לו יורם טהרלב, גאון הזמר העברי, אשר נפטר לפני שנתיים, היה כעת בחיים, הייתה מזומנת לו הפתעה לא קטנה. זאת, כאשר היה מגלה ש"העולם כולו נגדנו", שיר שכתב ב-1969, בעיצומה של מלחמת ההתשה עם קובי אשרת, אז מלחין בראשית דרכו, ללהקת פיקוד דיזנגוף, עודכן בבתים חדשים ומעודכנים, שבהם "מככבים" ביידן וארדואן. והסולן? - הפלא ופלא ששי קשת, מי שביצע שכיוצא להקת הנח"ל צעיר את השיר לפני 54 שנים בבריטון המהוקצע שלו, כשעל תוספת הרפ העדכנית אמון עמיתו, דורי בן-זאב.

לאחר הדרמה ברפיח: האם ישראל מצאה את הדרך להגיע לחטופים נוספים?
הותר לפרסום: שני לוחמי מגלן נפלו בקרבות בדרום רצועת עזה

מי שהלחין את תוספת 2024 שלו עם חרוזי העבר המקוריים והמבריקים של טהרלב הינו הפזמונאי השנון קובי לוריא, בעל הניסיון בהלחמות שכאלה. "בגדול האמירה של 'כל העולם נגדנו', מטאפורה כזאת, נכונה גם להיום", הוא סבור. "וכששי קשת, המנהל האמנותי של תיאטרון 'יידישפיל', פנה אלי בהצעה לכתוב בתים חדשים ל'עכשיו ביחד', הפקה הראשונה של 'תיאטרון הזמר העברי' שליד היידישפיל', נעניתי בשמחה, מה גם שבהכירי היטב את יורם טהרלב, אני משוכנע שהדבר היה לרוחו".

יורם טהרלב (צילום: אריאל בשור)
יורם טהרלב (צילום: אריאל בשור)

לוריא, החתום על להיטים דוגמת "יא ליל", "הם בזמר הזה" ו"בוא, שיר עברי", לא התמהמה ברקיחת הלחמתו הבאה. זאת, כשלקראת השתתפותה של שלומית אהרון במופע הספתח של "תיאטרון הזמר העברי  - כאמור, עם ששי קשת את דורי בן-זאב - הוא הפיח רוח רעננה במפרשי "יש לי אהוב בסיירת חרוב", כשיצא בגרסה חדשה של השיר, שאותו כתבו ב-70 חפר ומוני אמריליו תוך מתן ביטוי לאווירת ימי מלחמת ההתשה. "הפעם זה איננו מי שמחכה לאהוב שלה מסיירת חרוב, אלא חייל שמחכה למגבני"קית שלו וחייל אחר, המצפה לחברתו הטייסת", הוא מציין בחיוך. 

לוריא, 75, מזרחן בהשכלתו, חצה את הקווים לעבר המוזיקה, כשאת תחילת דרכו בה רשם כנגן גיטרות ובס, שליווה את יהורם גאון, שמעון ישראלי והכל עובר חביבי. בפעילותו הוא מרבה לשתף פעולה עם תרבות היידיש ומנגד הוא מתמחה בחיבור שירי-מחאה מושחזים שמהבולטים שבהם אינם עושים הנחות לראש הממשלה. 

לבסוף, האם העולם כולו באמת נגדנו?
"כמעט".

נ.ב. לוריא, כאמור יידישיסט מוצהר, המעיד על עצמו ש"אני מת על תרבות היידיש" ובין השאר כתב לתיאטרון יידישפיל את הצגת "דז'יגו ושומכר לנצח", על שני אשפי הבמה היידית, בביצועם הווירטואוזי של יעקב בודו ושל גדי יגיל, יוצא בתיאטרון הזה כשחקן (!) בערב רביו עסיסי עם ד"ר מרדכי יושקובסקי, "פרטנר תותח" כעדותו, שלדבריו היידיש שלו היא "ללקק את האצבעות". "מאמינים שזה יעבור לקהל", לוריא אופטימי.