כמנהגו מעת לעת לשחרר בהפתעה מיני-אלבומים, תופינים חדשים למעריציו, עומר אדם משיק את "חמישה לילות", מיני-אלבום חדש המונה חמישה שירים מקוריים שנחשפו לראשונה בסוף השבוע האחרון. 

מיני האלבום נפתח עם "מבת ים ועד הנצח" שיצרו גיל ויין וטל קסטיאל, שניים הידועים כיוצרי להיטים המשלבים שירים סיפוריים עם פזמונים קליטים והפקה מוזיקלית מהודקת היטב (הפעם של גל ג'ו כהן וגיל ויין). משמיעה ראשונה השיר תופס את האוזן, ובייחוד הפזמון המצוין. עם זאת, למרות שמדובר בשיר מלנכולי על גבר שאהובתו זנחה אותו, החריזה די משעשעת: "יאכטה במרינה, יושב על הקבינה, וויסקי, מנדולינה, את לא שם / ואת בראש שלי בלרינה, כל היום בסיבובים, אני חושב על איך הפסדתי אותך". זה חמוד אבל משעשע וקצת הופך את הטון הכבד והמרצין שבשיר לפחות רציני.

"אקדח" הוא מעין הומאז' לשירי הדיכאון והכאב של יוסי עדן, משה כהן ועופר לוי מהניינטיז: פתיח ארוך של תזמורת בניחוח ערבי, טקסט בכייני ובתים שקטים שמתפוצצים בפזמון. בהקשר זה – השיר מספק היטב את הסחורה, אם כי השירה של אדם יותר טובה בגבוה ופחות בנמוך בשיר הזה, וזה די מפספס את הפוטנציאל של השיר. דגש יותר טוב בשירה בבתים יכל למנף את השיר הרבה יותר. המזל הוא שהעוצמות שהוא נותן בפזמון מחפות על כך ומצילות את המצב.

"כסף או דמעות" הוא יותר בניחוח פלמנקו לטיני, נוסחה שכבר הצליחה לאדם בעבר, אבל טקסט משעמם של היחסים בינו לבינה בלי הגימיק שיכול להפוך לחן טוב לשיר מצוין, וזה מתפספס בעיניי וחבל, יש בשיר פוטנציאל הרבה יותר טוב שלא נוצל. 

 "לילות וקללות" הוא שיר די משעמם, מרדים ולא כל כך מעניין מוזיקלית, נטול גוון צבעוני שאופף את השירים הקודמים, וגם הביצוע של אדם חצי מקרטע בו, כאילו הוא הקליט אותו כדי לצאת מידי חובה, לפחות זו התחושה שלי כמאזין.

"רק שלך" שיצרו עומר אדם ואושר כהן הוא שיר שנשמע בדיוק כמו אושר כהן ולא כמו עומר אדם, שיר מצוין ונוסחתי, שבלוני כזה שמנסה לחקות את "אהבה" של כהן, רק בגרסה פחות מוצלחת ועם פזמון לא כזה מעניין שהורס את התנופה של הבתים.

אני מבין את הרצון של אדם בתקופת מלחמה לוותר על שירים שמחים, זה לגיטימי ואף מכבד מאד, אבל להקליט מיני-אלבום שכולו שירים של דיכאון, בכיינות על ההיא ששברה לו את הלב, על הלילות ללא שינה ועל הבאסה שלו מהחיים זה רק מוריד את המורל ולא מרים, אלא אם היה מדובר בשירים עם נופך יותר קולקטיבי מאשר אינדיבידואלי ולא כל כך אמיתי כשמדובר במי שלא יורד מהכותרות עם הזוגיות היציבה והמתוקשרת מאד עם יעל שלביה, כך שקשה גם להאמין לו כשהוא שר על שיברון לב בצורה כל כך כואבת.

מבחינה אומנותית, שלושת השירים הראשונים שציינתי בהחלט ראויים להישמע על גלי האתר ולהפוך ללהיטים, אך השניים האחרונים לא מבושלים ולא מגובשים מספיק, מפוספסים ואדם יכל להשקיע יותר בהם. חבל.