ב-1996, השנה שבה הלך לעולמו בדמי ימיו המלחין האייקוני יאיר רוזנבלום, נולד המפיק המוזיקלי יונתן דניאל. דניאל, המכונה ג'וני, חתום עם עמיתו, המפיק המוזיקלי נתנאל עבו, המכונה דידה, על הניהול האמנותי של "יאיר", אלבום מחווה עם עיבודים חדשים לשיריו המכוננים של רוזנבלום, שהיה מגדולי היוצרים בזמר העברי. זאת בשיתוף בתו, קרן רוזנבלום, מכללת BPM  וחברת "צאן ברזל" למוזיקה בהפצת ארומה מיוזיק, שעמדה גם מאחורי פרויקט יורם טהרלב, לרגל יום הולדתו ה-80 של רוזנבלום, שיחול בשבת.

"האנשים והפיות": אחותה של עורכת מעריב שי רגב ז"ל כתבה שיר מרגש לזכרה
בגיל 71: שמוליק בילו, חבר להקת "חלב ודבש" שזכתה באירוויזיון, הלך לעולמו

"הרעיון שעמד בבסיס הפרויקט הוא לתת לבוגרים הצעירים של מכללת BPM להציע פירוש חדש משלהם לשירים שיאיר רוזנבלום הלחין בצעירותו כשהיה בגילם, מה גם שידוע שהוא אהב לעבוד עם אנשים צעירים", אומר רן גפן-לוי, יוזם הפרויקט מטעם צאן ברזל.

כלומר, להביא את שיריו לדור הטיקטוק?
"זאת הגדרה גדולה מדי, אבל אם מישהו יתרגש לשמוע באלבום שיר כמו 'מיקה', עשינו את העבודה שלנו. בני הדור הצעיר כשישמעו את שיריו המגוונים של רוזנבלום, יכולים לקבל אותם כשירים חדשים לחלוטין".

בגילו, 60, מבוגר גפן-לוי ממשתתפי הפרויקט ולדבריו הוא עוסק בפיתוח נכסי צאן ברזל ולהרחיב את מעגל האנשים שמכירים אותם. הפרויקט נהגה לפני המלחמה וכשזו פרצה, הוא קיבל טוויסט שמחבר אותו לכאן ולעכשיו. זאת, בתמיכת שותפיו ליצירה של רוזנבלום, כמו רחל שפירא שנתנה את אישורה לגעת ביצירה קנונית כמו 'מה אברך'. אותי ריגש לשמוע מקרן - "זה מה שאבא שלי היה רוצה שיהיה".

איך יופץ האלבום?
"כמקובל כיום דרך הדיגיטל". 

כאמור, מנהליו האמנותיים של האלבום הם ג'וני ודידה, 35, תל-אביבי שגדל בחיפה ובין השאר כתב למאיה בוסקילה ולאייל גולן - האומר: "רצינו להנגיש את המוזיקה של יאיר לדור של היום עם מה שהולך כעת במוזיקה, כולל שינויים בשירים, שנעשו ברשות וכשבמוזיקה יש כאן הכל מהכל, דבר שבא לביטוי בבחירת המפיקים והמבצעים של השירים תוך כדי גיוון מרבי בשירים, מה שיצר מסע מהנה בין סגנונות".

גדלת על השירים של יאיר רוזנבלום?
"אי אפשר שלא, גם אם לא ידעתי שהוא המלחין של השירים שהם למעשה פס הקול של המדינה".

כשג'וני, שותפו של דידה, נשאל מה היה הקשר שלו לשיריו של יאיר רוזנבלום, הוא משיב: "אהיה אתך כן ואומר שכשפנו אלינו, שמו של יאיר רוזנבלום היה לי מוכר ולא ידעתי לשייך אותו ליצירות כלשהן שלו. 'בוא, נשמע', אמרתי וכששמעתי את השירים, הבנתי שאני מכיר את כולם".

מה הנחה אתכם?
"שגם אנשים צעירים, שהקשב שלהם יותר קצר, השירים יגעו בהם ותוך כדי שמירה על כבודם של השירים ולא לעשות משהו שיהיה רק אלקטרוני, אבל מודרני וחדשני, לאו דווקא עם ביט. אני חושב שיאיר רוזנבלום, כמי שלא נרתע משבירת מוסכמות, היה מתלהב ממה שעשינו".

שירה שוורץ, 35, אם לארבעה מקרני-שומרון, דווקא היא בחרה לבצע, באופן מרשים, יש לומר - את  "מיקה''',שיר האהבה הרגיש שרוזנבלום כתב מילים ולחן לאהובתו (בביצוע אפרים שמיר) בטרם היותה עד כלות האישה בחייו של יגאל בשן, נותנת להבין שאהבה היא עניין של כולם. למרות שלא שונו מילות השיר (למעט השמטת השורה האחרונה), עיבודו המתקדם של עידן ביגל עשוי להפתיע. "אני מקווה שזה יביא קהל צעיר ל'מיקה'".

לעומת החדשנות שמביאה שירה שוורץ, ההפקה המוזיקלית של אביב ויצמן, בן 28 מאחוזת ברק, ב"בלילה על הדשא", עם שירתו היפהפייה, היא בקצה אחר של הסקאלה ונוגעת בקלאסיקה. "היה לי חשוב לשמור על השיר ולא לשנות אותו יותר מדי עם כל הישראליות שבו וזאת עם סאונד עדכני, אבל גם אקוסטי", הוא אומר. 

אקוסטי עם מגע מזרחי?
"אכן, יש בהפקה המוזיקלית שלי נגיעות של קנון ושל עוד כדי לתת דרכן משהו שממקם את השיר באזור שלנו, תוך חיבור של מזרח ומערב בצירוף הכפלות של הקולות שלי ושל אחותי הדר, שגם היא זמרת".

גדלת על השירים של יאיר רוזנבלום?
"לגמרי. מה גם שכבוגר חיל הים, אני מחובר לשירי הלהקה שלו, שרבים מהם הלחין יאיר. למעשה, הצטרפתי לפרויקט בלי להתלבט".

ומה אומרת קרן רוזנבלום, הבת היחידה האוהבת של יאיר? "אבא בוודאי היה מאוד מרוצה לשמוע את העיבודים החדשים לשיריו שייחס להם חיים משל עצמם", היא סחה בהמיית געגוע. "הוא גם חיפש תמיד לחדש ולהיות עכשווי ביצירה שלו באוזניים של הדור הצעיר".