חייו מלאי שיר – הפרק השני (1967-1981) 

אין כל ספק שאחד היוצרים והזמרים המוערכים ביותר בעולם התרבות הישראלי מראשיתו הוא אריק איינשטיין. לציון עשור לפטירתו, התחקה חוקר המוזיקה דודי פטימר בסדרת ההסכתים הדוקומנטרית החדשה שלו "חייו מלאי שיר" אחר תחנות חייו המקצועיות, הטבולות בערימות של כישרון, שיתופי פעולה נפלאים, וכאב גדול על לכתו. 

יש בי אהבה: בחזרה לתחילת דרכו של הזמר הנצחי אריק איינשטיין
חייו מלאי שיר: סדרת פודקאסטים חדשה על אריק איינשטיין לציון עשור למותו

הפרק השני מתחיל בסוף 1966, כשאריק איינשטיין מקים עם שמוליק קראוס וג'וזי כץ את 'החלונות הגבוהים', מהשלישיות המשפיעות ופורצות הדרך בפסקול המקומי, שעשתה פופ־רוק בניחוח בינלאומי בשפה העברית. החבורה החלה לעבוד על אלבום שכל לחניו היו של קראוס לצד טקסטים של מיטב הכותבים, כולל איינשטיין בעצמו, שכתב את 'אז מה' ו'כל השבוע לך'. התקליט של החלונות הגבוהים זכה להצלחה מסחררת וכל שיריו הפכו ללהיטי ענק ולקלאסיקות: 'יחזקאל', 'הורוסקופ', 'אינך יכולה', 'האהבה הראשונה', 'זמר נוגה', 'הבובה זהבה', 'כל השבוע לך' ועוד.

מרגע שיצאו שירי 'החלונות הגבוהים' לרדיו, הם הפכו ללהיטי ענק. אחרי מלחמת ששת הימים השלישייה הוזמנה לסיבוב הופעות באירופה. השלישייה החלה לעבוד על שירים חדשים באנגלית, פרי לחניו של קראוס, או אז איינשטיין התגעגע הביתה ורצה לחזור, לא התלהב מהקלטת שירים באנגלית ולא רצה להמשיך להופיע בלונדון.

החיבור המוזיקלי של איינשטיין עם שמוליק קראוס היה רק הספתח לשיתוף הפעולה הבאמת מעמיק של איינשטיין כיוצר וכמבצע – שיתוף הפעולה עם שלום חנוך. יחד השניים חוללו את המהפכה הראשונה הגדולה של הרוק העברי ושינו את פני הפסקול המקומי. שיתוף הפעולה בין השניים הוליד שלושה אלבומים ('מזל גדי', 'שבלול', 'פלסטלינה'), מספר תקליטונים ותוכניות טלוויזיה ('לול'), ואינספור להיטי ענק: 'הגר', 'מה שהיה היה', 'פראג', 'אבשלום', 'קח לך אישה', 'אל תוותרי עליי', 'למה לי לקחת ללב?', 'מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?' ועוד רבים וטובים. 

במוצאי יום העצמאות 1969, איינשטיין עלה על בימת פסטיבל הזמר והפזמון הממסדי ושר בקולו החם את 'פראג', שיר שיצר עבורו חנוך כמחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ודיכוי 'האביב של פראג'. 'פראג' היה מעין אנטיתזה לכל העקרונות הציוניים של הפסטיבל וככזה נתפס בעיני הקהל כמרד חתרני של איינשטיין בכל המוסכמות הציוניות שעליהן הושתת הפסטיבל, בייחוד בתקופה ההרואית שבאה אחרי מלחמת ששת הימים. הדבר עורר הדים וגרר תהיות וסברות על אובדן הדרך של איינשטיין, אך בדיעבד הצטייר כמציאת הדרך והגדרת ישותו המוזיקלית מחדש, ישות שדבקה בו עד יומו האחרון. באותו פסטיבל, שעד כה חיבק את איינשטיין בחום, נחל 'פראג' תבוסה ודורג רק במקום השביעי, וכמחאה על כך איינשטיין לא הסכים להשתתף בפסטיבלים הבאים. אך בעצם הכישלון רק העצים את שיתוף הפעולה החדשני בינו לבין חנוך.

ב־1969, השנה בה איינשטיין, דוידזון ושיסל הקימו את חברת ההפקות 'הגר' הקליט הזמר את אלבומו 'פוזי', הנחשב בעיני רבים לאחד מאלבומי הרוק הראשונים בעברית, בו ניסה לשתף פעולה עם המוזיקאי מישה סגל. השירים שסגל הלחין לאיינשטיין באותה תקופה היו: 'כמה חם', 'חיי האהבה של הכלבה עליזה', 'ילדה ציור', 'אברהם ושרה' ו'היה היה (לזיגי)', שהיה שיר מחווה למוזיקאי, המעבד והפסנתרן זיגי סקרבניק ז"ל. במקביל לעבודה עם סגל חבר איינשטיין ללהקת 'הצ'רצ'ילים' שתלווה אותו. 

