מילים ולחן: לאורך שנותיו של הפסקול הישראלי, הוא ידע לא מעט קאברים, גרסאות כיסוי ללהיטים מוכרים ואהובים שניסו להתחקות אחר המקור או לחלוק לו כבוד, בין אם ממרחק של זמן ובין אם בטווח האינסטנט.

בפרק הנוכחי של הפודקאסט "מילים ולחן" סקר דודי פטימר את מיטב הקאברים שזכו להצלחה, אמנותית, תקשורתית או מסחרית הרבה יותר מהאבטיפוס שלהם וניסה לנתח מה הסיבה לכך?




"הורה היאחזות" של להקת הנח"ל משנת 1953 זכה בשנת 1973 לקאבר מצליח של חברי להקת "כוורת" שנצרב בתודעה והיה טבול בתרבות הנונסנס שאפיינה את הלהקה, "אדם צובר זיכרונות" שביצעה במקור דורית ראובני בשנת 1986 ולא נכלל ב-4 השירים המושמעים ביותר במצעד השנתי בזמן אמת, זכה בשנת 2008 לקאבר של אברהם טל שהזניק אותו היישר למקום השני במצעד השנתי של גלגל"צ ולמקום השביעי במצעד של רשת ג'.

עוד סיפר פטימר כי השיר "קפה אצל ברטה" (מילים: אהוד מנור, לחן: נתן כהן) בוצע במקור על ידי שלישית "הנשמות הטהורות" בזמן מלחמת יום הכיפורים. יגאל בשן, שנדלק על השיר, החליט להקליט אותו ולאחר ששכנע את מלחין השיר ומייסד "הנשמות הטהורות", נתן כהן, לאשר לו להקליטו, הפך השיר בגרסתו של בשן להצלחה מסחררת ולאחד השירים המזוהים עימו ביותר.

רק אחרי שבשן הקליט את השיר, הקליטה אותו שלישית "הנשמות הטהורות" באלבומה היחיד משנת 1974.



פטימר סיפר גם כי אלבומה הראשון של להקת "התרנגולים" ואלבומו הראשון של זהר ארגוב כללו אך ורק גרסאות כיסוי לשירים קודמים, כשארגוב מזוהה לאורך הקריירה שלו עם קאברים שביצע לשירים קודמים שלא התפרסמו לפני שהוא ביצעם, בהם "ים של דמעות", "צל עץ תמר ואור ירח" (שזכה גם לקאבר מצליח של קרולינה בשנות ה-2000), "בדד" וכו'.

הקאבר הכי מצליח שהתעלה על המקור היה "דרכנו", שיר שכתב יענקל'ה רוטבליט בשנת 1986 כעידוד לאשתו אורנה שהתמודדה באותה תקופה עם מחלת ה-ALS. מי שהלחין את השיר היה יזהר אשדות והקליט אותו ראשון בשנת 1989 היה חברו של אשדות ל"תיסלם" – דני בסן.

השיר בגרסת בסן לא זכה להצלחה רבה, אך 12 שנה לאחר מכן, בשנת 2001 חודש על ידי חני פירסטנברג ושרית וינו אלעד והופיע בסדרה בכיכובן "הבורגנים". הגרסה הזו עד כדי כך הצליחה שזכתה בתואר "שיר השנה" לשנת 2002 במצעד השנתי של רשת גימל ובמצעד השנתי של גלי צה"ל, כשגרסת בסן לא נכללה כלל במצעד השנתי.