ערב אחד מאחורינו ועם הראש קדימה, הערב (חמישי) ייערך חצי הגמר השני של אירוויזיון 2024, בו גם תשתתף בין היתר עדן גולן שלנו. על מנת לדעת מול מי היא מתמודדת, הכנו סקירה של הערב, ושיהיה לנו בהצלחה.

ישראלית אחת תגיע לגמר האירוויזיון - אלו המדינות שעלו מחצי הגמר הראשון

1. מלטה

כמו בחצי הגמר הראשון, גם כאן בחרו מפיקי התחרות ללכת על בחורה צעירה עם שיר פופ קצבי שתתן איזה שואו מגניב לפתיחה. הבעיה שבניגוד לקפריסאית, לזמרת Sarah Bonnici, יש הרבה פחות לוק וכריזמה והשיר שלה שנקרא "Loop", לא נתקע בלופ בקטע טוב. כמובן שבהתאם להצלחות פופ בתחרות של השנים האחרונות חייב הרי קטע שיכלול ריקוד א-לה שאנל או נועה קירל אבל גם כאן, הקטע הזה לא משתווה לקטעי דאנס ברייק אחרים שהכרנו. בחצי הזה, שהוא חזק בהרבה מחצי הגמר הראשון, אני לא רואה את זה עולה לגמר. 

2. אלבניה

מאז שאלבניה הצטרפה לתחרות ב-2004, איך נאמר בעדינות.. לא ממש הצליח לה. וגם השנה.. לא יצליח לה. בניגוד לסרביה שמוקמה כשיר שני בחצי הגמר הראשון וזה הרגיש סיכול ממוקד, כאן מבינים שהשיר לא מוצלח ולכן לא נורא שיהיה השיר השני בתחרות. הזמרת Besa תבצע את השיר "Titan" - שיר, שכמו תמיד באלבניה, הושר באלבנית בקדם ועבר "אינגלוז"- המילים הוחלפו לאנגלית. בשנה רגילה אלבניה לא היתה עולה לגמר, אבל השנה הוחלט שאת חצאי הגמר מנקד רק הקהל, ללא שופטים ולאלבניה יש תפוצת מהגרים רחבה מאוד באירופה, שסביר שיצביעו בהמוניהם וזה עלול לעזור לה להגיע לגמר, שם היא תתברג בתחתית הטבלה, שוב אם היא בכלל תגיע לשם. 

3. יוון

אחת הסיבות שחובבי האירוויזיון אוהבים כל כך את יוון, זה כי היא אחת המדינות שנותנת את הניחוח הים תיכוני שלפעמים מאוד חסר, בטח מאז שטורקיה פרשה מהתחרות ובטח אם ישראל שולחת בלדה... אז אחרי כמה שנים של שירי פופ ובלדה באנגלית, היוונים חוזרים למקורות ושולחים השנה את Marina Satti עם שיר יווני קלאסי שנקרא "Zari" שעושה חשק להוציא מטפחת ולנופף באוויר, כמו שהם גם עושים בהופעה. למרות הכל, אני עוד חלוקה לגבי העליה לגמר כיון שבחזרות נראה שהשיר לא מצטלם טוב וזה פוגע לו מאוד בסיכויים. 

4. שוויץ

אם בחצי הגמר הראשון הפייבוריט לזכיה הגיע בשיר 7, כאן הקדימו אפילו יותר כי הנה הוא הגיע. השיר "The Code" של נמו, משלב בתוכו מספר סגנונות מוזיקליים ומרגיש מאוד תיאטרלי אבל בקטע טוב. אומנם קצת התאכזבתי מהלוק בהופעה אבל לנמו יכולות ווקאליות מרשימות וזה לגמרי שיר שהשופטים ינקדו גבוה, סביר שאפילו יותר מקרואטיה ואולי אפילו אוקראינה ועם אהדת הקהל בטוח עולה לגמר ויכול מאוד להיות גם הזוכה בגמר במוצ"ש. 

