קדם האירוויזיון השוודי, "המלודיפסטיבלן", נחשב לארוע גרנדיוזי בפני עצמו, שמרבית ממעריצי התחרות צופים בו מדי שנה, כהכנה לדבר האמיתי - התחרות עצמה. 

אתמול נערך הגמר של הקדם השוודי ובו זכו צמד האחים התאומים (שהם מנורבגיה בכלל) מרכוס ומרטינוס עם השיר "unforgettable". מולם התמודדו זמרים גדולים ומוכרים בשוודיה כמו דני סאוסדו, דוטר, קאסי אופיאה, הצמד מדינה ועוד, אך האחים ניצחו בפער משמעותי, של יותר מ-70 נקודות, לאחר שגם הובילו את כל טבלאות ההימורים לאורך חצאי הגמר.  

כתבנו בשבדיה אהרון זבולון והצלם אורן כהן פגשו את הצמד ואת שאר האומנים במסיבת העיתונאים המקדימה, מה שאיפשר לנו לשאול את המתמודדים בגמר קצת על מה שהם יודעים וחושבים שקורה כאן בישראל. 

מרבית המתמודדים זעו באי נוחות כאשר שאלנו אותם על כך, מה גם שמפיקי התחרות היו מאוד קצרים לגבי הנושאים הפוליטיים ולא ממש איפשרו לשאול או לנהל שיח פתוח, ובכל זאת הנה כמה דברים מרכזיים שהצלחנו להביא:

קאסי אופיאה, מתמודדת ותיקה במלודיפסטיבלן וגם אחת מכותבי השירים הגדולים במדינה ובאירוויזיון, בינהם גם השיר הזוכה של לורין מהשנה שעברה, אמרה שמטרת האירוויזיון לאחד את כולם תחת המוזיקה ולהשאיר עניינים פוליטיים מחוץ לעניין.

מריה סור מנסה את מזלה בקדם השוודי זו השנה השניה והיא בכלל מאוקראינה. כשהיא הבינה שהכתב שלנו מישראל היא מאוד התלהבה - מסתבר שרק לפני כמה חודשים היא ביקרה בארץ לראשונה כיון שיש לה דודה בארץ ויחד עם זאת, ברגע שנשאלה על המצב בישראל ואף על פי שהיא עצמה חוותה את המלחמה באוקראינה, היא נתנה לנו תשובה מאוד פוליטיקלי קורקט ופשוט דיברה על המצב הכללי בעולם ועל המתחים השונים בין מדינות ושהיא כמובן נגד כל התנהגות אלימה.

ואילו הזוכים מרכוס ומרטינוס, שהם רק בני 22, התפתלו מאוד ולא כל כך ידעו איך לענות עד שהמפיקים פשוט ביקשו שלא נדבר על נושאים שלא רלוונטיים לתחרות.

זו הולכת להיות שנה מאוד מאתגרת מבחינה פוליטית וכמה שמארגני האירוויזיון ינסו להרחיק את הנושא הפוליטי והבין מדיני מהתחרות, לא נראה שהם יצליחו והשאלה אם כולם מתאחדים תחת מוזיקה – האם אין מקום גם לדעה אישית?