פסטיבל יהודי לאמנויות. קבוצת התיאטרון הירושלמי פסטיבל יהודי לאמנויות הבמה השמיני, ביוזמת והפקת "קבוצת התיאטרון הירושלמי" בניהולה של אסנת גיספאן,  יתקיים ב-24-28 בדצמבר בבית מזי"א בירושלים.

הפסטיבל המתקיים זו השנה השמינית, ייפתח עם "שרים תפילה" אירוע מוסיקלי לשירי תפילה, תקווה ואיחוד בשיתוף הקהל ויכלול משירי אלתרמן, נעמי שמר ואחרים ובשיתוף עם אמנים אורחים מהדרום.(24.12 | 20:00 |)

במהלך הפסטיבל תוצג התערוכה "ללא מילים" ובה תמונות, איורים ודימויים של אמנים, שנושאם אירועים מאז ה-7 באוקטובר. כמו כן יתקיימו סדנאות טיפול באמנות.

"להקת "הפיל הכחול" האשקלונית תחתום את הפסטיבל  באירוע מיוחד שיוקדש לתושבי הדרום ועוטף עזה. בין מופעי התיאטרון  בפסטיבל יצירות מקוריות וחדשות של אמנים צעירים, חלקן נכתבו במיוחד ובזמן המלחמה, האחרות רלוונטיות  לתקופה.

בהן: "וינה או דימונה" קומדיה מאת המחזאי והשחקן יניב פרץ ובבימויה של גבריאלה לב. 

עפרה אייל, לאסי (צילום: אקריליק על בד)
עפרה אייל, לאסי (צילום: אקריליק על בד)

"חדרוכל" - מופע חדש ומקורי של היוצר, המחזאי והפסנתרן ג'ון הלוי (יוצר "מיכאל שם זמני") שעולה בבכורה בפסטיבל על הקיבוץ.

"קולות המלחמה" – מופע תיאטרון קריאה המורכב משירים סיפורים וגזירי עיתונים מרגעי המלחמה, הזאת ושקדמו לה.

המוסיקאית תמר קפסוטו מקיבוץ מפלסים, במופע מוסיקה ופואטרי סלאם שנכתב בצל המלחמה.

"לילות ספרד" מחזמר המביא את סיפורה של יהדות המגרב עם מיטב הקלאסיקות הישראליות, לדינו מבית אבא ושירת המגרב. 

"בציר 37" של רקדני סדנת המחול "ורטיגו" ועוד.

www.tcj.org.il

2. חשיפה לאור.  צוללת צהובה 
מגוון מופעי מקור, מפגשים ושיתופי פעולה חד פעמיים, טקסים אירועי אמנות עיצוב וסאונד שיכניסו את הקהל למסע מוסיקלי של התמודדות משותפת ובתוך סערת רגשות  יתקיימו באירוע "חשיפה לאור" לאורך ארבעה ימים 18-21 בדצמבר בצוללת צהובה בירושלים.

ברשימת המוסיקאים המשתתפים שלומי שבן ורונה קינן, דב נבון עם מיכה שטרית, נועה קולר ונדב פרישמן, שי צברי ועלמה גוב, גורי אלפי וטפאש, נטע וינר, יעל דקלבאום וסלומה, גון בן ארי ומקהלת זולת, איה זהבי פייגלין ותמיר בר, נדב דגון וגלעד כהנא,  רוני ודניאל עברין, מעיין ליניק, דניאל סאן קריאף, נועם ענבר, היללה, נועם הלפר וקמילה, דניאל זמיר ואבהטה בריהון, דניאלה ספקטור וחיה גלבוע, תאיר חיים ( A-WA )
האירוע מתקיים למרות ביטול פסטיבל "חשיפה בינלאומית למוזיקה" -  שהיה אמור לארח עשרות שגרירי תרבות בינלאומיים, בוטל בגלל המלחמה ובמקומו צוללת צהובה מאפשרים את החשיפה להון התרבותי מוסיקלי המקומי.

