בפנתיאון הזמר העברי, נחשבת הזמרת אילנית לאחת הזמרות המצליחות והאהודות בכל הזמנים. במהלך עשרות שנות קריירה יציבה, שהתחילו באמצע שנות ה־60, תרמה לקלאסיקה הישראלית שפע להיטים אלמותיים, ובהם "כבר אחרי חצות", "אי שם", "רינגולי", "חופשי ומאושר", "שיר בארבעה בתים", "בשנה הבאה", "ושוב אתכם", "רק הירח", "שיר של יום חולין", "ללכת שבי אחרייך", "אהבתה של תרזה דמון" ועוד; ומחזיקה בשיא שטרם נשבר: זמרת השנה במשך שבע שנים ברצף.



בעשור האחרון, על אף שלא חדלה להופיע, מיעטה להקליט חומרים חדשים, וחמש שנים חלפו מאז שירה הקודם, "ריקוד חדש". "אני תמיד מקבלת טקסטים ולחנים ולפעמים גם כמעט מקליטה אותם", היא מספרת, "אבל כשזה לא באמת נוגע לי בלב ומרגיש נכון, אני לא מקליטה. אני אוהבת שירים עמוקים עם משמעות, עם מלודיות יפות, עם חשיבות".





כנראה שהשיר המיוחל הגיע, ובימים אלה יצא לתחנות הרדיו שיר חדש שלה, "המחשבה על המים". את מילותיו כתבה רחל שפירא והלחין תומר הדדי. "תומר המוכשר, שאיתו אני עובדת מאז אלבומי האחרון ("ישראלית"), נמצא בקשר טוב עם רחל שפירא, שהיא כותבת ענקית", היא אומרת. "לא מזמן סיפר לי שהלחין שיר שרחל שלחה לו לפני כשלוש שנים ושכב אצלו במגירה. הוא הפציר בי לשמוע אותו. מהרגע הראשון ידעתי שאני חייבת להקליט אותו. זה שיר שמדבר על סגולות הטבע ובעל מוסר השכל חשוב: אם אדם רוצה משהו, הוא יכול להשיגו. הוא רק צריך באמת לרצות זאת".



את עדיין מצפה ללהיט חורך רדיו?
"אני כבר לא במרוץ הזה. פעם הייתי מקליטה שלושה אלבומים בשנה. הקלטתי יותר מ־600 שירים. היום אני מחפשת שירים עם תוכן טוב. ברור שאשמח שהשיר, שאני מאוד מאמינה בו, יזכה לחשיפה ראויה ויושמע בתחנות הרדיו. אבל להיט? אני לא באמת מכוונת לשם".



את מאזינה לשירים חדשים?
"אני מאזינה למה שמשמיעים ברדיו. תוכל למצוא אותי באירועי חברה רוקדת לצלילי שירים חדשים, אבל אני לא באמת מתחברת לחלקם. אני מחפשת את העומק והמלודיות בשירים, וזה משהו שקצת חסר היום".



ההיכרות הראשונה שלי עם אילנית (71) התרחשה לפני כארבע שנים. פניתי אליה כמעריץ וביקשתי לפגוש אותה ולשמוע ממנה סיפורים על הקריירה שלה. אילנית, שהצטיירה בעיניי כאושיית זמר עברי, לא היססה והסכימה מיד למפגש נטול אינטרסים, עם מעריץ שלא הכירה בחיים.





היא שידרה צניעות, ענווה ובעיקר הצדיקה את התדמית החיובית שדבקה בה. "אני בכלל לא מרגישה אייקון או אגדה. אף פעם לא התיימרתי להיות כזו", היא אומרת עכשיו, כשנזכרנו בפעם הראשונה. "יש קהל מכל הגילים שמגיע להופעות שלי ואוהב את השירים שלי, וזו זכות גדולה עבורי. אני מרגישה בת מזל ולא לוקחת את זה כמובן מאליו. אהבת הקהל נותנת לי כוח להמשיך לשיר ולהופיע".



מה התגובה הכי שכיחה שאת מקבלת מאנשים ברחוב?
"'זו את? זו באמת את? במציאות את נמוכה יותר'. אני מקבלת הכל כמובן באהבה".



יש פסגה מקצועית שטרם כבשת?
"אני רק מייחלת לעצמי לשמור על הקול שלי כמו עכשיו לעוד הרבה שנים. במקצוע הזה של המוזיקה, כמו בכל מקצוע אחר, חשוב לך להיות במיטבך ולשמור על האיכויות שלך. למעשה, זאת השאיפה העיקרית שלי כרגע. השגתי את מרבית השאיפות המקצועיות שלי. לאן אני עוד יכולה לטפס? לאוורסט?".





כשהתחלת, דמיינת שהקריירה שלך תימשך כל כך הרבה זמן?
"אתה אף פעם לא יכול לדעת. תמיד הייתה תקווה. אבל לא באמת יכולתי לדעת את זה. אני שמחה שזכיתי לכך".



עם איזה אמן ישראלי היית רוצה להקליט דואט?
"אמיר דדון. אני חושבת שיש לו קול עצום. אני לא יודעת למי לפנות כדי לעשות זאת, אבל מאוד הייתי רוצה להקליט איתו. גם עם עידן רייכל, שהוא כישרון מהלך. אולי עוד אגשים זאת. לך תדע?". 



אילנית - השקת הסינגל "המחשבה על המים", 29 בנובמבר, חמישי, 20:30, מרכז ענב, תל אביב