התקופה שאחרי החגים ותחילתם של הגשמים עודדו את יוצרי ארצנו לשיתופי פעולה בולטים, כשבשבוע שהחולף שלושה מהם יצאו לאור: טליסמאן חבר לים רפאלי, מיקי גבריאלוב חבר לאסתר רדא ומיקה קרני חברה ללירון עמרם. בין לבין, היו כמה ממתקים נעימים כמו בשורה חדשה מפיו של עידן רייכל ושיר שנכתב על סיפור האהבה הטראגי של אמיר פרישר גוטמן ז"ל ובן זוגו, ינאי. ועכשיו, אחרי הספוילר הקצר, הנה העניין עצמו:



טליסמאן, שלאחרונה הוציא את שירו "ערב רומנטי" ששבר "שתיקה" (כמבצע) בת שנה במהלכה יצר לאמנים אחרים, חבר השבוע לים רפאלי, אחד הקולות המחוספסים והמעולים לאחרונה לשיר משותף ורומנטי – "ורוד שחור".



מבחינה מוזיקלית, השיר בנוי בצורה מסורתית: בית סיפורי מבית היוצר של טליסמאן כראפר ואמן היפ הופ ופזמון עם שירה מהלב של רפאלי. השיטה הזו עובדת כי השילוב בין השניים חושף כימיה קולית ואמנותית שמביאה משהו מסקרן ומעניין.



מבחינה טקסטואלית, השיר די סטנדרטי ועוסק ביחסים של בינו לבינה בלי לחדש משהו, ולא תמיד צריך לחדש. השילוב בין השניים גובר על הבנאליות בהקשר זה.





בפשטות מלודית, ללא הפקה מוזיקלית מפוצצת באפקטים או ביטים מורכבים, מיקי גבריאלוב, אחד המלחינים האהובים בכל הזמנים, מוכיח למה כל כך כיף לשמוע אותו ואת שיריו: הוא נותן לרגש לדבר ולא מתעסק יותר מדי בכל מה שמסביב, וזה ניכר גם בשיריו.



ב"אם אין אהבה", השיר החדש שבו הוא מארח את אסתר רדא, עוד זמרת מצוינת, והשניים נושאים את המאזין למחוזות היצירה העברית האמיתית והרומנטית שובת הלב שמזכירה צלילים ארצישראליים כפי שרק גבריאלוב יודע ליצור. התוצאה? לא פחות ממרגשת.





אחד השילובים המפתיעים שנכונו השבוע לאוזניי היה בין מיקה קרני ללירון עמרם, שילוב בלתי צפוי אך כזה שנשמע כל כך טבעי, של שני יוצרים אינדיבידואלים בעצמם ששזרו לתוך השיר את השפעותיהם האישיות (ונשמע כי כל אחד מהם התפשר על עולמו כדי להשתלב בעולמו המוזיקלי של השני) והצליחו לגעת ולרגש.



הטקסט הסקסי, הרומנטי והאיכותי והמנגינה המאוד ערבה לאוזן, עטופים בהפקה מוזיקלית עשירה פרי עבודתם של חן מצגר אדר ומיקה קרני, כשאחד הדברים הבולטים ששמתי לב אליהם הוא העובדה שעמרם מתאים עצמו לשיר וקולו נשמע מחוספס יותר מתמיד, כיאה לבלוזיסט אמיתי. בקליפ לשיר, אגב, מככב לא אחר מאשר השחקן המוערך אבי קושניר.





עידן רייכל פותח את עונת הגשמים עם "כתוב מלמעלה", שיר חדש שמשלב אלמנטים ים תיכוניים ואתניים עם פופ רך שנשמע מההאזנה הראשונה כממתק קליט, הטבול בחותמו הידוע של רייכל שהפעם נעזר בהפקתו המוזיקלית של סתיו בגר.



מה שכן, בחלק מהשירה, שמתי לב כי רייכל כמו מנסה לחקות את המניירות של בניה ברבי והזמרים בסגנונו, מה שנשמע כמו התחקות אחר אמנים אחרים, אך זה, כמובן, לא גורע מההנאה שבשיר.





