לקראת הופעתה של עדן גולן בתחרות האירוויזיון מחר (חמישי) ועל רקע האווירה המתוחה כלפי יהודים וישראלים בעיר מאלמו, שגריר ישראל בשבדיה, זיו נבו קולמן, שוחח הבוקר עם אריה גולן בתכנית "הבוקר הזה" ברדיו כאן רשת ב'. 

במאלמו, מסביר נבו קולמן, ישנם מהגרים רבים מהמזרח התיכון, ואכן האווירה שנשקפת אלינו במסכים נראית קשה מאוד, אך חשוב לדעת שיש לנו גם הרבה ידידים בעיר, שמחבקים ועוטפים את המשלחת ואת הקהילה היהודית החמה שמתגוררת בעיר.

נתניהו צפוי להודיע לראש ה-CIA: לא מקבלים את הצעת חמאס, ממשיכים במבצע ברפיח

"אנחנו בקשר עם המשלחת הישראלית והמשלחת מוקפת בהרבה אהבה. אתם תראו את זה גם בהצבעה, שהיא בסך הכל הצבעה של הקהל בכל רחבי אירופה. זה לא הפרברים של מאלמו שמצביעים, את זה צריך לזכור. כי מה שאנחנו רואים ברחובות זה שילוב מאוד מאוד נפיץ של הגורמים הכי קיצוניים שיש, גורמים אסלאמיסטיים, אלו האנשים שרקדו ברחובות ב7 באוקטובר, שאליהם חוברים כל מני אוהדי BDS מכל רחבי היבשת, אלה ביחד באים, מושכים את כל תשומת הלב, נותנים שם רע מאוד, למרבה הצער, גם לעיר וגם לתחרות".

בהתייחס למידת הביטחון של עדן גולן ושל המשלחת הישראלית לאירוויזיון אמר השגריר: "נושא האבטחה מטופל על ידי כל הרשויות המתאימות, גם בצד הישראלי וגם בצד השבדי. מתייחסים לזה במלוא הרצינות. יש לנו ניסיון טוב עם השבדים בהרבה מאוד אירועים מורכבים. לפני כשנתיים למשל, התקיים במאלמו כנס בינלאומי ענק למאבק באנטישמיות, בהשתתפות עשרות ראשי מדינה, מלכים, נשיאים, שר התפוצות מטעם ממשלת ישראל. הכנס עבר בסדר מופתי. ככה שהם יודעים להתמודד עם אירועים מורכבים. מה שהולך ברחובות, או מה שקורה בשידור חי בסופו של דבר - אי אפשר לשלוט הכל". 

שלט נגד ישראל במאלמו (צילום: רויטרס)
שלט נגד ישראל במאלמו (צילום: רויטרס)

בהקשר הרחב יותר, הסביר השגריר כי המדינה "עוברת הרבה מאוד שינויים בשנים האחרונות וזה גם נוגע לדרך שבה היא מסתכלת על המזרח התיכון, בראיה פחות נאיבית, הייתי אומר, ובחימום היחסים עם מדינת ישראל. יש היום ממשלה יותר ידידותית לישראל בשבדיה, ממשלה שלוקחת את הטיפול באנטישמיות, ואת עניין החיים היהודיים בשבדיה, ברצינות רבה".

"זה עניינים מאוד מורכבים, ואתם יודעים, בשבדיה, כמה חשוב העניין של חופש הביטוי, דמוקרטיות שמתמודדות עם איומי טרור ואנטישמיות, אנחנו יודעים כמה זה מורכב. המצב שלנו בשבדיה הוא לא קל, כמו בכל רחבי אירופה, אבל יש לנו פה גם הרבה מאוד ידידים שמחבקים אותנו, ושמחים על הגעתה של עדן וגם מסתכלים על כל מה שקורה, גם ברחובות, גם התקרית המאוד לא סימפטית אתמול בשידור חי, מסתכלים על כל זה ושואלים שאלות. אני חושב שבסופו של דבר הצד ינצח".

עדן גולן באירוע חובבי האירוויזיון בישראל (צילום :גל ברק)

כשנשאל האם נבו קולמן האם ינכח בעצמו באולם האירוויזיון מחר, הסביר כי בזמנים רגילים, אירוח האירוויזיון עבור דיפלומטים ודיפלומטיות ישראלים במדינה בה הם משרתים זו חגיגה גדולה, וכחלק ממנה שגרירות ישראל עורכת אירוע ענק לקידום השיר הישראלי. אך הפעם, שיתף: "השנה אנחנו מאוד עצובים, הלב שלנו שבוי בעזה, זה לא הזמן לחגיגות".

בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, השגריר מנוע מלהתייחס לתנועה שלו, ולכן לא יכול לומר אם ינכח באירוע או לא, אך הבטיח: "יהיו הרבה מאוד אנשים שיעודדו את עדן".