עם עזיבתו של חנוך לאנגליה בתחילת 1971 חיפש איינשטיין שותפים מוזיקליים חדשים: הוא פנה לרוב האקסלי, שהופיע איתו ב'צ'רצ'ילים' והציע לו ליצור אלבום משותף. האקסלי השמיע לאיינשטיין כמה לחנים, ואיינשטיין חש שהם מתאימים לשירי ילדים. האלבום 'שירי ילדים' יצא לאור ב־1971. שותפו המוזיקלי הבא היה מיקי גבריאלוב, שהלחין עבור אלבום זה לבקשת איינשטיין את שירו הראשון 'אני מבין', ומיד אחריו החלו השניים לעבוד על אלבום משותף. שיתוף הפעולה בין איינשטיין לגבריאלוב הוליד לאורך שנות ה־70 שני אלבומי מופת ('בדשא אצל אביגדור' ו'סע לאט') ושרשרת להיטי ענק.

בדומה לחנוך, גם גבריאלוב עזב אחרי כן לאנגליה יחד עם להקת 'הצ'רצ'ילים', מה שאילץ את איינשטיין לחפש את הטאלנט הבא - שם טוב לוי. שיתוף הפעולה הראשון ביניהם התחיל באלבום 'יסמין', שבו נכללו שני שירים שלוי הלחין ועיבד: אותו 'שיר של אחרי מלחמה' ו'דון קישוט' למילים של יהונתן גפן. בפברואר 1972 יצא איינשטיין לסיבוב הופעות יחד עם להקת אחרית הימים ודורי בן זאב בשם 'יש כיסוי', וכיכב לצד אורי זוהר בסרט 'מציצים' בו ניפץ לגמרי את התדמית של הצבר הקיבוצניקי. אחרי צאת האלבום, איינשטיין רצה שהוא ולוי ימשיכו לעבוד ביחד ויזם רעיון לאלבום שיהיה חידוש שירים של פעם, שזכה לשם 'ארץ ישראל הישנה והטובה'. הוא ראה אור ב־1973 והצליח מאוד וכלל גם שיר מקורי יחיד - 'יכול להיות שזה נגמר' לטקסט של גפן.

האלבום הבא של השניים, 'ילדים' יצא בשנת 1976 וכלל ברובו שירי ילדים שעיבד לוי. ב־1975 החל לשתף פעולה עם חברי ההרכב ארבע-עשרה אוקטבות' יוני רכטר ואבנר קנר, ביחד ולחוד. קנר הפיק מוזיקלית את אלבומו 'ארץ ישראל הישנה והטובה חלק ב'', ורכטר הלחין והפיק מוזיקלית את אלבומו 'האהבה פנים רבות לה', וסיפק לאיינשטיין לא מעט להיטים, בראשם "זו אותה האהבה", "שיר אהבה סטנדרטי" ו"עטור מצחך". 

איינשטיין ושלום חנוך חזרו לעבוד יחד עם שובו של חנוך מלונדון בארה"ב, כשלהקת 'תמוז' בה היה חבר חנוך נולדה בסיבוב ההופעות של איינשטיין 'סע לאט'. השניים שבו לשתף פעולה באופן פעיל בשנת 1979 עת יצאו לסיבוב הופעות משותף שתועד גם בתקליט וכלל שירים חדשים של השניים, ושנה אחרי שב איינשטיין לשתף פעולה עם גבריאלוב באלבומו 'חמוש במשקפיים', שלווה גם בסיבוב ההופעות האחרון של איינשטיין. במהלך סיבוב ההופעות הייתה הרגשה ברורה אצל חברי הלהקה שליוותה את אריק שהוא לא אהב להופיע. לאחר מסע ההופעות בישראל היה אמור להיפתח מסע דומה בארצות הברית, אך איינשטיין סירב לטוס. ב־29 באוגוסט 1981 התקיים המופע אשר חתם את מסע הופעות, והפך לבסוף גם להופעתו האחרונה של איינשטיין בפני קהל. מאז התרכז בהקלטות בלבד. 

שיתוף הפעולה הבולט הבא של איינשטיין היה עם יצחק (צ'רצ'יל) קלפטר שביטא תקופה מאד משמעותית בחיים ובקריירה של הזמר, בין אם באמירותיו החברתיות והפוליטיות שבאו יותר לידי ביטוי ובין אם בהסתגרותו בבית, התרחקותו מהתקשורת ושיריו האישיים שנולדו אחרי תאונת דרכים קשה שעבר בשנת 1982. על כך ועל אלבומיו הבאים של איינשטיין שתיארו את השינויים שחלו בו כיוצר וכאדם ובהם שב לשתף פעולה עם מכריו הוותיקים שם טוב לוי, יוני רכטר ושלום חנוך וצירף חברים חדשים למסע כמו ארקדי דוכין, מיכה שטרית וברי סחרוף - נעסוק בפרק הבא של של 'חייו מלאי שיר'.