ב- 21 ביוני 2017 הטיל השדרן הוותיק והמוערך בועז כהן פצצה על מאזיני תוכניות הרדיו שלו בכאן 88, והכריז על התפטרותו מתאגיד השידור. ההתפטרות, חודש לאחר סגירת קול ישראל ותחילת שידורי התאגיד, עוררה סערה, זאת על רקע טענות לשינוי באופיה של תחנת הרדיו המוערכת 88 וכן טענות על התערבות בתכנים המשודרים. כך, אחרי 16 שנים בתחנה שאיתה הפך למזוהה, תלה כהן את המיקרופון.

"ניסיתי להתאקלם במשך חודש, אבל לא יכולתי להיות פקיד של שירים", מסביר כהן במבט לאחור. "אני לא יכול לבוא ולהגיש שירים בקובץ אקסל למישהו שיבדוק ויאשר. זה נראה לי מאוד־מאוד מגוחך. לא האמנתי בשיטה הזאת ואני לא מאמין בה גם כתפיסת עולם. אני חושב שזו טעות גדולה ומצערת מה שנעשה עם התחנה. יש אנשים שחושבים שזה לגיטימי. אני לא יכול לעבוד בצורה הזאת. לא יכולתי להסכים עם התפיסה הזאת שמושיבים מעליך מישהו שמחליט בשבילך מה כן מתאים ומה לא. היו יכולים להגיד לי: 'תשמע, יהיה בסדר', אבל לא רצו. רצו צייתנות עיוורת, ואני לא שם. זה נראה לי לא נכון. אני חושב שבכל צורת ניהול, לוקחים אנשים מתאימים ונותנים להם חופש לעבוד. בטח כשזה קשור לאמנות. קח אנשים שאתה סומך עליהם, ותן להם לפרוח. אתה לא יכול לבוא ולהכניס את כולם לאיזושהי שיטה. זו הייתה התנגשות של תפיסות עולם".



אתה מתגעגע לתחנה?
"ברור, אבל אני מתגעגע למה שהיא הייתה ולא למה שהיא היום. היה ועדיין עצוב לי שזה מה שקרה. זה השאיר עלי חותם. זה כמו לעזוב בית ומשפחה. מבחינתי, השידור הציבורי היה בית. אני אדם נאמן במהותי, אבל בתחושה שלי, לא השאירו לי ברירה. דחקו אותי לפינה. אין לי בטן מלאה. אני בקשר טוב מאוד עם האנשים שעובדים בתחנה ואוהב אותם".

כחודש אחרי שעזב את התחנה, מצא כהן בית חדש בדמות תחנת הרדיו Eco99FM והחל להגיש ולערוך בה תוכנית חדשה, "משמרת לילה", המשודרת בימי ראשון עד רביעי בשעות 22:00־00:00.

"מי שבאמת רוצה לשמוע מוזיקה טובה וחדשנית בכל תחנות הרדיו, שיתחיל משעה 20:00 בערב", הוא מצהיר. "עד השעה הזו, בשעות הפריים טיים, רוב תחנות הרדיו משדרות בעיקר להיטים מיינסטרימים ומוכרים לקהל ופחות מגדילות ראש. בשעות הלילה תוכל למצוא בכל התחנות דברים בלתי שגרתיים ומשובחים".

מה מיוחד ב"משמרת לילה", לדעתך?
"אני לא יודע להגיד. אנשים אוהבים אותה. אני חושב שאנחנו חיים בתקופה שמאוד מצמצמת את החשיפה לדברים. אנשים בדרך כלל נוטים לזרם מרכזי, מאוד מצומצם ולא רחב. תפיסת העולם שלי הפוכה. אני בעד להרחיב ולתת מנעד מאוד רחב של דברים, ולאפשר לאנשים לשמוע מוזיקה מגוונת: גם קלאסיקות ישראליות, גם אמנים ישראליים שלא מושמעים בשום מקום, גם ג'אז, גם מוזיקה קלאסית, גם רוק. זה לונה פארק לאנשים שצורכים מוזיקה, לאנשים שלא רוצים שיגישו להם על מגש של כסף פלייליסטים מצומצמים וקבועים".

