כבת למשפחה ערבית-נוצרית מיפו, ואלרי חמאתי למדה להכיר לעומק את המורכבויות בחברה הישראלית. מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" מתמודדת הזמרת, שעשתה את הפריצה הגדולה שלה ב"כוכב הבא" ומאז מטפחת קריירה מרשימה, עם ביקורת מצד גורמים מסוימים במגזר הערבי לנוכח התייצבותה למען חיילי צה"ל. בפרק השלישי בפודקאסט החדש מבית מעריב "שיר ומיקי", בהנחיית שיר אלמליח ומיקי לוין, היא מספרת על המתחים והתחושות הקשות שהיא חווה בימים אלה, מבהירה כי היא לא מעוניינת בהפסקת אש, מסבירה מה מונע ממנה ללכת לפוליטיקה ולא חוסכת ביקורת מאדל בספלוב.

"אלמוג מחפש את אבא ואמא ובוכה": הטרגדיה והתקווה של משפחת לוי | צפו

"אלה ימים לא רגילים", היא אומרת בפתח השיחה. "כל יום אני קצת יותר אופטימית, ואז מגיעות בשורות קשות מנשוא, ואז שוקעים בדאון".

מה לגבי תעסוקה?
"פרנסה אין כרגע, אבל יש תעסוקה. בסוף אני אומרת שאני לא רעבה ללחם, אז הכל בסדר, באמת הכל שטויות. אני אדם צנוע, אני יכולה לחיות על לחם ושמן זית, הכל בסדר. אני לא צריכה יותר מדי מותרות".   

ספגת ביקורת על רקע היותך ערבייה-ישראלית ועל כך שלא העלית כלום באינסטגרם, לא גינית?
"זה לא נכון, העליתי מהיום הראשון. זה גם קצת הצחיק אותי כי חשבתי לעצמי, מה? החיים הם באינסטגרם? לפני שהעליתי את הסטורי הלכתי למקום החשוב בעיניי שזה לשיר לפצועים. לי לא היה פחד, ישר הלכתי ושרתי בשתי שפות אמי, כמו שאני אומרת, עברית וערבית".

בערבית?
"כן. מן הסתם, כשקרה מה שקרה והשפה שליוותה את הטבח המזעזע היא השפה הערבית, אז יש קונוטציה שלילית לשפה. אני גם פה כדי להזכיר שמחצית מהמדינה הזו הם ילידי ארצות ערב וערבית היא שפת אמם גם של יהודים. אני לא עושה שירות רק לעצמי, אלא לכל היהודים המרוקאים והעיראקים שבאו ממדינות ערב. למחוק שפה שלמה בגלל הטבע המזעזע זה קיצוני".

ואלרי חמאתי (צילום: רפי דלויה)
ואלרי חמאתי (צילום: רפי דלויה)

גינית בצורה מפורשת?
"איך אפשר לא לגנות רצח מזעזע כזה? אלה שלא גינו חטאו בחטא הנורא ביותר, זה כמו לא לגנות את השואה. אני יכולה להגיד לך שהרוב המוחלט של ערביי ישראל מגנים את הטבח לחלוטין. יותר מזה, למרות שזה לא אמור להיות פקטור, גם רצחו ערבים. בסוף כולנו שותפים לאותו גורל". 

ספגת ביקורות?
"בטח שיש ביקורות. קראו לי בוגדת ואמרו שאני מגנה צד אחד. אנשים כאלה חכמים, המח האנושי בנוי מתבניות ואנחנו מאוד אוהבים להכליל. כשנכנסים לפרטי פרטים מבינים שיש את העם הפלסטיני, שחלק גדול ממנו שיתף פעולה, אבל יש גם כאלה שלא. הלב שלי יוצא אל אותו מיעוט". 

את חשה חמלה כלפיהם?
"אני חשה חמלה כלפי כל אדם שהוא אדם ונמצא באזור מלחמה, ושאין לו מה לאכול. ילד הוא ילד, ילדים לא נולדו לדתות, לאומים או מלחמות. כשילדים מתים - זו אחריות של המבוגרים בעולם. לילד אין מושג מה זו מלחמה". 

את תומכת בהפסקת אש?
"לא. על מה לעשות הפסקת אש? נכנס סיוע הומניטרי וזה שחמאס לוקח לאזרחים את הסיוע זו לא הבעיה שלנו".

היה לך עימות עם אדל בספלוב, שביקשה שיוציאו ילד ערבי מהגן של בנה. 
"היא באמת לא הנושא. אין לי שום דבר נגדה, יש לי משהו רק כלפי כל משפיען רשת שיש לו קהל משפיעים גדול והוא לא חושב לפני כל סטורי. גם אני יכולה להיות פזיזה ולפרסם כל דבר, אבל זה לא עובד ככה. יש לנו אחריות על קהל גדול. היא בעצמה רוסיה, וכמי שעלתה בעצמה לארץ, חוותה גזענות. אז לעשות את זה לאחרים? אנשים שעברו את זה צריכים להבין. אני כועסת על הקלות דעת ועל זה שלא חושבים על זה פעמיים לפני. ההערה שלי היא לא על הפחד שלה, הפחד לגיטימי ומובן..."

שיר אלמליח, מיקי לוין (צילום: ללא)
שיר אלמליח, מיקי לוין (צילום: ללא)

את חיה בעצמך את הפחד?
"ברור. אני חיה את הפחד בעצמי משני הצדדים, אני מפחדת לדבר בערבית מפחדת מפנאטים משני הצדדים. אני מאוד גאה במי שאני ובשפה שלי, אבל כשאני יושבת במונית אני מפחדת לדבר ערבית. יצא לי כבר לנסוע עם נהג שלא חובב ערבים. אני יודעת מה זה לעלות על אוטובוס ולדבר בערבית, וכשכל העיניים עלייך. אני יכולה לחשוד במישהו שמדבר ערבית וגם במישהו בעל זהות יהודית שנראה לי גזען".

מה את אומרת לשחקניות שעודדו את מעשי הטבח?
"אין לי מה לומר חוץ משיתביישו במי שהן. אני לא רוצה להתעסק בקיצוניים בכלל. אם השחקנית הערבייה שהיללה את חמאס ישנה עם עצמה טוב בלילה אז היא חייבת ללכת לטיפול".

טוב, בוא נדבר קצת ג'וס. מה עם בן זוג?
"אני רווקה. גרה עם ההורים בחולון. מתי אעזוב? כשאתחתן".

היית רוצה ללכת לפוליטיקה?
"לא. רציתי ללכת לפני שהפכתי לזמרת ואז הבנתי כמה זה מלוכלך. הבנתי שהדרך שלי היא לשנות דרך האמנות והמוזיקה, דרך הקול שלי. אני יודעת שזה יכול לפתוח יותר לבבות של אנשים מאשר בפוליטיקה. מי ששומע אותי שרה יכול להתחבר לשירה גם היא בערבית, ואם הייתי בפוליטיקה ומדברת בערבית....". 

הדף הרשמי של ואלרי חמאתי באינסטגרם