יותר מאלף כוכבי מוזיקה שבדים חתמו על מכתב פתוח שקורא למנוע את השתתפותה של ישראל בתחרות האירוויזיון שתתקיים השנה במדינה הסקנדינבית, וזאת על אף שאיגוד השידור האירופי הודיע שאין כוונה להחרים את ישראל על אף המלחמה בעזה.

גאווה כחול לבן: זמרת ישראלית תשתתף באירוויזיון | זאת המדינה שהיא תייצג

במכתב שפורסם ביומון אפטונבלדט נאמר כי "מה שמתרחש בעזה זה אסון הומניטרי ובית הדין הבינלאומי לצדק בהאג החליט לאחרונה להמשיך עם התהליך שבו ישראל מואשמת בהפרת האמנה למניעת רצח עם".

האמנים תקפו את איגוד השידור האירופי על החלטתו לאפשר את השתתפותה של ישראל בטיעון שהתחרות היא "בין שירותי שידור ציבורי ולא בין מדינות", וזאת אחרי שהוחלט לסלק את רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה ואת בלארוס בשל הפגיעה בתקנות חופש העיתונות.

"בתקופה של פחות מארבעה חודשים, קרוב למאה עיתונאים נהרגו ולא התאפשר לתקשורת הזה להיכנס לעזה. זו אחת ההתקפות הגדולות ביותר על חופש העיתונות בתקופה המודרנית", האשימו האמנים. "אנחנו מאמינים שבכך שהוא מאפשר את השתתפות ישראל, ארגון השידור האירופי מפגין מוסר כפול יוצא מן הכלל שמערער את האמינות של הארגון".

האמנים הוסיפו כי "בתור עוסקים בתרבות, זו החובה שלנו להפעיל לחץ על שחקנים משפיעים כמו איגוד השידור האירופי כדי להביא לשינוי ולמנוע שימוש באמנות כדי להסתיר פשעים".
 
"אנחנו מצפים שאיגוד השידור האירופי ורשת השידור השבדית SVT שמארחת השנה יפגינו עמדה תואמת כלפי המדינות המשתתפות שמפרות ערכים דמוקרטיים וזכויות אדם", כתבו. "על אף שלמלחמה חסרת האבחנה של ישראל בעזה קדמו פשעי מלחמה מחרידים על ידי ארגון הטרור חמאס, זה לא פוטר את המדינה מחובותיה תחת החוק הבינלאומי כמדינה דמוקרטית".

בסיום המכתב נאמר כי "השתתפות ישראל תערער לא רק את רוח התחרות, אלא גם את כל התפקיד של שידור ציבורי. זה ישלח איתות שממשלות יכולות לבצע פשעי מלחמה בלי השלכות. על כן, אנחנו פונים לאיגוד השידור האירופי - סלקו את ישראל מתחרות האירוויזיון 2024".

בין 1,005 החותמים על המכתב נמצאים אמנים שבדים מצליחים כדוגמת הזמרות רובין ופיבר ריי, לצד מלנה הרמן, זמרת האופרה שייצגה בעבר את שבדיה באירוויזיון ואמה של גרטה תונברג, פעילת האקלים שהפכה לפעילה פרו חמאסית.