אירוויזיון 2024 ייערך ממש בעוד חודש בעיר מאלמו בשוודיה, ובניגוד לשנים קודמות בהן כבר מתחילת הדרך התוצאה הייתה יחסית ידועה מראש, הפעם הכל פתוח. לדוגמא, בשנה שעברה בה זכתה הזמרת לורין שייצגה את שוודיה, ושלטה בטבלת ההימורים מתחילת הדרך ועד לגמר. כך גם נטע ברזילי שייצגה את ישראל בשנת 2018 ושלטה גם היא בטבלת ההימורים במרבית הזמן. השנה אין עדיין מנצח ברור שמוביל את הטבלה, ואפילו לא מספר מדינות שמתחרות ביניהן על המקום הראשון. כך שהכול פתוח, וזה בהחלט כיף יותר כי התחרות הרבה יותר מותחת.

כדי שלא תישארו מבולבלים הכנו לכם חמישה תרחישי זכייה שמבוססים על טבלאות ההימורים, היכרות רבה עם התחרות וכמובן קצת דמיון פרוע. חשוב להדגיש שבשלב הזה טרם נערכו החזרות הרשמיות של האירוויזיון, ולכן לא ראינו את מרבית השירים מבוצעים בביצוע חי, פרט שעלול לשנות לחלוטין את הדירוג של המדינה ואת התמונה כולה.

תרחיש מספר 1: שוויץ זוכה - ומצליחה למנף את המומנטום

את שוויץ השנה מייצג הזמר נמו עם השיר "The code"" נכון לרגע זה נמו מוביל את טבלאות ההימורים כבר שבוע, והוא עקף את השיר הקרואטי לאחר שנחשפה לראשונה הופעה חיה ומצוינת שלו בטלוויזיה השוויצרית. לשיר עצמו יש סיכוי מצוין בתחרות, חשוב לזכור שכדי לזכות בתחרות צריך לסחוף גם את השופטים וגם את הקהל שמצביע בבית, לשיר הזה יש אפשרות לסחוף את שניהם, שכן מצד אחד הוא פופי וקליל, יש לו מסר א-בינרי קהילה אליה משתייך הזמר נמו, המסר והסגנון בהחלט יכולים לגרום לקהל להצביע לו.

נמו - נציג שוויץ לאירוויזיון 2024 (צילום: צילום מסך יוטיוב)
נמו - נציג שוויץ לאירוויזיון 2024 (צילום: צילום מסך יוטיוב)

מצד שני יש לנמו יכולות שירה מצוינות, והשיר כולל בתוכו מספר סגנונות ראפ, פופ ואפילו קצת אופרה, כל המכלול יכול להיות מאוד קוסם לשופטים שיצביעו לו בהתאם. לצערנו נמו פחות בעניין של ישראל והיה חלק מהקריאות של מתמודדים רבים בתחרות כנגד ישראל, ובעד הפסקת אש. לסיכום מדובר סשיר קליט, יפה ומרשים ובעיקר כזה שיכול למשוך באופן טבעי את הקהל והשופטים ולקבל את המקום הראשון בקונצנזוס רחב בשונה מהשנים הקדמות.

תרחיש מספר 2: קרואטיה זוכה – השופטים הולכים עם הצופים

בשנים האחרונות יש מגמה בולטת שמדאיגה את איגוד השידור האירופאי. במקרים רבים הקהל מצביע בהמוניו לשירים שהשופטים לא מתחברים אליהם, דוגמא בולטת במיוחד היא להקת "קיינו" שהשתתפה בתחרות ב2019 וזכתה בהכי הרבה נקודות מהקהל בבית, אבל השופטים נתנו להם מעט מאוד נקודות, דבר שהביא את נורבגיה למקום השישי בלבד. האיגוד האירופאי מבין שהקהל מתוסכל מאוד שהשירים שהוא אוהב אינם מצליחים לזכות. על כן יכולה להיות השנה הפתעה, ושהשופטים ינסו ללכת עם הקהל. השיר שמייצג את קרואטיה השנה נקרא "Rim tim tagi dim" ושמו של הזמר "ביבי לזניה", השיר הוביל את טבלאות ההימורים מהרגע שיצא ועד שהודח מהמקום הראשון בשבוע שעבר על ידי שוויץ. לשיר מאפיינים אלקטרונים, ויש בו השפעות של מטאל ופופ.