בהשראת סיפור אהבתם הטרגי של אמיר פרישר גוטמן ז"ל ובן זוגו, ינאי פרישר גוטמן, יצרה הזמרת חגית סאסי יחד עם המפיק המוזיקלי אלעד טרי את "מתגעגע", שיר שלמרות המלנכוליה שבו, עטוף בצורה קליטה וקלה לעיכול, שעם קולה הנעים של סאסי, פוגע בלב.





רוית בטאשוילי, יוצאת "הכוכב הבא", שלאחר התחרות החליטה למנף את הפרסום בתכנית לעשייה, שחררה השבוע את "מכורים לכפיים", פופ ים תיכוני קצבי פרי עטה שמביא את הווייב הקיצי לחורף הממשמש ובא.



רוית, מה מייחד את השיר שלך משאר שירי הפופ-ים תיכוני שאנחנו שומעים בכמויות?
"כשהשמעתי לתמיר גורדין - המפיק המוזיקלי שלי את הסקיצה לשיר, הוא חשב שזה שיר פופ ים תיכוני טוב וברור היה לשנינו שהוא צריך לקבל צבעים שיבדילו אותו משאר השירים הים תיכוניים בארץ בשביל הסיכוי שזה גם יעבוד. המחשבה הראשונה שעלתה לנו הייתה שיתוף פעולה מעניין ואחר - וכך נוצר שיתוף הפעולה עם DUO - טל אביטל ומיכאל מיטל - אחרי שהקשבתי למוזיקה שהם יצרו בעבר הייתה גם לי וגם לתמיר תחושה חזקה שיחד הם יביאו סאונדים והשפעות מוזיקליות שיצליחו לאפיין את השיר הזה ולהפוך אותו לשיר פופ ים תיכוני קצת אחר".



עד כמה ההשתתפות ב"כוכב הבא" סייעה לך להשתפשפות המקצועית?
"'הכוכב הבא' היא פלטפורמה מדהימה לחשיפה. אני מרגישה שהצלחתי להביא את עצמי לידי ביטוי כזמרת מבצעת במהלך התכנית. לאורך התכנית, חשבתי על מה יקרה ביום שאחרי? איך ממשיכים מכאן? למזלי הרב הרעב שלי לבמה ולמוזיקה הוא כל-כך גדול כך שאני נמצאת בעשייה מתמדת ולא נותנת לעצמי לנוח לשנייה".



מה הקו המנחה אותך כיוצרת?
"הקו המנחה אותי כשאני ניגשת לכתוב שיר זה קודם כל ולפני הכל - 'לכתוב שיר זאת עבודה'. ברמה שלפעמים אני מציבה לעצמי דד ליין לכתיבת שיר. אני לא עומדת תמיד בדד ליין אבל זה מכניס אותי לאיזו משמעת עבודה שמוציאה ממני את המיטב שלי. וכמובן, בהרבה פעמים המוזה מנחה אותי".



מה השאיפה הגדולה?
"להיות כמו אותם אמנים גדולים שמדברים עליהם וזוכרים אותם גם שנים אחרי שהלכו מהעולם הזה".





חם בחו"ל:


סלינה גומז הפתיעה את מעריציה עם שני סינגלים וקליפים במכה אחת: האחד Lose You To Love Me, בלדה שקטה, שוברת לב וקודרת שבה מצרה הכוכבת על המחיר ששילמו היא ואהוב לבה בשם האהבה.



הסינגל השני, Look At Her Now, מציג את סלינה שאנחנו מכירים: מתנועעת, טיזרית ויודעת לרקוד כמו מטורפת. השיר נוטה לכיוון האלקטרו פופ הקצבי והקליט שמציג את גומז בשיאה.





קשה שחררה השבוע קליפ משמעותי עם אמירה חשובה: היא נאלצת להתמודד עם גבר המכה אותה וכשהוא מנסה לחנוק אותה למוות, היא דוקרת אותו, עוטפת את גופתו ומנסה להיפטר ממנה. במקביל, ברקע, היא שרה עם מקהלת גוספל א-לה וופי גולדברג ב"הנזירות בלוז". מי אמר כוח נשי ולא קיבל?