אירוע ההוקרה לזמר העברי יתקיים השבוע במשכן הכנסת ובתוך כך גוברת הסערה הציבורית עקב החלטת השדולה, בראשות ח"כ נאווה בוקר (ליכוד) להעניק תעודת הוקרה לזמר אייל גולן. היום (ראשון) הופצה ברשתות החברתיות עצומה נגד הענקת הפרס לגולן, ובמקביל אף החל קמפיין רשת חדש ברשתות החברתיות, במחאה על הענקת הפרס, תחת ההאשטאג #ישלירקחלום. 
 
בתוך כך, חברי הכנסת עפר שלח, איציק שמולי, חיים ילין, מאיר כהן, מירב בן-ארי, סתיו שפיר, עליזה לביא ואיילת נחמיאס ורבין, חברי שדולת הזמר העברי, פנו במכתב ליו״ר הכנסת שבו הם מבקשים לדחות את אירוע הענקת אות ההוקרה עד שיתקיים בירור: ״אנו רואים בחומרה את החלטתה החד צדדית של חברת הכנסת נאווה בוקר לגבי רשימת מקבלי האות, ואין בכוונתנו להשתתף באירוע.״

"אירוני שדווקא לאחר שבוע בו החברה הישראלית הביעה בצורה כה נחרצת התנגדות לאלימות כלפי נשים, החליטה כנסת ישראל, שאמורה להוות המצפן המוסרי והערכי של המדינה, להעניק פרס למי שהתנהגותו מבזה, מחפיצה ומשפילה נשים", כותבות הפעילות. 
"האם זוהי המורשת הערכית שכנסת ישראל מעוניינת להנחיל לדורות הבאים?", הוסיפו, "האם היא מסתפקת בכך שהתנהגותו של הזמר לא הובילה להרשעה פלילית, כדי שיהווה מודל לחיקוי עבור גברים, נערים וילדים? אין לנו חלום שיקנו לנו יהלום, אנחנו שואפות לדברים הרבה יותר בסיסיים, כמו לקבל יחס מכבד ממש כאילו היינו בנות-אדם, ולא חפצים שנועדו לסיפוק צרכים מיניים של גברים המנצלים את כוחם. לכן אנו יוצאות בקמפיין #ישלירקחלום".

דני ביטון, אביו של אייל גולן. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90


בנוסף, בסוף השבוע פנו יו"ר מרצ תמר זנדברג, יו"ר הועדה למעמד האישה ח"כ עאידה תומא סלימאן, ח"כ מיקי רוזנטל, ח"כ מיכל רוזין וח"כ מוסי רז, ליו"ר הכנסת בדרישה למנוע מגולן לקבל את ההוקרה. במכתב אומרים חברי הכנסת כי "הענקת האות לאייל גולן פירושה הכשרת השרץ ואיתות לחברה הישראלית כולה כי ניצול מיני של נערות – גם אם אין בכך גוון פלילי – הוא דבר נורמטיבי בעוד שתרומתו המוזיקלית של גולן לתרבות הישראלית מוכרת לכל ואף אהובה על רבים, מעשיו הנלוזים הפכו אותו לשנוי במחלוקת".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), אמרה בראיון ב"כאן ב'" כי "אסור שהחברה הישראלית תשאיר הכול רק לזירה המשפטית, במיוחד כשאנחנו יודעים שהרבה עבריינים משתחררים מחוסר ראיות. אנחנו חייבים שכציבור תהיה לנו עמדה ציבורית. צריך למנוע את הענקת הפרס הזה, זה מיותר וזה לא ראוי. אף אחד לא פוגע בהכנסתו, אבל כשמדובר בפרס מהכנסת יש לזה משמעות אחרת". 


מיכל רוזין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


מספר דקות לאחר מכן עלה לשידור גם היחצן של הזמר, רני רהב, וטען כי המחאה הציבורית היא כרצח אופי לזמר. לדבריו, "זו חוצפה ואני המום מזה, אייל הוא אדם ישר ששירת את המדינה הזו. נוסף על הכול הוא שילם את עונשו כשהוא שירת בבית אבות יום יום במשך חצי שנה. בנוסף, אייל לא מכיר באבא שלו, הוא שינה את השם שלו והוא החרים אותו. הנשים שהתייצבו בתחנת המשטרה העלילו עלילת שווא והמשטרה סגרה את התיק אחרי שלושה חודשים. לאן הגענו? תפסיקו לרדוף אותו, די". 

עוד הוסיף רהב: "דווקא חברי מרצ, ששלחו את המכתב, דווקא הם -שלא ילמדו אותנו מוסר, כשיושבת ראש הסיעה שלהם נתפסה על שקר,זה יותר גרוע מכל דבר אחר. אז אל תלמדו אותנו על מוסר. אייל גולן הוא זה שנבחר להיות הזמר של המדינה, אז מה להתעלם מרחשי הלב של הציבור ולהתעלם מהמוזיקה שלו? בואו תרצחו אותו בכיכר העיר וזהו. זה מה שאתם עושים אתם יום יום". 

