רחלי ואלעד, הוריו של סמל אמיר לביא ז"ל, לוחם בחטיבת הנח"ל שנהרג במהלך קרב מול מחבלים ב־7 באוקטובר, קיימו בשבת האחרונה פסטיבל לזכר בנם, שבו ציינו את יום הולדתו ה־20.

חבר מועצת לשכת עורכי הדין תוקף: מובילים לפירוק הלשכה | פרסום ראשון
חיזבאללה פוגע בבטן הרכה של צה״ל: הנשק החדש שאין לו כרגע פתרון

את כל ההכנסות מהאירוע תרמו לתוכנית "מסע שחרור" של "מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה", תוכנית המיועדת ללוחמים משוחררים, ומסייעת בהתמודדות עם חוויות מהלחימה והשירות הצבאי, ורכישת כלים להתמודדות עם טראומה ואובדן, במטרה לחיות חיים בריאים ומלאים המשוחררים מהעומס הרגשי שהלחימה יוצרת בטווח הארוך על הלוחמים המשתחררים.

לפסטיבל, שהתקיים במרכז הלוגיסטי של קבוצת עיצוב במה שבבעלות אביו של אמיר והאחים שלו, הגיעו 2,500 אורחים והופיעו בו יוני בלוך, אפרת גוש, ירמי קפלן, אברהם טל, הדג נחש, ג'ימבו ג'יי ומוניקה סקס. אמיר, שהיה בן 19.5 בנופלו, למד ציור וניגן בגיטרה, אהב מאוד מוזיקה, ולאחר מותו מצאו הוריו מאות ציורים ודיוקנאות שצייר. במסגרת הפסטיבל הוצגה תערוכה של חלק מעבודותיו. 

"אחרי שלחם בחווארה ובשכם, אמיר חזר הביתה והכין פלייליסט של שירים שביקש שנשמיע בשבעה שלו בלופים", נזכרת אמו רחלי. "הוא דיבר על איך ננציח אותו וביקש שזאת לא תהיה הנצחה עצובה. הוא רצה שנחגוג את החיים ושנמשיך לעשות טוב. זאת צוואתו, והפסטיבל שקיימנו לזכרו הוא בגלל זה". 

לדברי רחלי, יועצת חינוכית ומטפלת CBT במקצועה, באחת הפעמים האחרונות ששב הביתה, אמיר שיתף אותה כי הוא מרגיש שמשהו קורה לו בנפש וכי הוא חושש שהמלחמה סדקה אותה.

"שתי שבתות ישבנו ודיברנו על איך להתמודד עם דריכות וחוסר רוגע, ולימדתי אותו טכניקות הרגעה שלדבריו עזרו לו. בשלב הזה הוא התחיל לדבר על פוסט־טראומה שנגרמת כתוצאה מלחימה, וגם הקשיב למוזיקאים ישראלים ששרו שירים על פוסט־טראומה. לכן כשהבנו שמנציחים את אמיר, ידעתי שההנצחה חייבת לכלול בדרך כלשהי תרומה לחיילים בפוסט־טראומה. שיתפנו את קצינת הנפגעים שלנו, והיא זאת שחיברה אותנו עם התוכנית הנפלאה 'מסע שחרור'". 

פרופ' דני ברום, המנהל והמייסד של "מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה", דיבר אל קהל האורחים בפסטיבל, והודה באופן אישי לרחלי ואלעד על דרך ההתמודדות שלהם ועל הדוגמה שהם משמשים: "המלחמה הזאת מביאה לפתחנו אתגרים בעוצמות חדשות שלא הכרנו עד היום. בתוך כל האובדן והעצב הזה, אנחנו גאים לעבוד לצד האנשים המיוחדים האלה".