בימים אלה, שבהם נשמעים בתעשיית המוזיקה העולמית קולות להחרים את ישראל – כמו האיומים של איסלנד ושוודיה, שבינתיים לא עושים רושם על מארגני האירוויזיון – נעים לדעת שיש מוזיקאים שמחפשים דווקא להדק את הקשרים איתנו בזמן המלחמה, כמו הרכב הבארוק הקנדי אנסמבל קפריס ממונטריאול, שחובר לתזמורת הבארוק ירושלים ליצירת תזמורת רחבת ממדים (ואליה יצטרף גם אנסמבל ססיליה). 

זו לא הפעם הראשונה של קפריס בישראל וגם לא הפעם הראשונה שהם שומעים ברקע את קולות המלחמה. במאי 2023, בזמן המבצע הצבאי "מגן וחץ" נגד הג'יהאד האסלאמי בעזה, הגיעו חברי האנסמבל לישראל תחת מטח טילים. כעת, הם מגיעים שוב בזמן המלחמה כאות הזדהות עם ישראל, ומצהירים כי אינם חוששים להגיע ולהביע תמיכה. "ברור שזו תקופה לא פשוטה, אבל יש לנו קשר ארוך וטוב עם תזמורת הבארוק ירושלים שאנחנו מאוד מעריכים, ולכן חשוב לנו להגיע", אומר המלחין והמנצח הקנדי עטור השבחים מתיאס מאוטה בשיחת טלפון מקנדה. 

בתחילת אוקטובר טסה תזמור הבארוק למופע משותף איתם במונטריאול, בדיוק כשהחל הטבח המזעזע. "בקונצרט בקנדה, כשהיינו עדיין תחת ההלם של פתיחת המלחמה, הייתה זמרת בשם קרן מזורי, שגרה באמסטרדם, והיא שרה שיר ישראלי שלא היה חלק מהתוכנית. זה היה מאוד מרגש", מספר מאוטה. "לפני הקונצרט היו לנו חששות בנוגע לאבטחה. הייתה אווירה מאוד מתוחה, אבל בסופו של דבר הכל עבר בשלום".
כשהוא נשאל לגבי האווירה בקנדה כלפי ישראל, הוא אומר: "יש הפגנות נגד ישראל של אנשים שמודאגים ממה שקורה בעזה, אבל יש גם הרבה תמיכה בישראל, ולי באופן אישי יש הרבה חברים יהודים. צריך לזכור שמונטריאול היא הקהילה היהודית הגדולה בצפון אמריקה אחרי ניו יורק, כך שזה מתאזן. בכלל, קנדה ידועה כמקום מאוד סובלני. אצלנו בהרכב יש גם נגנים מכל העולם, כולל מאיראן".

ביקור גומלין במונטריאול. תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יואל לוי)
ביקור גומלין במונטריאול. תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יואל לוי)

"חייבים לגנות את הטבח"

אנסמבל קפריס זוכה מאז הקמתו לביקורות נלהבות בזכות גישתו החדשנית וההרפתקנית לבארוק ולמוזיקה עכשווית. האנסמבל הוזמן להופיע בפסטיבלים חשובים כגון פסטיבל לופטהנזה בלונדון, פסטיבל ברוז' (בלגיה) ו אוטרכט (הולנד). לאורך השנים, הקליט האנסמבל יותר מעשרים אלבומים בלייבל אנלטקה ואחרים, פרסם מעל למאה הקלטות וידאו וזכה על פועלו פעמיים בפרס JUNO היוקרתי, פרס "אקו-קלאסיק" הגרמני, ובהמלצות חמות ממגזין "גרמופון" היוקרתי. 

בקונצרט שיתקיים ב-18-20 בפברואר בירושלים, בתל אביב וברחובות ינוגנו יצירות שמלצר, קלדרה, לוטי ומונטוורדי. מאוטה משוכנע שמחכה לקהל הישראלי חוויה של מוזיקה משובחת שתשכיח, ולו לזמן קצר, את המציאות הקשה מחוץ לאולם. "אנחנו כבר פעם חמישית בישראל, ומבחינתנו זו רק תחילתה של ידידות מוזיקלית. אנחנו מצדנו נשמח להמשיך לעבוד ביחד עם התזמורת ולעשות מוזיקה טובה".

כמוזיקאי מה דעתך על הקריאה שהשמיעה איסלנד לאחרונה נגד השתתפות ישראל באירוויזיון ועל כך שהיא אפילו מאיימת להחרים את התחרות אם נציגת ישראל תשתתף?
"אני חושב שאנשים צריכים להיות מסוגלים לראות את שני הצדדים ולא לקחת החלטות בלי לדעת באמת את העובדות. זה מאוד קל לזרוק כל מיני חצים מבחוץ, אבל זה משהו אחר לגמרי כשאתה בתוך הקונפליקט. ההרכב שלנו זכה לאחרונה בפרס בקנדה על גיוון, זה מאוד חשוב לנו כי אנחנו מאמינים שככה העולם צריך להיות".

אי אפשר להתעלם מהעובדה שמוזיקאים מכל העולם לא ממהרים לגנות את הטבח בפסטיבל המוזיקה. מה דעתך על כך?
"ברור שחייבים לגנות את הטבח במילים הכי חריפות. כשרואים את הדיון הציבורי שמתנהל בימים אלה, מבינים כמה מהר נוטים לשכוח את המראות הקשים שהיו בשבעה באוקטובר, זה מאוד מצער. אנחנו גרים ליד ארצות הברית ואנחנו שומעים קולות מאוד קיצוניים שמעידים כנראה על כך שמאוד קל לתמרן את דעת הקהל ולגרום לאנשים להתעלם מעובדות".

כשמאוטה נשאל מה המסר שלו לקהל הישראלי, הוא נשמע ברור ואופטימי מתמיד: "מוזיקה יכולה להיות חזקה יותר מכל דבר אחר. המסר שלנו הוא שגם בזמנים קשים מאוד, המוזיקה צריכה להימשך ובסופו של דבר היא תנצח".