למעלה מ־20 שנה שהמוזיקאי, המפיק והדי־ג'יי סקאזי (אשר סוויסה), נחשב לאחד משגרירי הטראנס והמוזיקה האלקטרונית הבולטים והמובילים בעולם, מהישראלים הראשונים שהגדירו מחדש את הז'אנר והחדירו אותו לזירה הבינלאומית.



"כשהתחלתי לעשות מוזיקה אלקטרונית, לא הייתה לזה בכלל הגדרה. עד כדי כך אני ענתיקה", אומר סקאזי. "היו לי הרבה רעיונות ורציתי להגשים את הרעיונות האלה לבד, למרות שהייתי בלהקה. ואז גיליתי את הקיו בייס, בדגם הראשון שהיה, עם שני ערוצי אודיו בלבד. לאט־לאט למדתי להקליט כל ערוץ בנפרד. רציתי ליצור סאונד שאני כביכול מנגן עם להקה, ויצא, לגמרי במקרה, טראנס".



אפשר להגדיר היום את הטראנס כמיינסטרים?
"חיובי. חד־משמעית. הפסייטראנס (טראנס פסיכדלי) הוא מיינסטרים היום. הוא די נוגע ומדגדג את ה־EDM (דאנס אלקטרוני), שנמצא כרגע בשלבי דשדוש. אני עושה פסייטראנס יותר היברידי ופחות אנדרגאונד קשוח, כמו שהייתי עושה בעבר".





מה גרם לך להתמסחר?
"דבר ראשון, זו לא בושה להגיד מסחרי. חיפשתי קודם כל את המוזיקה בתוך הטרקים. במקום טרק של תשע דקות של רעשים ופיצוצים, עשיתי טרק של שלוש דקות, עם מוזיקה יותר קלה לעיכול. כשזה קליט, זה אוטומטית הופך למסחרי. תמיד חיפשתי את הקו המוזיקלי והמלודי. לכן אנשים שמנסים לעשות מוזיקה בדיוק כזאת, אבל לא מצליחים, אומרים שזה מסחרי מתוך תסכול. מאז ומתמיד החלום שלי היה לעשות מוזיקה מסחרית מבחינה מוזיקלית".



בשנים האחרונות הפך סקאזי (43) לא רק למוזיקאי מוכר שמופיע במיטב פסטיבלי המוזיקה הנחשקים והנחשבים בחו"ל, אלא גם לכוכב ריאליטי: ב־2012 השתתף בתוכנית הדוקו־ריאליטי "מחוברים", וב־2016 שיחק כדורגל בעונה הרביעית של "גולסטאר". "ריאליטי זו חוויה עצומה וכיף אדיר, ואני לא פוסל להשתתף בזה שוב", הוא אומר. "נהניתי מ'גולסטאר', והייתי חוזר על זה שוב".




היום ישתף סקאזי פעולה, לראשונה בתולדותיו, עם אומני (VJ (Video Jockey – אמנות וידיאו מהמובילים בעולם. זה יקרה על חומות העיר העתיקה בערב הפתיחה של פסטיבל האור ירושלים. "אני שמח לקחת חלק באירוע משמעותי שמביא קהל רב לירושלים, עיר הולדתי", אומר סקאזי. "זו הזדמנות נהדרת להוציא את המוזיקה ועבודת ה־VJ מהמועדונים הסגורים אל חומות העיר העתיקה. האירוע יביא אל כותלי העיר העתיקה קהל צעיר, שייהנה משילוב ייחודי ועוצמתי של אור ומוזיקה אלקטרונית".

איזה טיפ יש לך לאמנים צעירים?
"הכי חשוב זה לשבת ולעשות מוזיקה לבד. למה לבד? כי רק אתה יודע מה אתה רוצה ויכול לתת לעצמך את הביקורת. הטרקים הראשונים לבד, הם החותמת והצבע שילוו אותך לאורך הקריירה. לכן חשוב ליצור מוזיקה קודם כל לבד. משם, להמשיך לעשות מוזיקה ולהתפתח. גם אם אין כסף וצריך לאכול בונזו, חייבים להמשיך, כי רק ככה מצליחים".


יש לך מנהג שאתה עושה לפני שאתה עולה לבמה?
"נושף אוויר ברעש כמו מתאגרף לפני קרב, מרים לעצמי ואומר: Let’s Go".

המופע של סקאזי יתקיים היום (רביעי), 20:00, חומות העיר העתיקה בירושלים, במסגרת פסטיבל האור.