האירוויזיון הבא יתקיים בברן: תחרות הזמר הבינלאומית הסתיימה הלילה כששוייץ זכתה במקום הראשון וגברה על קרואטיה שהגיעה למקום השני. ישראל הגיעה למקום החמישי בהישג אדיר לאחר שקיבלה 323 נקודות מאירופה.

נציג.ת אירלנד לאירוויזיון: "בכיתי כשישראל עלתה לגמר, צנזרו לי מסר בעד פלסטין"
תקרית נוספת באירוויזיון: פינלנד סירבה להעניק "12 נקודות" לישראל בחזרה

שבוע התחרות הדרמטי היה אפוף גל תקריות אנטישמיות ששיאו בסוף השבוע האחרון, אולם עדן גולן נתנה הופעה סוחפת בכל שלבי התחרות ובגמר. על פי התחזיות באתרי ההימורים גולן קפצה למקום השני בדירוג, אולם הצבעת השופטים והצבעות הקהל הורידו את הניקוד לישראל.

ההצבעה לוותה כמידי שנה בשיקולים פוליטיים, בצל ההתרחשויות האנטי ישראליות שהתרחשו סביב התחרות. השופטים כמעט שלא העניקו נקודות לישראל, ואת מירב ה"דוז פואה" קיבלה שוויץ שנראתה כבר בדקות הראשונות כמנצחת.

עדן גולן בחזרה על הבמה לקראת גמר האירוויזיון (צילום: רויטרס)
עדן גולן בחזרה על הבמה לקראת גמר האירוויזיון (צילום: רויטרס)

מחוץ לארנה במאלמו התקבצו עשרות אלפי מפגינים פרו פלסטינים שהמשיכו בקריאות הנאצה נגד ישראל. גם באולם נשמעו קריאות בוז כשעדן גולן עלתה לבמה, אך הזמרת הישראלית הצעירה נתנה הופעה סוחפת מרשימה ומושלמת.

קודם לכן הגיעו לשיא רחשי השנאה סביב: הזוכה של השנה שעברה, לורין השבדית, הודיעה שאם ישראל תזכה – היא לא תעניק לה את הפרס. הזמר הפיני שהשתתף בשנה שעברה סירב אף הוא להעניק נקודות לישראל. נציגות אירלנד ופורטוגל צבעו  את ציפורני הידיים בצבעי דגל פלסטין. הזמרת האירית שהביעה התנגדות להשתתפות ישראל בתחרות, סיימה את הופעתה על הבימה כשהיא צורחת: "אהבה תמיד תנצח שנאה".

עדן גולן בוכה לאחר הביצוע בגמר (צילום :באדיבות כאן 11)

יום קודם הודחה הולנד מהתחרות, לאחר שהזמר הואשם בתקיפה. הנציג ההולנדי גם ניסה להפריע לעדן גולן במסיבת העיתונאים, כשקם בתורה וכיסה את ראשו בדגל.

הזוכה הנורבגית אשתקד אלכסנדרה שהייתה מיודדת עם נועה קירל, סירבה להגיש את הנקודות הערב והעלתה סטורי בו היא מאשימה את ישראל ברצח עם. נורבגיה אגב הגיעה למקום האחרון בתחרות.  בשלב השופטים כשהגיע תורה של נציגת תאגיד השידור כאן 11 להעניק את הנקודות, נשמעו קולות בוז ושריקות רמות מהקהל.

את שוויץ ייצג נמו בשיר פופ קליט המתאר את קשייו בזהות המגדרית הא-בינארית. זוהי זכיה שלישית של שוויץ בתחרות האירוויזיון. הזכיה הראשונה היתה בתחרות הראשונה אי פעם, והשניה היתה של סלין דיון בשנת 1988. לעדן גולן זהו הישג גדול: היא העפילה שניה בדירוג הקהל האירופי אחרי קרואטיה.

נציג בריטניה אולי תורנטון שהוביל לאורך החודשים האחרונים קריאות אנטישמיות נגד ישראל והיה מיוזמי העצומה למניעת השתתפות ישראל באירוויזיון, קיבל אפס נקודות מהקהל האירופי. בשל מיקומה של ישראל במקום החמישי בעשירייה הראשונה, היא תיכנס אוטומטית לגמר הבא שייערך בשוויץ, ללא צורך בהתמודדות בחצאי הגמר.