עד כמה אתה בקשר רציף עם המאזינים?
"חונכתי בבית להתייחס לכל אדם ולענות לכל מי שפונה אלי. יש לי 15 אלף עוקבים בקהילת דף הפייסבוק של 'משמרת לילה', ועוד כמה אלפים שעוקבים אחריי בדף הפרטי. ככל שאני יכול, אני עונה ומגיב. אני מנסה לא להיות מנותק ומרוחק וכן להיות חם ומגיב. אני מאמין בעניין הזה שרדיו הוא בעצם נתינה, אהבה. אתה נותן למישהו משהו. זה לא אגו ו'אני' ו'תראו אותי'. יש לך משהו יפה שאתה מכיר, ואתה רוצה להכיר אותו גם למאזינים".

אתה מאמין שעדיין יש לרדיו השפעה?
"כן, אני חושב שלרדיו עדיין יש כוח גדול, למרות שלצערי תחנות הרדיו בפריים טיים נשמעות אותו הדבר".

עכשיו רושם כהן ניצחון מתוק על החוויה הלא נעימה שעבר עם סיום עבודתו בכאן 88, עם זכיית תוכניתו, "משמרת לילה", בקטגורית הרדיו בפרס "תוכנית המוזיקה הטובה ביותר" השנה מטעם אגודת העיתונאים. את הפרס יקבל כהן בכנס אילת לעיתונות, שייערך ב־18־21 בנובמבר. "בעידן שבו תחנות רדיו מתמודדות עם שינויים מהירים בהרגלי הצריכה ועם כניסת שירותי הסטרימינג לשוק המקומי, המאזינים ממשיכים להאזין לתוכנית לא רק בזכות רשימת השירים המגוונת, המוזיקה ב'משמרת לילה', אלא בעיקר בזכות הידע, החום והאופן המיוחד שבעז כהן מגיש אותם למאזיניו", נכתב בנימוקי הוועדה.

"זו הנאה גדולה", אומר כהן. "שמחה ענקית ותחושה של סיפוק גדול. הגעתי לרדיו בגיל 38. זה גיל מאוד מאוחר להגיע לתוכנית אישית. התמזל מזלי שיואב גינאי, מנהל MF88, נתן לי צ'אנס לתוכנית יומית ונתן לי גם כוח ואפשרויות להפיץ דברים שאני אוהב ומאמין בהם".

איזו חשיבות יש בעיניך לחופש פעולה לעורך מוזיקלי?
"זה קריטי להצלחת תוכנית. זה או אפס או אחד. אם הוא לא מקבל חופש, זו סתם פקידות - יש לך נוסחה ואתה עובד במפעל ומייצר תוכניות שירים לפי נוסחאות. אין בזה בעיניי שום ערך או סיפור. לדעתי, לתוכניות הרדיו כיום בפריים טיים אין עורך מוזיקלי. הפרמטר היחיד שמחבר ביניהן הוא שכולן כוללות להיטים, ובעיניי זו לא עריכה".

יש לך טיפ לעורכי מוזיקה מתחילים?
"להבין שהם הולכים לעשות משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי, שזה אומר לאחוז את החבל בשני קצותיו: מצד אחד להיות נאמן לעצמך ולתשוקות האמנותיות שלך; ומצד שני, כל הזמן לזכור שיש מאזינים בקו השני. אתה חייב ליצור גם את המאתגר וגם את המהנה והלהיטי. זו גדולתה של אמנות ושל עריכה".

מכאן, תאגיד השידור הציבורי, נמסר בתגובה: "ברכות לבועז כהן על זכייתו בפרס אגודת העיתונאים והצלחה רבה בהמשך דרכו".