5. צ'כיה

קצת כמו אלבניה, צכיה היא מדינה שעוד לא פיצחה את הנוסחא האירוויזיונית להצלחה ובדכ נשארת בחצי הגמר. השנה הזמרת Aiko, תבצע שיר פופ-רוק העונה לשם "Pedestal", וכיאה לאירוויזיון העירום שהזכרתי בכתבה הקודמת, בסיקור שירי חצי הגמר הראשון, גם כאן נזכה לחזות בגופה העירום של הזמרת, שאומנם תלבש אוברול גרביון שחור דומה לשל הסלובנית אבל בלי המדבקות בחזה...  משיכת תשומת לב שבעיניי היא מיותרת וגם זה לא יעזור לה לעלות לגמר. 

6. אוסטריה

השנה אוסטריה שולחת שיר שמאוד לא אופייני לה, עוד שיר פופ מרקיד עם זמרת בעלת לוק מרשים אבל פחות מוצלח מהאחרות שמתמודדות מולה השנה. מה שכן, אנחנו צריכים לאמץ ולחבק אותה, כיון שלשיר קוראים "We Will Rave" וכשהזמרת Kaleen קיבלה פניה מישראלי שסיפר לה על הנובה, היא התרגשה מאוד הבטיחה לחשוב עלינו כשתבצע את השיר. אז נחזיק לה אצבעות למרות שהיא כנראה לא תצליח לעלות לגמר. 

7. דנמרק

אחד השירים שמאוד קשה לי להחליט לגביו. כשיר הוא טוב אבל בעיקר בפזמון וההופעה טובה אבל לא מספיק. דנמרק שולחת זמרת העונה לשם Saba, עם שיר פופי בשם "Sand", שכפי שאמרתי, מצויין בפזמון אבל לא ממש מעבר וקשה לראות איך זה עולה לגמר.

8. ארמניה

הטוויסט של התחרות, שיר העם הכי עממי מגיע אלינו השנה מארמניה. שיר שמח, מקפיץ ומלא צהלולים ואם הוא היה מגיע ממרוקו, הוא היה כוכב המימונה. עולה לגמר בקלות ומשאיר טעם של עוד.

9. לטביה

אחרי המימונה הארמנית מגיעה לטביה עם בלדה שאומנם חזקה מאוד אבל כזושמורידה את כל האנרגיות שקדמו לה והשיבוץ הזה מאוד תמוה בעיניי. המבצע הוא Dons, אחד הזמרים הפופולריים בלטבי, עם קול טוב ומדויק לשיר שלו "Hollow", אבל עם מעט כריזמה ובלי שופטים שאלה טובה לאן הוא יגיע.

10. סן מרינו

פעם שלישית הערב שיש לנו מדינה שההישגים שלה בתחרות הם בעיקר שליליים, עם אחוזי עליה נמוכים מאוד לגמר או עם שירים שהשאירו איזשהו שהוא חותם. גם השנה סן מרינו תמשיך את אותו הקו, כשהיחידים שכנראה יצביעו ללהקת הרוק Megara הספרדית הם ספרד, כמו הישראלים שהצביעו לטלי מלוקסמבורג. שיר רוק מבולגן שנשאר בחצי הגמר. 

11. גאורגיה

חצי הגמר הזה פתאום מרגיש קצת חוזר על עצמו - שוב זמרת מרשימה, שוב שיר פופ עם קטע ריקוד והפעם גם עם הרבה צעקות. עולה לגמר אבל לא מגיע רחוק.

12. בלגיה

בלגיה התחילה את דרכה מאוד גבוה בטבלת ההימורים והתדרדרה מטה עם תחילת סבב הופעות היח"צ ברחבי אירופה. הזמר Mustii לא מצליח להחזיק טוב את השיר בלייב וגם ההופעה לא מעניינת במיוחד ויש פה סימן שאלה גדול לגבי האם הוא עולה או לא עולה לגמר... ככל הנראה, למרות הכל הוא יעלה.

13. אסטוניה

ארוע מעניין קורה בשיר האסטוני- נציגי המדינה  הם למעשה שתי להקות שונות שחברו יחדיו על מנת להופיע בתחרות. מה שכן, הם מביאים אנרגיות טובות, כלי נגינה לאומיים לא מוכרים וריקוד שאלא אם אתם אסטונים, כנראה שעוד לא נתקלתם בו. כיפי, שמח ואני אוהבת. עולה. 

