"אפילו לא הבנתי את המילה 'נרצח'. לא הבנתי מה שאומרים לי בכלל", מספר אבי לוי, חברו של הדי־ג'יי הישראלי, רונן דהן, שנרצח שלשום במהלך מסיבה במקסיקו. "מאז שסיפרו לי על הרצח לא הצלחתי להירדם. דיברתי עם כמה מכרים במקסיקו לנסות לבדוק מה באמת קרה שם. שלחו לי תמונות מזעזעות. הייתי בשוק, בהלם".



על פי ההערכות, דהן, המכונה די־ג'יי פרפלקס, אמן טראנס ישראלי מוביל בעולם וממייסדי סצנת הטראנס בישראל, שנרצח במהלך מסיבה שבה תקלט במועדון ריקודים בסאן לואיס פוטיסי שבצפון־מזרח המדינה, נקלע לקרב יריות ביו שניים מהקרטלים האכזריים במדינה. על פי החשד, לקראת סוף המסיבה, בסביבות שש וחצי בבוקר, הגיעו למקום במשאית מסחרית כמה רעולי פנים חמושים והחלו לירות לכל עבר.



עם הגעת כוחות הביטחון למקום נמצאה גופתו של דהן, שהיה בן 45 במותו. אדם נוסף שנכח במסיבה הלך לעולמו בבית החולים. מעריציו הרבים של דהן החלו להספיד אותו ברשת ופרסמו את הסטורי האחרון שהעלה לחשבון האינסטגרם, ובו אמר כי הוא נמצא בדרכו למקסיקו וכי "זו תהיה מסיבה נהדרת, נתראה שם. קדימה מקסיקו!".



"אני מכיר את רונן בערך 30 שנה, אנחנו מאותו אזור. אני מקריית ביאליק והוא מחיפה", מספר לוי, מהרכב הטראנס "אולטרה וויס". "היינו ילדים בגילאי 16־17 כשהתחיל ליין מסיבות הטראנס בחיפה. רונן כבר היה שם, ראה עצמו כדי־ג'יי בחסד עליון. היינו חברים ממש טובים. גם נפגשים עם המשפחות, עושים מוזיקה ביחד, מופיעים ביחד".



מתי דיברת איתו בפעם האחרונה?


"לפני כמה ימים. לאחרונה הוא גם ביקר בארץ. פגשתי אותו, הוא היה אצלי ובילינו. בשיחה האחרונה רונן סיפר לי שהוא נמצא בארצות הברית, ומשם טס להופעות במקסיקו ובדרום אמריקה. בשבת, בחמש אחר הצהריים, התקשר אלי חבר שגר בשוודיה וסיפר לי מה שקרה. איבדתי חבר מאוד יקר".



רונן דהן - הסטורי האחרון: "זו תהיה מסיבה נהדרת". צילום מסך
רונן דהן - הסטורי האחרון: "זו תהיה מסיבה נהדרת". צילום מסך



לוי מספר שדהן תמיד שאף להיות בין הראשונים. "רונן היה בטופ של האמנים מבחינת המוזיקה", הוא מתאר. "הוא אהב את זה כל כך שאי אפשר אפילו לתאר. בשבילו המוזיקה הזאת הייתה הכל. הוא היה נשוי לאישה שוודית ויש לו שני ילדים קטנים בשוודיה. הדי־ג'יים הישראלים שמנגנים טראנס הם הכי מבוקשים בעולם. בדיוק לפני שלושה ימים התכתב איתי בפייסבוק אחד ממארגני המסיבות במקסיקו וביקש שאגיע לשם. עניתי לו שבסדר. אתמול רשמתי לו שלא אגיע. בחיים לא אגיע למקסיקו יותר".



עד כמה זה מסוכן להופיע שם?


"קרה לי כבר שהבריחו אותי באמצע מסיבה במקסיקו. המאפיה מגיעה לשם כי היא רוצה כסף, ואז מעלים אותך לרכב ואתה נמלט. דברים בסגנון כזה של יריות במועדון קרו לעוד כמה אמנים שאני מכיר. אבל אלה מקרים שיכולים לקרות לך פעם בעשור. זה לא משהו שקורה כל יום. יש ערים במקסיקו שהן פחות מסוכנות. אני חושב שהעיר שבה רונן היה היא מסוכנת. שלשום למשל דיברתי עם אחד האמנים הישראלים שאמר לי שהוא מבטל את סיבוב ההופעות שלו במקסיקו שאמור להתקיים בחודש הבא. בעברי הייתי טס המון להופעות בחו"ל. השנה אפילו הייתי במקסיקו עם אותם המארגנים שרונן הופיע איתם. אבל בתקופה האחרונה החלטתי להתמקד בחתונות בארץ ופחות לטוס".