הקהל של האירוויזיון בדגש על צעירים אוהבים מאוד שירים בסגנון הזה, והוא בהחלט מוביל כרגע אצל קהל החובבים. אפשר גם לראות את זה כהצבעת מחאה על כך שחביב הקהל בשנה שעברה קרייה שייצג את פינלנד עם השיר "Cha cha cah" לא זכה, על אף שקיבל הכי הרבה קולות מהצופים. השיר הקרואטי השנה מאוד מזכיר אותו במתכוון או שלא.  אבל מהצד השני, מבחינה קולית השיר לוקה בחסר, בעיקר בהופעה החייה הזמר נשמע לא טוב, הלחן מאוד לא מעניין או מורכב, והשופטים פשוט ממש לא מתחברים לשירים בסגנון הזה לרוב. על כן זכיה של קרואטיה חייבת להיות קשורה לכך שהשופטים ינסו להתחנף לקהל ויזכו את קרואטיה בנקודות לשם כך. לסיכום מדובר בשיר קצבי, קליל ומשמח. אבל לא מורכב מבחינה קולית או טכנית.

תרחיש מספר 3: הולנד מנצחת - מועמד ברירה זוכה מן ההפקר

לפעמים כדי לנצח באירוויזיון לא צריך לזכות בהכי הרבה נקודות, אלא לקבל מספיק נקודות מהקהל ומהשופטים יחד. השיר ההולנדי השנה נקרא "Europapa" ומבוצע על ידי הזמר חוסט קליין. היופי בשיר הזה שהוא מהווה גשר בין השופטים לקהל. מצד אחד יש בו מאפיינים של דאנס, פופ והרבה קצב דברים שהקהל אוהב. ומהצד השני הוא כולו בשפת מקור (הולנדית) והמילים שלו מדברות בשבח אירופה, עובדות שיכולות לגרום גם לשופטים לעוף עליו. במידה ופעם נוספת ההצבעה של השופטים ושל הקהל תהיה מפוצלת במיוחד בדומה לשנים האחרונות, דווקא למועמד ההולנדי יש סיכוי לא רע לקבל מספיק נקודות מהשופטים ומהקהל יחד כדי לזכות בתחרות כולה.

בנוסף "Europapa" גרף מספר שיאים מרשימים במיוחד, קודם כל הוא השיר הכי מושמע בעמוד היוטיוב הרשמי של האירוויזיון, ובנוסף הוא המושמע ביותר מכל השירים בתחרות השנה בספוטיפיי – השיאים הללו מדגישים את אהבת הקהל הרבה. לסיכום מדובר בשיר ממכר במיוחד, עם ביטים טובים והרבה מצב רוח. כרגע טרם קיבלנו הופעה חיה שלו, אבל אני מאמין שלחוסט יש סיכוי נפלא לכבוש את הבמה הגדולה במלמאו.

תרחיש מספר 4: איטליה זוכה – וסוחפת את כולם

את איטליה מייצגת השנה הזמרת אנג'לינה מנגו, וממש כמו הפרי האקזוטי גם השיר של מנגו "La noia" מתוק במיוחד. מדובר בשיר פופ מוצלח מאוד יחד עם זמרת שיודעת להופיע פשוט מעולה בלייב. כרגע איטליה ממוקמת במקום השלישי בטבלאות ההימורים, וניכר שהשיר מתקבל בצורה חיובית במיוחד בקרב חובבי התחרות. גם השיר הזה הוא בשפת מקור (איטלקית) ובנוסף המלודיה שלו והווקאליות הנהדרת של הזמרת יכולים לגרוף נקודות רבות מצד השופטים.