14. ישראל

שיר השירים החשוב ביותר השנה, ואני כמובן מתקשה להיות אובייקטיבית ואין יותר מדי מה להוסיף שעוד לא נאמר. בכל שנה אחרת, בה פוליטיקה לא היתה משחקת תפקיד, השיר הזה היה מתברג בטופ 3 ומועמד חזק במיוחד לזכיה. גם נתוני הצפיות וההשמעות בכל הפלטפורמות מראות שהוא אחד המושמעים בתחרות, מה שאומר שאנשים אוהבים אותו, רק לא רוצים להודות בכך. אם הם גם ישכילו להצביע נגיע לגמר אבל בשנה כזו הכל יכול לקרות.

15. נורבגיה

קצת כמו אירלנד, גם נורבגיה שולחת שיר אפל, מלא בתאורה שחורה על הבמה וצרחות בלתי פוסקות בעיקר בחלק האחרון של השיר. להגיד לכם שזה טוב? בעיניי לא. עולה? כנראה שכן ולא בטוח בכלל שבצדק, בטח לא בחצי גמר חזק שכזה. 

16. הולנד

והנה הפייבוריט הנוסף לזכייה שכבש את כל מצעדי אירופה ואת הטיקטוק - Joost מהולנד - עם שיר הראפ ההולנדי "Europapa". קצת כמו צ'ה צ'ה משנה שעברה, גם כאן חוזרים מלא על אירופה פה פה פה, קליט, עובד, מתברג מאוד גבוה בגמר ואילולא ההופעה הכוללת דמות של ברווז ענק גם הייתי אומרת בוודאות שזוכה. עכשיו אני כבר לא בטוחה. 

אלו הם השירים המתמודדים לעליה לגמר הערב. מלבדם, יופיעו שלושה שירים נוספים מסך כל ששת המדינות אשר משתתפות אוטומטית בגמר. הערב אלו ספרד, צרפת ואיטליה.

ספרד

אחרי ההצלחה המסחררת של ספרד לפני שנתיים עם שאנל והרקדניות בבגד גוף חוטיני וגוף סופר מחוטב - למה לא לנסות שוב, רק בגבר? את המדינה ייצג השנה הצמד הנשוי Nebulossa, עם השיר "Zorra" שבתרגום לעברית זה "כלבה" ולא ככוונה לחיה ההולכת על ארבע. השיר מהלל את הנשים בקטע פמיניסטי שקורא להן לעשות מה שטוב להן ולהפסיק לדפוק חשבון למה יגידו, גם אם יקראו להן "כלבה". שיר אהוב מאוד בקרב החובבים, השופטים כנראה פחות יתרשמו. מקום של אמצע-תחתית טבלה.

צרפת

אמרנו קונפליקט במזרח התיכון? צרפת שולחת את סלימאן, זמר ממוצא מוסלמי לשיר שיר שנכתב על ידי כותבים ממוצא יהודי. אוח האוטופיה. השנה אנחנו מקבלים מצרפת בלדה צרפתית מתקתקה, שאולי היינו רוצים לראות דווקא מלוקסמבורג, שגם נקראת מון אמור ומזכירה את פריז ויחד עם כל זה - אני אישית לא מתחברת. אמצע טבלה וגם זה בזכות השופטים.

איטליה

המלכה האם של התחרות, שולחת כל שנה את הזוכה בפסטיבל סן רמו האלמותי שייצג אותה, וכך אנחנו מקבלים אין ספור שירים טובים ואת אחת המדינות החזקת בתחרות הזו בפרט ובכלל. את איטליה השנה מייצגת אנגלינה מנגו, זמרת צעירה, מלאת וייב ושיק עם שיר שונה ממה שראינו עד כה בתחרות, ממכר וזכיר. גם הוא נמצא בקטגוריית ה"יכול להפתיע ולנצח", אבל פחות נראה לי השנה. 

המון הצלחה לעדן גולן שלנו הערב, כאן 11 בשעה 22:00.