כל אלה שזוכרים את עמיר חדד כמתמודד שהתעלף על הבמה בשלב הדואטים של "כוכב נולד 4" - והשתתפותו בתוכנית נפסלה - הופתעו כשעשור מאוחר יותר, ייצג את צרפת בתחרות האירוויזיון תחת השם AMIR. כעת, חדד (35), שנולד בצרפת וגדל בהרצליה, מציג את ארץ הקודש בפריים טיים של הטלוויזיה הצרפתית, בסדרת כתבות תחת הכותרת: Amir in Israel, שבה הוא נפגש עם אנשי תרבות מובילים ומטייל באתרים בישראל.

"עמיר של צרפת ועמיר חדד של ישראל, שונים לגמרי. אני ממשיך את החיים שלי בישראל כמו לפני שהתפרסמתי בצרפת", מספר חדד, שאחרי "כוכב נולד" עזב את המוזיקה לטובת לימודי רפואת שיניים באוניברסיטה העברית. לאחר מכן השתתף ב־2014 בגרסה הצרפתית של "דה וויס" וזכה במקום השלישי. אחרי זה ייצג את צרפת באירוויזיון 2016 והגיע למקום השישי, זכה שלוש פעמים בפרס יוצר שיר השנה בצרפת, ובתואר זמר השנה של MTV צרפת.



"מופלא בעיניי שאני לא מוכר בישראל", הוא מודה. "בצרפת אני רגיל לפגוש מוזיקאים ושפים מהשורה הראשונה, אבל כאן אני נפגש עם אנשים שתמיד הערצתי, שהלכתי להופעות שלהם, הקשבתי לשירים שלהם או הלכתי למסעדות שלהם כמו שלמה ארצי, נסרין, סטפן לגר, ישי ריבו, עידן רייכל ואייל שני. פה אני לגמרי לובש את האופי של עמיר של פעם וזה מרתק".

איך הפכת ליחצן של ישראל בצרפת?
"פנו אלי ביוזמה לקדם את התרבות הישראלית בקרב הקהל הצרפתי. ישראל היא חלק מה־DNA שלי, אבל יש לי יכולת מוגבלת לחשוף אותה, כי מי שיכול לראות, זה רק אנשים שעוקבים אחריי. כאן ערוץ M6 הצרפתי נרתם לתוכנית בת דקה וחצי מדי יום, לפני החדשות, כדי לדבר על מוזיקאים, הטבע והסובלנות של ישראל. סביר להניח שאחרי זה הם יראו דברים פחות טובים על ישראל".



זה חלק ממאבק בארגון ה־BDS?
"אני לא נאבק. זה לא הסגנון שלי. מה שאני עושה זה להראות לאנשים מציאות מסוימת, ולתת להם את הזכות לבחור מה נכון ואמיתי בעיניהם. כשאתה בא להראות שישראל היא טובה, אתה רק צריך להראות את ישראל, וזה מדבר בעד עצמו".

הטלוויזיה הצרפתית מעוותת את הדימוי של ישראל?
"אני לא רואה טלוויזיה, אבל אני רואה את הפירות של זה. יש רתיעה מישראל ודעות קדומות עליה, בשיחות חברתיות הכי בנאליות שיש. ואני רוצה להגיד: 'זה לא מה שנדמה לכם. אתם טועים!'. עד עכשיו עשיתי את זה בצורה מאוד צנועה, כשהזמנתי חברים שאני עובד איתם לבוא להכיר מסעדות ישראליות בפריז, להופעות של זמרים ישראלים, או להגיע לכאן פיזית. ראיתי כמה זה משנה תפיסות עולם והדמוניזציה נעלמת מהר מאוד. עכשיו עברנו לצורה יותר מסיבית ויצפו בזה מיליוני אנשים".

עמיר חדד, עידן רייכל. צלם : מרק ישראל סלם
עמיר חדד, עידן רייכל. צלם : מרק ישראל סלם


כשנבחר לייצג את צרפת באירוויזיון, הריצו נגדו גורמים אנטי־ציוניים עצומה באינטרנט, בתואנה שמי ששירת כחייל בצה"ל לא ראוי לייצג את הרפובליקה הצרפתית בתחרות כלל־אירופית רשמית. גם השר לענייני פרנקופוניה, אנדרה ואליני, והאינטלקטואל הצרפתי ברנאר פיבו, יצאו נגד השיר הנבחר J’ai cherchי, בגלל שהפזמון שלו באנגלית ולא בצרפתית.

על השאלה אם העצומה נגדו נבעה מגזענות, משיב חדד: "ייתכן, אבל הדבר הזה לא זכה להד משמעותי בצרפת. בישראל התייחסו לזה, כי זה מעניין, אבל במציאות זה חלף על פניי תוך רבע שעה. לא שווה להתייחס לזה".




מה היה קורה אם לא היית מתעלף ב"כוכב נולד"?
"אין לי מושג, אבל זה היה ונגמר ב־2006. אחרי זה הלכתי ללמוד רפואת שיניים. יכול להיות שקיבלתי שם החלטות ספונטניות מסוכנות, שהשפיעו על הגורל שלי בצורה משמעותית. אולי זה פשוט נועד לקרות, ואי אפשר היה למנוע את זה. אם לא הייתי הולך ל'כוכב נולד', החיים שלי היו נראים עכשיו לא רע, כרופא שיניים שמבסוט לעבוד בקליניקה שלו".

פחדת שמה שקרה לך ב"כוכב נולד" יקרה גם באירוויזיון?
"לא. באתי לאירוויזיון בשל. 'כוכב נולד' היה בשבילי שיעור שקרה עשור לפני. אני שמח שזה קרה. לא יצאתי מ'כוכב נולד' עצוב או בוכה. שאלו אותי למה, כי לכאורה הגעתי לנקודה כל כך נמוכה ומביכה. אמרתי להם - מכאן אפשר רק לעלות".

אירוחו של עמיר הוא חלק מהתכנית האסטרטגית שמקדם משרד התיירות בשנים האחרונות להגדלת התיירות הנכנסת למדינה. פעולות השיווק החדשניות של המשרד לצד אירוח מובילי דעת קהל וידוענים מהעולם.