סרטון שתיעד את הופעתה של להקת המטאל האוריינטלית הישראלית־בינלאומית אורפנד לנד באיסטנבול, הפך לאחרונה לאחד הסרטונים הוויראליים ברשתות החברתיות. בסרטון, קובי פרחי, סולן ומייסד הלהקה, זוכה לתשואות ולהערצה מקהל שכולו בא מהעולם הערבי: טורקיה, איראן, עיראק, מרוקו ותוניס.



"כמו שהעיתונים מספרים לנו את אותן חדשות רעות בכל יום, אנחנו מספרים את הסיפור היפה הזה בטורקיה בכל חמש שנים", הוא אומר. "ידענו שיגיעו לטורקיה מעריצים מכל העולם הערבי, כי זה המקום הכי זול שהם יכולים לבוא אליו באזור. יש פה בישראל ימים כל כך חשוכים בפוליטיקה ובתרבות. כשמדובר במוזיקה, היא קודם כל נכנסת ללב ולרגש לפני שהיא מגיעה לשכל. השכל יודע על המצב המורכב ועל האויבים, אבל ברגע ששמעת שיר, הוא נכנס לך ללב וזה גובר על הכל".



"השירים שלנו הם על המצב בארץ ועל המזרח התיכון, אבל לא ממקום פוליטי, אלא ממקום של לחיות פה. לכן סורי, מתנחל, אתאיסט וגיי, יכולים להתחבר לזה בכל מקום. כל אחד יכול למצוא בשירים שלנו חתיכה מעצמו, ואולי זאת גם הסיבה לכך שהמוזיקה שלנו מצליחה בעולם הערבי. אין לזה תקדים בארץ בשום תחום. אולי רק יצחק רבין ז"ל, שאחרי הסכם השלום, נולדו תינוקות ערביים שקראו להם 'יצחק רבין'. מעבר לזה, אין תופעה כזו".





אז אולי יש צ'אנס לשלום?
"יותר מזה. זה מוכיח שכשמדובר בבני אדם, אין להם באמת בעיה. כל בן אדם רוצה לחיות את החיים שלו בשקט ובהנאה. הבעיה היא הפוליטיקאים והמנהיגים. אתה רואה שכשיש מנהיג חזק, העם הולך אחריו. אם רבין לא היה נרצח בגלל האידיוט הזה, לא היית יכול לדעת לאן זה יכול היה להגיע. אנחנו בסך הכל עדר, לטוב ולרע. האנשים רוצים שיהיה טוב. אי אפשר לביים את הווידיאו שלנו בטורקיה. זה הכי אותנטי שיש; האמת מונחת שם. לדעתי זה רגע יותר חזק מהמדליה שישראל קיבלה בדובאי ומהדמעות של רגב. זה ללא פוליטיקה. מירי רגב לא הייתה פה, וגם לא הייתי רוצה לפגוש אותה, כי אני חושב שהיא לא ראויה כשרה. מה זה יועיל לנו להצטלם אתה ולקבל את ברכתה וכל התעלול היחצני הזה? הגענו לשם בלעדיהש".



נתקלתם בהפגנות של ה־BDS?
"אף פעם לא. ה־BDS מכירים אותנו ויודעים שאנחנו מייצגים בדיוק את ההפך מהם. אתה יודע מה? אני קורא להם רק לנסות אותנו. הם לא יעיזו להיכנס איתנו חזיתית לפינה הזו".



בינואר האחרון הוציאה אורפנד לנד אלבום אולפן שישי, Unsung Prophets And Dead Messiahs, בעקבותיו הם יצאו לסיבוב בן 70 הופעות ברחבי העולם (אירופה וארצות הברית). בספטמבר האחרון הביאה הלהקה כבוד לישראל כשזכתה בפרס הקליפ הטוב ביותר בפרסי מוזיקת הפרוגרסיב בלונדון, עבשור הקליפ לשיר מהאלבום Like Orpheus.



"הטקס היה מרגש", משחזר פרחי. "ישבתי לצד אבני דרך כמו אלן פרסונס, סטיב האקט מג'נסיס, סטיבן ווילסון ועוד, וזה ריגש אותי בצורה בלתי רגילה. זה כבוד ענק לקבל פרס עבור המדינה שלי".





בשלב זה, כשדיברתי עם פרחי על העובדה שבחו"ל הם מסתובבים ככוכבי ענק ובביתם בישראל הם מוערכים, אך לא בדרגה של סלבס, הוא חידד את הנקודה: "ההופעות שלנו בארץ הן סולד אאוט והקהל מגיע בהמוניו, אבל אני חושב שעדיין מדובר באיזשהו סגנון שעקרת הבית בבאר שבע תדע מי אנחנו ותעריך אותנו, אבל לא תלך לספוטיפיי ותנגן אותנו. לא הייתי מגדיר את המוזיקה שלנו כמיינסטרים, אבל ההישגים והעשייה שלנו היא המיינסטרים. לא הייתי מצפה משרה מקריית שמונה שתשמע עכשיו סולו גיטרה ומטאל, אבל היא כן צריכה לדעת שיש פה את אורפנד לנד, ושיש לה מעריצים ערבים, והם עושים הסברה יותר טובה פי אלף ממשרד ההסברה".



אתה מרבה להיכנס לדיונים פוליטיים ברשתות החברתיות.
"אני נכנס לפוליטיקה, כי כל התכנים שלנו הם על המצב הפוליטי. הם לא ממקום של לקיחת צד ימין או שמאל. אין שיר על האקסית או על חיי הפרטיים. כל השירים שלנו הם למען האנשים פה. לא ייאמן עד כמה יש לנו מנהיגים רעים, בלי לב ונשמה. לא ייאמן שלעם שלנו אין מנהיגים טובים. חורה לי ששרת התרבות שלנו, היא לא אשת תרבות בכלל. חורה לי שיש אי־צדק ושכספים הולכים לשטויות במקום לסל תרופות. למה אני לא יכול לקום בבוקר ולהגיד: 'איך אני אוהב את המנהיג שלי? אני מסתכל עליו ורואה את עצמי? למה אני לא יכול להגיד את זה?'. זה מאוד מתסכל אותי. חוק הלאום, חוק הנאמנות בתרבות ושאר החוקים באו להכניס אצבעות לעיניים. בשביל מה צריך אותם?".



מעריצי אורפנד לנד יודעים שבשנים האחרונות, מדי חנוכה, הלהקה חותמת את סיבוב הופעותיה העולמי בחגיגת חנוכה מיוחדת בארץ. "זאת הולכת להיות הופעה בת שעתיים וחצי בערך, עם ילדים שעולים להדליק נר חנוכה ולשיר איתנו והמון להקות אורחות. הקהל הולך לעוף יחד איתנו"", הוא מספר.



אתם פעילים כבר 27 שנה. מה סוד הישרדותכם?
"התמדה, אמונה והבנה שמה שאתה עושה הוא מפעל החיים שלך. זה לא קל להתפרנס ממוזיקה בארץ. אני כן זכיתי להתפרנס ממנה, וזו זכות גדולה". ד



להקת אורפנד לנד בהופעה, 6 בדצמבר, חמישי, 22:00, רדינג 3, נמל תל אביב