לראפר הוותיק פישי הגדול ולמפיק המוזיקלי גל מלכה - שהשיקו חידוש ללהיט "אש אהבתי" – יש משהו משותף: להיטיהם הגדולים קרו לגמרי במקרה.

אדם יוסף בן לביא (42), המוכר יותר בשם הבמה פישי הגדול, השיק ב-2006 עם די.ג'יי סקאזי את הלהיט הבינלאומי Hit & Run, שכבש את הרחבות בעולם, בלי לחשוב שיצא מזה משהו בארץ. "הרעיון שלי היה במקור יותר מחתרתי ומיליטנטי", אומר פישי הגדול. "Hit & Run היה שיתוף הפעולה הראשון שלי עם סקאזי, שבפעם הראשונה שם ווקאל (קול) על רצועה שלו. לא חשבתי שזו תהיה כזאת הצלחה". 


"בהתחלה ניסינו ליצור להיט ולא ממש הצלחנו. בסך הכל עזרתי לו כחבר. אמרתי: 'בוא נעשה משהו פאן'. הוא התקשר אלי בשתיים בלילה, באתי אליו והקלטתי את זה בעשר דקות. פתאום עשינו שיר בג'מייקנית על ביט של טראנס, ולא חשבנו שזה יתפוס. זה היה אמור להיות מקום 12 בדיסק, וכשזה התפוצץ בכל העולם, אף אחד לא שמע על זה בישראל. רק כשיוטיוב נכנסו לתמונה, הבינו כאן את גודל ההצלחה".


 
"בא לה לרקוד", הלהיט הכי גדול של גל מלכה (26), נולד משיתוף פעולה עם סטטיק (בטרם חבירתו לבן אל תבורי) ב־2015. גם הוא נוצר בלי מחשבה שיהפוך לאש בשדה קוצים. "זה היה פרויקט מאוד סתמי", הוא אומר.

"אני וסטטיק אמרנו: 'בוא נעשה שיר'. עשינו את זה בחדר שלי בבית, יצא מדהים והכנתי סקיצה מגניבה", מספר מלכה. "לא חשבתי בכלל שזו תהיה כזו הצלחה. אין ספק ש'בא לה לרקוד' זה החותם שלי. השיר הזה פתח לי את הדלת ועשה לי סוויץ' בחיים. עד אז כיוונתי לנגינה במועדונים. אחריו הבנתי שהפקה מוזיקלית היא העולם שלי".



אתמול השיקו פישי ומלכה חידוש ל"אש אהבתי", להיטו של פישי משנת 2000. "לא היה אז שום ראפ או רגאיי בישראל", מעיד פישי. "אני וקובי אוז רצינו לעשות שילובים בין רגאיי למזרחית, הכרנו את הזמר כפיר בן ליש ויצרנו את השיר הזה, ששאב השראה מהפסוק 'מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה' בשיר השירים (ח', ז')".

"השיר לא תפס ברדיו ולא שודר בטלוויזיה. אחרי זמן קצר הוא הפך ללהיט ענק בפריפריה ובמסיבות של העדה האתיופית", נוסף פישי. "זה היה אחד השירים הראשונים שנוצרו על פי נוסחת סטטיק ובן אל. מזמינים אותי לחתונות כדי לשיר אותו לחתן ולכלה. 90 אחוז מסצינת הראפ רצו לחדש אותו - מסאבלימינל עד אליעד נחום - אבל ההצעה הנכונה לא הגיעה".



מלכה מספר מצדו איך נולד הרעיון: "ישבתי עם השותף שלי (אסף עמוס) לתוכנית ברדיו חיפה, וחשבנו איזו מוזיקה לנגן. פתאום עלה 'אש אהבתי'. אמרתי לו: 'נגן את זה עוד פעם'. אחרי שמיעה שנייה כבר הכרזתי: 'אני מחדש את זה'. אחרי כמה חודשים כבר הייתה לי סקיצה שהשמעתי לטדרוס (חצי מהצמד אקסום לשעבר), שהציע להביא את סווארז, זמר ברזילאי שחבר כאן בלהקה של זמרים ונגנים. כשטדרוס השמיע את זה לפישי, הוא היה בעננים ואמר: 'אני רוצה לעלות על זה'. החלטנו שהוא ישיר את הגרסה המקורית כדי לתת לשיר את הכבוד שלו".



אחד הפרויקטים היותר זכורים של פישי הגדול היה השתתפותו בריאליטי "מה שקורה באילת VIP", לצד אביבית בר זוהר, ליהיא גרינר, לירון רמתי, שני יצהרי, צמד הקומיקאים תירס סקסואל, גילי מוסינזון ואוזי זולטק. הוא עצמו לא זוכר את החוויה כחיובית. "לא הייתה לי הרבה ברירה אלא ללכת לריאליטי בגלל חובות שהיו לי", הוא מודה. "לשמחתי, הצלחתי לכסות אותם בזכות התוכנית. נתתי עבודה מעולה בקלאב הוטל, וזה ירד בשולחן העריכה. הם הפכו הכל לנונסנס. זה פוגע ומעליב".

"אני לא יכול להתחייב שאסרב בעתיד לתוכניות ריאליטי. הציעו לי כמה פעמים להשתתף ב'גולסטאר' ו'היחידה', אבל אני מעדיף לא להיכנס לדברים כאלו, גם אם הפיתויים גדולים. בריאליטי צריך להבין איך להתנהג. נכון, זה יכול להראות את השם שלך לכמה דקות; אבל אדם שרוצה לקדם את העשייה שלו, צריך להכיר את השוק, להתנהל נכון פיננסית, בפייסבוק ובאינסטגרם, ולעבוד מאוד קשה. אין קיצורי דרך. רק אנשים שעובדים קשה ומתנהלים נכון - מביאים תוצאות".