אנג'לינה מנגו - נציגת איטליה לאירוויזיון 2024 (צילום: צילום מסך יוטיוב)
אנג'לינה מנגו - נציגת איטליה לאירוויזיון 2024 (צילום: צילום מסך יוטיוב)

עוד דבר לקחת בחשבון שפעמים רבות זוכה שיר ששונה במהותו מהשיר של השנה הקודמת, לדוגמא "Toy" הקצבי של נטע ברזילי זכה מיד לאחר הבלדה הישנונית מפורטוגל ב2017. אם כן לאחר שבשנה שעברה שוודיה זכתה עם בלדת פופ רגועה, יש סיכוי לא רע שהשנה דווקא שיר קצבי ייקח את כל הקופה. לסיכום איטליה מעמידה פעם נוספת שיר מעולה, מרים שעושה חשק לרקוד, ומאוד בולט בתחרות השנה לעומת מועמדים אחרים.

תרחיש מספר 5: ישראל זוכה – לפעמים קורים ניסים, לא?

את ישראל מייצגת השנה הזמרת הנפלאה עדן גולן שזכתה במקום הראשון בתחרות "הכוכב הבא לאירוויזיון", אחרי סאגות רבות בדרך, ביניהן פסילת השיר הישראלי "הגשם של אוקטובר" בגלל שתאגיד השידור האירופאי ראה בו סממנים פוליטיים. התגברה המשלחת הישראלית על הקשיים ושלחה את השיר "הוריקן". אין ספק שמדובר באחד השירים הכי יפים השנה. על אף היותי ישראלי אני משתדל לשמור על אובייקטיביות, ואין ספק שלעדן גולן פשוט יש את הכול כדי לנצח בתחרות, נתחיל בזה שהשיר פשוט מעולה, כל כך מרגש והוא ללא ספק הבלדה הכי טובה השנה. בנוסף עדן עצמה שהיא זמרת בחסד, בעלת קול עצום ומרגש. בנוסף עדן פרפומריית מדהימה היא רקדנית מצוינת כפי שנוכחנו לראות ב"כוכב הבא". אבל, וזה אבל רציני, הסיטואציה הפוליטית ממש לא עוזרת לישראל השנה.

לצערנו המצביעים והשופטים הם בני אדם, וזה ברור שהם מושפעים מאוד גם מהנושא הפוליטי. אני מאמין בלב שלם שאם השיר הזה היה נשלח בשנה אחרת היה לו סיכוי גבוה במיוחד לזכות. אבל לפעמים ניסים קורים ולפעמים חלומות מתגשמים, ואולי יצליחו בחבר השופטים להתגבר על הפוליטיקה, ואולי גם הקהל ישכח לרגע את הסערה סביב ישראל – ועדן תוכל לקבל את המקום הראשון שמגיע ל"הוריקן". נכון לרגע זה ישראל ממוקמת במקום ה-9 בטבלאות ההימורים, אבל אסור לשכוח שעדן עדיין לא הופיעה עם "הוריקן" בהופעה חיה דבר שיכול לשנות את התמונה לטובתה שכן לעומת זמרים רבים בתחרות השנה, מבחינה קולית עדן מתעלה על כולם בכמה רמות. לסיכום בואו נחזיק אצבעות כולנו למען עדן, השיר שלה כל כך יפה, ומתאר בצורה מרגשת את מצב הרוח בארץ. אין ספק שעדן סובלת השנה מאיומים וגידופים רבים, ולכן אנחנו כישראלים צריכים לתת לה גב ופרגון מול כל העולם.

"הוריקן" - עדן גולן (השיר הישראלי לאירוויזיון) (צילום :באדיבות כאן 11)