האירוע יתפרס על כלל המרחבים בצוללת: אולם המופעים, חלל הזיק, חדרי החזרות, מבואת הכניסה, הלובי והמרפסת בהובלת  OFFBEAT - קבוצת אמנים מבאר שבע. ועוד. hasifalaor.com

3. פסטיבל תמונע 2023
תיאטרון תמונע חוזר לפעילות עם פסטיבל תמונע 2023 ואיתו שלל אירועים ומופעים בהם: "סימן חזור" - פרפורמנס אקטואלי על זיכרון המלחמה שהיתה והמלחמה שעודנה;  יצירות בכורה של בוגרי מסלול בימוי של סמינר הקיבוצים; מופעי מחול קצרים;  מופע של נועם קליינשטיין ולהקה;  "ילד" - דרמה פיוטית בהשראת ספרו של עמרי חורש; מופעי מחול עם מיטב היוצרים לרגל 30 שנה לעמותת הכוריאוגרפים; הצגת ילדים "גן החלומות האבודים" עפ"י ספרו של יהונתן גפן; "אנחנו לא לבד" – פרפורמנס אינטראקטיבי. הפסטיבל יתקיים מה-28-30 בדצמבר. 

4. צל הרים
"צל הרים", תערוכת יחיד של עפרה אייל תיפתח מחר (8.12 |12:00) במכון הצרפתי בתל אביב. התערוכה היא מחווה של אהבה ודאגה לחיים פרי, 79, מייסד גלריית "הבית הלבן" בקיבוץ ניר עוז, החטוף בעזה, ולכל שאר החטופים. אייל, הציגה בעבר בגלריית "הבית הלבן" שתי תערוכות יחיד, החושפות שני סוגים של פרקטיקה אמנותית.

בתערוכה הנוכחית, המשלבת בין שני כיווני הפעולה  שנחשפו לראשונה בגלריית "הבית הלבן", אייל מציגה איור דיגיטלי בשחור לבן של נופי אגדה קסומים אך קודרים, שהוגדלו לממדי ענק ומכסה קיר שלם, לצד מקבץ ציורי שמן קטנים, צבעוניים ועליזים של צעצועי ילדים. השילוב בין השניים בעיתוי הנוכחי יוצר חיזיון מורבידי ומצמרר, המבקש למשוך את תשומת הלב ולהעלות את המודעות לכל החטופים שנותרו בתופת מאחור.

אוצרת: רווית הררי.

התערוכה נוצרה בהסכמת המשפחה ובתמיכתה.

5. מה אברך (2023) 
'מה אברך (2023)' הינו סינגל ראשון מתוך "יאיר" אלבום מחווה בעיבודים חדשים לשיריו של המלחין והמעבד יאיר רוזנבלום ז”ל, מחשובי היוצרים של הזמר העברי. אלבום ביוזמת  "צאן ברזל מוסיקה" מבית "ארומה מיוזיק" בשיתוף מכללת BPM ומשפחת רוזנבלום, והוא  עתיד לצאת בתחילת ינואר 2024, באירוע לציון 80 שנה להולדתו של יאיר. 

'מה אברך (2023) הוא עיבוד מרגש ועכשווי לשיר המושמע ביותר בימי הזיכרון שנכתב  ע"י רחל שפירא והמלחין יאיר רוזנבלום ובוצע על ידי להקת חיל הים עם הסולנית רבקה זהר.

מה אברך  (צילום: עיצוב יריב עציון)
מה אברך (צילום: עיצוב יריב עציון)

את הגרסה החדשה יצר, אפק לאמור, זמר-יוצר, מפיק ומעבד מוזיקלי ובוגר מסלול הפקה מוסיקלית במכללת BPM. אפק גם כתב את המילים הנוספות לשיר. "השיר תמיד נגע בי. התקופה האחרונה היא תקופה לא פשוטה עבור העם שלנו ורציתי לספר סיפור שמתחיל בשבר אבל נגמר בחיים". 

הפרויקט בניהולם האמנותי של יונתן דניאל ונתנאל עבו (ג׳וני ודידה) בשיתוף קרן רוזנבלום (בתו של יאיר), צוות המכללה וצאן ברזל מוסיקה והיוזם רן גפן לוי.

לינקטון:

קליפ יו-טיוב