-אמן הג'ז צ'יק קוריאה ו-"בורבולטה", כהצדעה ל"פרפר נחמד", שיקפו את ההווי שבו הם היו שרויים בגילם הצעיר דאז.

בעברה הייתה ירון-טמיר - אחותה של הבמאית נירית ירון, מי שהייתה נשואה לשלמה גרוניך -  עיתונאית ב"חדשות" ובטלוויזיה החינוכית. "גורל אחד" הוא שירה הידוע ביותר ובין מבצעיו אחרי עפרה חזה היו שרית חדד, נסרין קדרי, דיקלה ונרקיס. לאחר שיתוף הפעולה שלה עם שם טוב לוי היא לא המשיכה בקריירה של פזמונאית והתרכזה בכתיבת שירה, אם כי היא לא פרסמה משיריה בספר.

הבחירה בטל סונדק, מי שייצג את ישראל באירוויזיון 2001 עם השיר "אין דבר", לא אמורה להפתיע. הוא מוכר כזמר-נשמה מרגש, המתגייס למרות כמו הקלטת הגרסה המחודשת של "גורל אחד" ולדבריו זאת הפעם השנייה שהוא משתף פעולה עם הפילהרמונית. "אין לנו ברירה אחרת, כשלמעשה גורל אחד מאחד את כולנו", הוא אומר תוך כדי התרוצצות בהופעות-התנדבות ברחבי הארץ.

הפילהרמונית (צילום: אלי כץ)
הפילהרמונית (צילום: אלי כץ)

איך מתמודדים עם הגרסה המקורית, המצליחה כל כך של עפרה חזה?
"לוקחים את השיר למחוזות אחרים מכפי שהשיר הוקלט במקור וזאת תוך כדי מתן הכבוד הראוי לביצוע המקורי של עפרה. לי, בכל אופן, כשהוצע לבצע את הגרסה החדשה השיר, זה עשה לי קווץ' בלב".

"כששמעתי את הביצוע הנוכחי של השיר, הזדמזם לי הביצוע של עפרה, שכמו עלה מהאוב ובאמת קשה להתמודד איתו", מספר בצלאל אלוני. אמרתי לה - 'עפרה, מחדשים את 'גורל אחד', אבל היא לא ענתה לי. בכל אופן, מדהים איך שהשיר, כמו לא מעט שירים של עפרה, שומר על האקטואליות שלו".

"דווקא עכשיו, כשעם ישראל עובר את אחת מהתקופות הקשות בתולדותיו, החלטנו להפריח תקווה וליצור שיתוף פעולה עם הפילהרמונית הישראלית בחידוש השיר, שמבטא את מה שכולנו מרגישים, כשגורל אחד שם אותנו כאן", אומר לבסוף דורון אלמוג.