מה יהיו ההשלכות של האירוע הזה על סצנת הטראנס בארץ?
"הירצחו של רונן זו אבידה גדולה למוזיקת הטראנס בעולם. הוא יצר מוזיקה עם כל האמנים הגדולים בעולם. אני כל הזמן רק מנסה לברר מה באמת קרה שם. עדיין אנחנו לא מצליחים לחשוב איך ננציח אותו. חושבים בינתיים איך יביאו את הגופה, איך יעשו את הלוויה".



חלוץ בתחומו


דהן נולד בחיפה והחל לעסוק במוזיקה בגיל צעיר. הוא פועל בסצנת הטראנס כבר מתחילת שנות ה־90. "אני מכיר את רונן הרבה שנים", מספר דניאל ציטרין, אמן טראנס המכונה "אלגרו". "שיתוף הפעולה שלנו התחיל לפני כחמש שנים. פתחנו ליין הופעות יחד. היינו מופיעים יחד גם בארץ וגם בחו"ל, אוכלים יחד, ישנים יחד. רונן נולד עם אהבה לטראנס. מוזיקה תמיד הייתה אצלו בנשמה ובמקום הראשון. הוא ניגן על במות גדולות, בפסטיבלים גדולים. הייתה לו הצלחה עולמית. הוא נתן למעריצים שלו חומרים חדשים ומעניינים ללא הפסקה. הוא אף פעם לא הפסיק".



מה אתה מרגיש מאז היוודע דבר מותו?
"ממש קשה לי לדבר עליו בזמן עבר. רונן היה בן אדם שאתה יושב איתו ולא מפסיק לצחוק מהצחוקים שהוא עושה, מהבדיחות. חברים סיפרו לי מה שקרה, ופתאום ראיתי גם שהפייסבוק התחיל להתמלא בפוסטים עליו. ממש נכנסתי להלם. זה לא נתפס שהוא עזב אותנו ככה, באירוע כזה מצמרר. הוא נרצח כשעשה את מה שאהב - לנגן את המוזיקה שלו ולשמח אנשים. רונן היה בן אדם טוב. אהב לארח אנשים. הייתה לו גם אהבה גדולה לאוכל. הוא הכיר את המסעדות הכי טובות בכל מקום בעולם. הוא גם אהב לארח די־ג'יים מכל העולם אצלו בבית".



את מה שקרה במועדון במקסיקו מדמה ציטרין ל"הוצאה להורג. אלה אנשים ללא ערך חיי אדם. אני עדיין לא מעכל. קשה לי מאוד. זו אבידה גדולה לסצינת הטראנס ולתרבות הטראנס בעולם. צר לי וכואב לי על המשפחה שלו, על אמא שלו שהיא צדיקה ואישה טובה משכמה ומעלה. תהיה מנוחתו בגן עדן".



זירת הרצח. צילום מסך
זירת הרצח. צילום מסך



"הכרתי את רונן בשנות ה־90, שנינו היינו תקליטנים", נזכר גדי מריאן, בעלי קבוצת "בואה גרופ" המעניקה שירותים לענף הבידור והבמה. "בשנת 2002 הוצאתי לו אלבום וגם יצרנו כמה יצירות ביחד. היינו מחוברים. נשארנו חברים לאורך כל התקופה. רונן היה שולח לי תמונות של הילדים שלו. הוא היה טיפוס מאוד חיובי, חייכן. תמיד כשהיה פוגש אותי, היה שואל אותי מה שלום הילדים שלי. תמיד היה מתעניין".



מה היה סוד ההצלחה שלו?
"תשוקה למוזיקה לפני הכל. הוא מאוד אהב את זה. כמו כן, היו לו רצון ונחישות להצליח. הוא היה אחד הוותיקים, אחד החלוצים בתחום".



לפני שבועיים פגש מריאן את דהן במקסיקו. "רונן היה בסיבוב הופעות במקסיקו, וגם אני נסעתי להופעה", הוא מספר. "אני די־ג'יי בפנסיה והצליחו לשכנע אותי לבוא להופעה אחת. בהופעה הזאת גם רונן הופיע. על הרצח שלו נודע לי מאנשים ממקסיקו שפנו אלי דרך הרשתות החברתיות. הייתי בשוק. הרי רק לפני שבועיים הייתי איתו. פגשתי אותו שמח, צוהל, מחייך, ופתאום כזה אסון. במשך עשור הייתה לי חברה ששלחה אמנים לכל העולם. מרבית האמנים לא יודעים בכלל לאן הם נוסעים. הם יודעים שנוסעים ליעד כזה או אחר, אבל אין להם שום היכרות עם מארגן המסיבה והם לא יודעים יותר מדי פרטים על המקום חוץ ממה שרואים ברשתות".



