מי אמר שכאשר התותחים רועמים, המוזות שותקות? זאת עובדה, שהמטר המבורך של פזמונים חדשים ומחודשים, שנוצרים "לרגל המצב", מצליח להפגיש במעין מפגש-פסגה היסטורי שניים מגדולי היוצרים בזמר העברי, שאיכשהו עד היום כמעט לא שיתפו פעולה. אלה הם קובי אשרת, מי שזכה באירוויזיון 79' עם שמרית אור בשיר "הללויה" ויואב גינאי, שניצח 19 שנה אחריו עם צביקה פיק באירוויזיון 98' על כנפי שירם "דיווה" ועתה הם מביאים לנו יחדיו את שירם החדש "אנחנו כאן חיים", שיושק בצהרי שישי באירוע הדלקת נר חנוכה, בכיכר החטופים בתל-אביב.

קול דרורה: בחזרה אל סיפורה של המוזיקאית והזמרת דרורה חבקין
"תשאירו שם חול": הזמר אריק סיני במסר לחיילי צה"ל

"מדור ראשון נלחשת התקווה מתוך חלום/ החושך בסופו להתבהר/כל צלקות הזמן עוד משקיפות מהחלון,/ אבל אף פעם לא כבה הנר", כך נפתח השיר, שמביא משב-רוח של תקווה ויוצא לקראת חנוכה. "וגם אם זה נדמה כי נשמטה האדמה,/ יבואו הימים הבהירים/ לא, אין לנו ברירה מלבד לקחת נשימה,/ כי זו עובדה - אנחנו כאן חיים".

"כשפנה אלי משה רעות, מפיק בתחום התרבות, עם השיר שכתב יואב גינאי ואמר שחשוב להלחין מילים שכאלה כדי להביא איזו תקווה לעם היושב כאן, ביקשתי לראות את הטקסט וכשזה הגיע אלי, תפסו אותי בו שני משפטים -'אנחנו כאן חיים', שזו הצהרה שמן הראוי שבעת הזאת נשמיע אותה כולנו וגם 'אף פעם לא כבה הנר', שלא יכבה", מספר אשרת. "אני בעצמי הופתעתי מכך שתוך חצי שעה השלמתי את הלחנת השיר.

"בהמשך רציתי שתהיה לו קשת רב-דורית של מבצעים, החל מילדי מקהלת 'מורן' ומשתי הזמרות של להקת 'שלווה', עבור בעדי כהן כנציגת דור הביניים וכלה בבני דורי - מירי אלוני, ששי קשת, אבי טולדנו ונתן דטנר. בלחן שילבתי ניחוח ים תיכוני באמצעות שילוב צלילי העוד, כלי שאני מאוד אוהב, אבל לא מרבה להשתמש בו. יצא קליפ מאוד מרגש שצילמה הבמאית ריקי אריכא.

"הלחן שלי הוא תוצאה של המילים שכתב יואב. כמי שלא עוסק בכך, הגם שניסיתי כמה פעמים, אבל לטעמי כמבקר הכי מחמיר של עצמי, זה לא יצא מספיק טוב - אני מקנא באלה שיודעים לעשות גם וגם - ותלוי בכותבי מילים, כפי שאלטון ג'ון הגדול יוצר לאורך כל הדרך עם ברני טופין, מה שהביא אותו להצהיר ש'אני כלום בלי ברני'. למרות שאני מלחין, אני מייחס למילים של שירים חשיבות רבה יותר מאשר ללחנים".

יואב גינאי (צילום: ליאור קסון)
יואב גינאי (צילום: ליאור קסון)

אתה יוצא עם השיר החדש בעוד ששני להיטי-ענק שלך התחדשו לרגל המצב.
"יחד', השיר שכתבתי עם שמרית אור ל'חלב ודבש', חודש לא פעם, כולל על-ידי הצוותים הרפואיים בקורונה וכעת, עם המשמעות המאחדת של המילה 'יחד' הוא בוקע מפרסומת חדשה. ומה שקורה עם השיר 'אין לך מה לדאוג' ("תחתונים וגופיות" בפי העם - י.ב-א) ממש מטורף איך שיר בן 50 שנה, שאת המילים שלו כתבה תלמה אליגון על-פי גלויה, ששלח אליה אחיה מחזית מלחמת יום כיפור, נשמע אקטואלי על רקע המחסור בתחילת המלחמה. לא רק שהוא התפשט בטיקטוק כמו בשדה קוצים, אלא שחיילות ביקשו מתלמה רשות לשיר 'נלחמות כמו לביאות' במקום כמו 'נלחמים כמו אריות'. לשיר יש חיים משלו, גם בלי קשר אלי".

ושיר המלחמה שאתה גדלת עליו?
"כמובן, 'שיר הרעות', שכתבו חיים גורי וסשה ארגוב, אם כי במלחמת העצמאות הייתי בן ארבע. לדעתי, זהו השיר שהוא יצירת-מופת ומבטא לא רק את האחווה והרעות של הלוחמים, אלא  גם את העצמאות שלנו".

בהזדמנות הזאת ספר נא על שירך הראשון שהתפרסם.
"זה קרה ב-69', כשהייתי מוזיקאי צעיר, שנים אחדות לאחר השירות בלהקת פיקוד הצפון, שם הייתי עוזרו של המנהל המוזיקלי שלנו, אריה לבנון, שלצערנו הלך לעולמו בימים אלה. עד אז לא כתבתי כלום ובכלל לא התכוונתי להיות מלחין. ואז, כשהוקמה להקת פיקוד דיזנגוף, הבמאי שלה, דני ליטאי, הביא לי פתאום את הטקסט של השיר 'העולם כולו נגדנו', שכתב יורם טהרלב וביקש ממני מנגינה בנוסח רוסי. עם זה התחלתי, כמעט בפקודה". עם זה הגיע אשרת, כידוע, עד כיבוש האירוויזיון.

כאן מפתיע אשרת כשהוא מגלה ששיר המלחמה הראשון שלו לא היה "אין לך מה לדאוג", שהוא כתב עם תלמה אליגון בימי מלחמת יום כיפור, אלא "גשם בעיתו", שיר אחר שכתב עם אותה מחברת: "השיר הזה סיפר על נערה שהתפללה שהאהוב שלה יחזור הביתה עם הגשם הראשון, שיר שכעת קיבל משנה תוקף. 

"באשר ל'אין לך מה לדאוג', רק נעיר שזה השיר השמח היחיד שליווה את מערכות ישראל. מעניין שאין לי שום זיכרון מאיך שנכתב השיר ואני מסתמך על תלמה, המספרת שהגעתי מאובק מהחזית בסיני ושמתי לה קלטת בתיבת הדואר עם בקשה שתכתוב מילים ללחן שלי. מזה יצא שיר שהרים את המורל בכל מקום שבו שרו אותו וגם המצרים שמהצד השני של התעלה ליוו אותו במחיאות כפיים".

אז כפי שאמרנו בפתיחה, למרות רעם התותחים, המוזות לא שותקות עכשיו?
"אני לא יודע איך זה אצל אחרים, אבל יש לי כעת תקופה ממש סוערת מבחינת יצירה. כן, דווקא עכשיו וזאת לצד ההופעות לחיילים ולמפונים היכן שרק אפשר".