קחו את הכישרון של ריי בראון ואת האנרגיה המתפוצצת של אלה פיצ'רלד – שתי אגדות שזכו למקום של כבוד בהיכל הג'אז – וחברו אותם לאישיות אחת. מה קיבלתם? את ריי בראון ג'וניור. הבן של, ומוזיקאי מוכשר בזכות עצמו, מגיע לסדרת הופעות בארץ עם לאוניד פטשקה - מלחין, מנצח ופסנתרן שהרים את סצנת הג'אז הישראלית ונתן לה שיק בינלאומי.



פיצג'רלד הייתה אחת מזמרות הג'אז המשפיעות ביותר של המאה ה-20. היא התבלטה בצליל טהור וביכולת קולית מרשימה. ריי בראון היה נגן קונטרבס ג'אז אמריקאי חשוב שהשתתף במהפכת הבי בופ. "השניים האלה באמת היו אגדות חיות", מספר פטשקה. "הבן שלהם, ריי בראון ג'וניור, זכה בכרטיס לוטו משוגע כשגדל להורים כאלה", מספר פטשקה. "מילדות הוא חי ונשם מוזיקה. הוא צפה בהוריו על הבמה, למד פסנתר ותיאטרון וזכה לראות אמנים מפורסמים כמו פרנק סינטרה וריי צ'ארלס שהגיעו לארוחת בוקר. אם אני הייתי גדל במשפחה הזו הייתי כבר על הירח".



לאוניד פטשקה. צלם: סאשה בורטמן
לאוניד פטשקה. צלם: סאשה בורטמן



למרות הרקע המכובד והייחוס המשפחתי, ריי בראון ג'וניור החל לעסוק באופן רציני ומקצועי במוזיקה רק אחרי שחצה את גיל 40. וזאת, בניגוד לפטשקה שהחל לנגן מול קהל כבר בגיל 6. "זה מדהים שהוא התחיל בגיל כל כך מאוחר, ועוד יותר מדהים שבתוך זמן קצר כל כך הוא הגיע להישגים ולתודעה בינלאומית".



כמה מהתהילה שייכת לכישרון שלו וכמה לעובדה שהוא הבן של?
"שאלה טובה. בכל תחום עושים כבוד לבנים של, אבל בנישה כל כך מוקפדת כמו הג'אז אתה חייב להביא משהו משל עצמך. אתה לא מקבל קרדיט וקהל רק בזכות השיוך המשפחתי. על הבמה זה נטו אתה והכישרון שלך. לזכותו של ריי בראון ג'וניור ייאמר שהוא מוזמן לכל הבמות הכי גדולות בעולם בזכות יכולתו לפעול בגזרת הג'אז, אר אנד בי, סול וראפ. זה באמת שילוב נדיר שהופך אותו לאמן מאוד מבוקש".





זו הפעם השנייה שאתה מופיע איתו.
"נכון. הוא הופיע איתי בפסטיבל הסופר ג'אז באדדו לפני חמש שנים. זו הייתה חוויה מדהימה לקהל וגם בשבילי. לשמוע את הסיפורים מאחורי אגדות ג'אז זה משהו שלא זוכים בו בכל יום".



פטשקה, שהפך לזוכה הסובייטי הראשון בתחרות ג'אז בינלאומית, עשה את סיבוב ההופעות הראשון שלו בארצות הברית. בזמן הסיור הוצע לו להישאר במדינה, אך הוא סירב בגלל שחשש לגורל הוריו. בשנת 1990 עלה לישראל, וכבר שנה לאחר מכן זכה בפרס הראשון שלו בפסטיבל הג'אז באילת. בשנת 2003 קיבל את מדליית הכנסת כהכרה בהישגיו ושירותיו לישראל".





מה צפוי בהופעה הקרובה?
"ריי בראון ג'וניור ישיר שירים של אמא שלו. יהיו שירים של מוזיקה שחורה, בלוז ורוקנרול והרבה סיפורים מעניינים שידברו אל כל חובב ג'אז".



23.7, 20:00, בית העם רחובות


24.7, 20:00, משכן אמנויות הבמה באר שבע


25.7, 20:00, מוזיאון תל אביב לאמנות


26.7, 20:30, מרכז רפפורט חיפה


27.7, 20:30, היכל התרבות בכרמיאל


28.7, 20:00, היכל התרבות נתניה