עבד בלי סוף


"את רונן הכרתי ממסיבות ודרך חברים משותפים", מספר חזי שמחוני, די־ג'יי מההרכב "טראנס פמיליה". "רוב החיים שלו היו בחו"ל, מחולקים בין מקסיקו, ברזיל וארצות הברית. הוא עשה כל הזמן טורים והופעות. היו לנו תוכניות שכשהוא יגיע ארצה, נעשה ביחד מוזיקה, נשב באולפן, נוציא קטעים חדשים. לפני חודשיים התכתבתי איתו בפעם האחרונה. מאז הוא עבד בלי סוף, עבר ממסיבה למסיבה, ולא היה לנו זמן. כל פעם הוא היה דוחה את הגעתו ארצה. היה אומר: 'יש פה מסיבה, אולי בחודש הבא אגיע', ואז זה היה נדחה שוב. אני לא מעכל את מה שקרה. מי היה מאמין שדבר כזה יכול לקרות? כרגע אנחנו, אמני הטראנס, מתעדכנים דרך הפייסבוק והאינסטגרם במה שקרה, מגיבים אחד לשני".



שמחוני מספר שקיבל בחודשים האחרונים כמה פניות והצעות להופיע במקסיקו. "כרגע אנחנו פחות מתלהבים מהעניין", הוא מספר. "ברגע הראשוני כששומעים על רצח כזה, אתה בהלם, לא מעכל. האזור של מקסיקו לבטח יהווה עכשיו אור אדום עבור אמנים ישראלים. בגלל מה שקרה לרונן אנשים יירתעו קצת כמובן, יבדקו לא פעם ולא פעמיים לגבי הסביבה שם. עד עכשיו אף אחד לא חשב שיכול לקרות כזה אסון, שכנופיה תגיע ותתחיל לירות, אף שמדברים על כך שזה נפוץ באזור הזה, שהקרטל הזה מגיע למסיבות ומתחיל לעשות בלגן לכל מי שנכנס לטריטוריה שלו. נראה לי שעכשיו אמנים ישראלים יבדקו את הנושא הרבה יותר. אני בטוח שרונן היה רוצה שדי־ג'יים ישראלים ימשיכו להופיע במקסיקו, אבל עכשיו נצטרך לבדוק הכל לא פעם ולא פעמיים, אלא עשר פעמים".



מה מקור המשיכה למוזיקת טראנס?
"זה לא שכל אמן טראנס מופיע ועושה מיליונים. אתה לא יכול להיות מזויף בטראנס. זה הרבה רגש, זו הרגשה של משפחה בין האמנים עצמם, בין האמנים לקהל. זה אחרת ממה שרואים בנוף הרגיל של האמנים שמחפשים את הכסף. פה אנשים ממש עושים זאת מאהבה. תמיד יש פרגון בין האמנים, וגם זה בניגוד מוחלט לז'אנרים אחרים, שבהם כולם דורכים על כולם. פה כולם משתפים פעולה עם כולם, עוזרים אחד לשני".



גם רונן ניחן בתכונות האלה?
"כמובן. רונן תמיד עזר. הוא היה בן אדם פשוט ואמיתי, בלי פוזה. ההצלחה הגדולה לא סחררה אותו. הוא נשאר ילד טוב מחיפה. הוא תמיד ידע מהיכן הגיע. היה לו גם תכנון לבוא לארץ ולהיכנס לעולם האירועים, להשתקע בישראל. הוא דיבר איתי על זה. זה היה חלק מהתוכניות שלו. רונן היה ותיק בתחום, עשה את זה טוב, היה מקושר בין כל המפיקים של המסיבות וכמובן גם מאוד אהב את מה שהוא עשה".



מה הופך את הדי־ג'יים הישראלים למובילים בתחום?
"אין עוררין על כך שהדי־ג'יים הישראלים הם מעצמה מספר אחת בטראנס בעולם. זו המשפחה הכי גדולה של הטראנס בעולם. בעולם הזה כולם מכירים את כולם. כל עולם הטראנס מתרכז לרוב בדרום אמריקה, עכשיו זה נהיה סוג של טרנד גם באירופה במדינות כמו שווייץ ופורטוגל, וזה נכנס חזק גם לארצות הברית. יש עשרות הרכבי טראנס ישראליים שעובדים בחו"ל. איכות המוזיקה של הישראלים הופכת אותם למאוד מצליחים. זה עולה על כל מה שיש בעולם. כל החברים שעובדים בתחום יודעים שהם הולכים לשמח, לנגן את המוזיקה שלהם. עולם הטראנס זה מאוד פשוט: זה לרקוד, לשמח ולשמוח. הרצח של רונן הרס את האידיליה הזאת".