כמו שעון שוויצרי מדויק, שוב הגיעה העונה שבה הכותרות זועקות "האירוויזיון בסכנה". כמובן מדובר בהפרזה וברור לכולם שהאירוויזיון לא תחת שום סכנה אלא רק ההשתתפות הישראלית בו, אולם אם נניח בצד את ההגזמה, הפעם נראה שהכותרות הללו שמרעידות את ליבם של כל חובבי האירוויזיון בארץ, עלולות להתממש.

הבחירה ב-October Rain כשם השיר אינה מקרית. אף אחד לא חשב שב-2024 ישראל תשלח שיר של "יאללה-כפיים-תרימו", אבל ברור שכבר בכותרת יש כאן ניסיון לבעוט בבטן הרכה של אירופה האנטישמית. בניגוד לשנים קודמות שבהן כתבתי "אירופה האנטישמית" בציניות כלפי המבוהלים מהמקום הנמוך שאליו ישראל עלולה להגיע, הפעם אני באמת מתכוון לזה - אירופה נגועה באנטישמיות.

אתם לא צריכים כתב אירוויזיון שיגיד לכם שאירועי 7 באוקטובר שימשו כהזדמנות לכל אלו שתפסו את עצמם אירופאים נאורים, מכילים, ליברלים, פלורליסטים, מתקדמים. נכתבו כבר עשרות אלפי פוסטים שמסתיימים ב-"unless you're a Jew". אפילו המסגור באתר החובבים Wiwibloggs נגוע באנטי-ישראליות עם כותרת לכתבה מ-19 בפברואר, לפני שלושה ימים, "האם ישראל תורשה לשלוח שיר טעון פוליטית לאירוויזיון?", רק על סמך שמו.

הבוקר פורסמו חלק ממילות השיר, ולא מעט ישראלים לא מבינים מה לא בסדר בהן. אז בואו ניצמד רגע לעובדות, כלומר הדברים שאנחנו יודעים בוודאות: הראשונה, לשיר קוראים October Rain. השנייה, כל שיר שישראל תשלח מעתה ועד עולם שיכיל את המילה "אוקטובר" ייחשב פוליטי. והשלישית, התאגיד נמצא בדיאלוג עם איגוד השידור האירופאי (ה-EBU) בנוגע למילות השיר. כל השאר, כלומר "ישראל בדרך החוצה מהאירוויזיון", זה פרשנות.

אבל לפעמים גם פרשנות בלבד מספיקה ל-EBU כדי לפסול שירים, כפי שקרה לבלארוס באירוויזיון 2021. לקראת התחרות הוכרז כי להקת גלסי זמסטה תייצג את מדינתם עם שירם "I'll Teach You", שנפסל על ידי ה-EBU לאחר שקבע כי מדובר בשיר פוליטי הנוגד את חוקי התחרות. הלהקה לא הסתפקה בשינוי המילים אלא הציגה שיר חדש לחלוטין שבתרגום חופשי נקרא "שיר על ארנבות". גם הפעם ה-EBU מצא בו סאבטקסט פוליטי, פסל גם אותו, ומאז לא נצפו עקבותיה של בלארוס על במת האירוויזיון. דוגמה נוספת לפסילת שיר בגלל תוכן פוליטי היא We Don't Want to Put In של גאורגיה מ-2009, בוודאי לא צריך להסביר לכם מדוע השיר נפסל. גם גאורגיה סירבה לשנות את המילים ופרשה מהתחרות.

מתחילת עונת אירוויזיון 2024 ה-EBU נתון ללחצים כבדים מצד מספר מדינות אירופאיות ואלפי חובבים להדיח את ישראל מהתחרות השנה. לאורך כל הזמן הזה, תאגיד השידור הישראלי, לא ישראל כמדינה, זוכה לתמיכת האיגוד ובצדק רב.

אני רוצה להציע כאן גישה אחרת לתאוריית "ה-EBU אנטישמים", ודווקא להגיד שמוגש כאן חבל הצלה ומילוט לתאגיד ולעדן גולן. אף אחד לא רוצה את ישראל באירוויזיון השנה, תמיד מדובר בכאב ראש אבל הפעם מדובר במיגרנה, לא רק מצד האירופאים אלא גם מבחינת כאן. כל משלחת ישראלית לאירוויזיון מלווה במאבטחים גלויים וסמויים במספר משתנה על פי כמות האיומים, ונראה שהשנה מספרם יהיה גבוה מהרגיל. מאלמו, עיר עם קהילה מוסלמית גדולה, תהיה עוינת מאוד כלפי ישראל, כפי שהייתה ב-2009 במהלך גביע דייוויס בטניס בזמן המשחק בין שוודיה לישראל. באותה השנה הושלכו בקבוקי תבערה אל בית לוויות יהודי, וב-2012 אירע פיצץ במרכז קהילתי יהודי.

אין חובב אירוויזיון שלא זוכר את הדמעות של עדן אלנה כשהתבשרה על ביטול האירוויזיון ב-2020 בגלל הקורונה, אבל במקרה הזה עדן גולן יכולה רק להרוויח מהדחת ישראל מהתחרות. ברגע שהשיר יתפרסם כולם ייכנסו להאזין לו, בישראל היא תושמע ללא הפסקה, היא תהפוך לסוג של גיבורה לאומית, מבלי לסכן את עצמה בתוצאה מבזה על במת המוזיקה הגדולה בעולם. זה זמן טוב להזכיר שבדומה לשנה שעברה, רק הקהל בבית מחליט מי עולה לגמר עם 100% טלווטינג, ללא שופטים כלל. אבל גם אם ישראל תעלה לגמר, מישהו מדמיין שופטים שיתנו לישראל נקודות? בתום הגמר מתפרסם הניקוד עם שמות חמשת השופטים של כל מדינה, האם מישהו מהם ירצה ששמו ייקשר עם ישראל וכתוצאה מכך לקבל מאות הודעות נאצה בכל הפלטפורמות?

גם כאן וקשת יכולים לצאת נשכרים במקרה של הדחה. התאגיד מצידו מציג עמידה איתנה מול ה-EBU המרושע, לא מסכימים לשנות אפילו פסיק בשיר, אבל נושמים לרווחה על כך שלא צריכים להתמודד עם אירוויזיון עוין כל כך. בינתיים, אם נכנסים לראות מה החובבים הישראלים חושבים על הדרמה, מגלים שהביקורת בכלל מגיע על נושא אחר - רמת הטקסט. אבל בנושא הזה , הפרשנות כבר נתונה לכם.