מאוחר יותר, יצר רהב סערה בטוויטר, כשהגיב לציוץ של קרן נויבך, שהעלתה לשידור את מובילת המחאה נגד הענקת התעודה לגולן, אם שבתה נאנסה. רהב הגיב לציוץ וכתב "חרפה אמיתית של האימא. את הבעיות הכואבות שלך שמרי לעצמך".

הציוץ של רני רהב. צילום מסך
הציוץ של רני רהב. צילום מסך




מאוחר יותר, בעקבות הסערה שיצרו דבריו, ביקש רהב להבהיר בסדרת ציוצים כי "מעולם לא רציתי לפגוע באמא כזו או אחרת, בטח לא של נאנסת! אבל לצערי הרב העיתונאית קרן נויבך עשתה מעשה שלא ייעשה פעמיים. פעם ראשונה, כשהעלתה לשידור אמא של ילדה שנאנסה וזוהי האמא שלטענתה אין זכות לאייל גולן לקבל את הפרס, מתוך רצון לשייך את אייל לנושא. פעם שניה, נויבך נתנה ציוץ נוסף בו לקחה ציוץ אחד שלי מתוך עשרות שצייצתי היום על מנת להביך אותי. כל כך מניפולטיבי ונמוך. אני, שנלחם יום-יום לקידום נשים בישראל ולא נותן לאיש לדבר נגד נשים, אני שנלחם בנושא הטרדות מיניות יותר מכל אחד אחר במקצוע שלי? בושה".
 
מחברת "ליאם הפקות", המייצגת את גולן, נמסר בתגובה: "אייל גולן נבחר לזמר ה-70 של מדינת ישראל. בנוסף, נבחר בפעם השמינית ברציפות לזמר השנה במצעד השנתי של ישראל ושל תחנות הרדיו האזוריות. אנו רק מבקשים להזכיר שלפני כ-6 שנים אייל גולן יצא חף מפשע ומעולם לא הואשם, המשטרה והפרקליטות סגרו באופן נדיר את התיק בתוך 3 חודשיים בלבד והוכח שהמתלוננות העידו עדות שקר. הגיע הזמן שגם חברי הכנסת המכובדים הללו יבינו שצריך להפסיק עם הפופוליזם הזול ולהפנים שאייל גולן צח כשלג". 

ח"כ נאוה בוקר אמרה גם היא בתגובה: "אייל גולן הוא אמן אהוב בישראל - אין עוררין או מחלוקת על תרומתו הנכבדה לעיצוב פני הזמר העברי בישראל ועל כך מקבל את אות ההוקרה. אירוע ההוקרה תכליתו ומטרתו היא להעלות את הזמר העברי לסדר היום הציבורי ולסייע לאומנים המצוינים שלנו ליצור ולהתקיים בכבוד מבלי להגיע למצב שבו אין להם פרנסה, או שהם נאלצים להתפשר על איכות היצירה בשל קשיים קיומיים. אנו לא עוסקים במשפטי שדה ובהכפשות שמו של אדם כזה או אחר".

בוקר הוסיפה מאוחר יותר כי "צר לי שחברי השדולה בחרו להשתתף במחאה פופוליסטית זולה שמכפישה את שמו של אדם במקום להתמקד בעיקר. מטרת האירוע היא להחזיר את הזמר העברי לראש סדר העדיפויות במדינת ישראל ולהצדיע לכל אותם אומנים שלהם אנחנו חבים את המוזיקה שכולנו כל כך אוהבים. אייל גולן נבחר עם שורה של אומנים כיוון שהשאיר חותם משמעותי על הזמר העברי בשנות פעילותו. אין כאן אמירה על אופיו המוסרי או על מעשיו בעבר. כיו"ר השדולה פעלתי לצרף חברי כנסת נוספים לצורך בחירת האומנים ומקבלי האותות נבחרו על פי קטגוריות ברורות המכילות את תרומתם לזמר העברי בישראל. האירוע יתקיים כסדרו ואני מברכת את כל מקבלי האותות על תרומתם הנכבדה לזמר העברי בישראל".

כאמור, את האירוע יוזמת יושבת ראש השדולה ח"כ נאוה בוקר, והוא יתקיים באודיטריום הכנסת במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ובהשתתפות אייל גולן, ארקדי דוכין, אילנית, עינת שרוף, הפרוייקט של רביבו, אגב הוד, עידן יניב, ישי ריבו ואמנים נוספים.

הבהרה: שמה של ח״כ שרן השכל שורבב בטעות לידיעה ואנחנו מבהירים כי היא לא חתמה על המכתב ומצטערים על הטעות בעריכה