"תכנית המוזיקה הטובה בישראל לשנת 2019? אותה תכנית שמשדרת מוזיקה ים תיכונית/מזרחית, או איך שלא תקראו לזה? אותו סגנון מוזיקה שפעם התביישו להשמיע? זה אותו נער שקיבל מאבא שלו נזיפה לפני 20 שנה בדיוק, על כך שבאישון לילה לקח בלי רשות את המפתח לרדיו הפיראטי, ובשיא החוצפה פתח מיקרופון, כי חשב שאף אחד לא מאזין, ובבוקר למחרת הבין שחצי מדינה האזינה. זה שלפני 11 שנה נעצר על שידור ברדיו פיראטי ונאלץ לשבת בבית מעצר ברמלה עם רוצחים ושודדים, ואחר כך לטפח פוסט-טראומה וחרדות?".



כך כתב בדף הפייסבוק שלו אסי לביא (38) מקריית אתא, שדרן ועורך התכנית "בריזה" ברדיו 104.5fm צפון, זוכת פרס הרדיו לתכנית המוזיקה של שנת 2019-2020. ואכן, קשה היה לפספס את מה שכתב מי שהפך בשנים האחרונות לאחד השדרנים המובילים של המוזיקה המזרחית בארץ, גם כשהיא כבר מזמן לא כל כך מזרחית.



"בשנים האחרונות הלחנים של המוזיקה המזרחית הפכו למוזיקת פטישים, המכוונת רק לרחבות המועדונים והאירועים. שירי וודקה רדבול. איפה ההשקעה בטקסטים ובלחנים?", יורה לביא ללא מורא וללא משוא פנים. "כל טקסט וכל לחן דומה למשנהו. פלא ששירים לא מחזיקים כאן יותר מחודש? מצד שני, יש רעב למוזיקה היפה של פעם. לא סתם 'הפרויקט של רביבו'.





"האג'נדה של 'בריזה' היא לשדר מוזיקה ים תיכונית אמיתית. לא להיות מושפע מאחרים אלא להשפיע על אחרים, לשמר את המוזיקה הים תיכונית האמיתית, ולשים את כל האמת בפרצוף, גם אם היא לפעמים פוגעת".



בטח יש גורמים בתעשייה שחמים עליך רצח.
"כמו שאני הראשון לבקר, אני גם הראשון לפרגן ולחבק כשיוצא משהו טוב. זאת תקשורת. התקשורת יכולה להרים, או להוריד, ומי שכועס יכול לכעוס בעיקר על עצמו. מי שבוגד בקהל שלו, לא נאמן לעקרונות שלו, ומוכר את נשמתו בשביל כסף או לייקים באינסטגרם, בשבילי הוא לא זמר ובטח שלא אמן".



התעוזה והחריצות של לביא, לצד השאלות הנוקבות - בלי לדפוק חשבון - שהוא ממטיר על מיטב האמנים המסלסלים המתארחים אצלו - הם שהפכו את תכניתו לאחת הפופולאריות בז'אנר. לדבריו, "התכנית מואזנת באופן קבוע על ידי לא מעט בכירים בתעשייה, כולל זמרים. לא מעט מהם מתייעצים איתי לפני שהם מוציאים סינגל חדש. וכן, חלקם מתקשרים להתלונן על ביקורת שאני מותח כלפיהם".



את המעבר מרדיו "בריזה" הפיראטי שניהל אביו, לרדיו חוקי, עשה לביא ב-2008 כשהתחנה נסגרה. ב-2012 התחיל לביא להגיש תכנית מוזיקה יומית ברדיו 99.5fm תחת הכינוי "אסי הג'וקר" שדבק בו. "בתחילת שידוריי ברדיו הפיראטי שרתי בחיל האוויר. מאחר ואסור היה שיידעו בצבא שאני משדר, ועוד בתחנה פיראטית, נאלצתי להמציא לעצמי כינוי. מירי שלו, ששידרה אתי, אמרה שיש לי חיוך של ג'וקר. אז החלטתי לאמץ את הכינוי שלה. ככה הפכתי ל'אסי הג'וקר'".



לפני כשלוש שנים עבר לשדר ברדיו צפון את התכנית היומית "בריזה" (מדי יום, 16:00). בשנה האחרונה התמנה לעורך המוזיקלי של תחנת רדיו חדשה מבית היוצר של רדיו צפון – "התחנה" (101.5FM), הדוגלת במוזיקה המזרחית הנוסטלגית.





מי האמנים שלדעתך עושים מוזיקה מזרחית לפי ה"תקן"?
"אין דבר כזה 'תקן'. אני בעד לנסות דברים חדשים ושילובים מעניינים ועכשוויים, אבל חלאס עם המסחרה. יש אמנים כמו ישי ונתי לוי, יואב יצחק, עמיר בניון, חיים משה ובניה ברבי, שנותנים המון כבוד למוזיקה הים תיכונית האמיתית".



לאן מועדות פניה של המוזיקה המזרחית?
"כולי תקווה שאנשים יתעוררו, לפני שבאמת יהיה מאוחר. אבל אני מאד שמח שבשנים האחרונות יש כאן מוזיקה ים תיכונית חדשה ומסורתית. אמנים כמו ישי ריבו, חנן בן ארי וכו', שמצליחים למלא אולמות עם שירים במסרים ותוכן מדהים".



מה היעד הבא שלך?
"אין ספק שהזכייה של התכנית זו חותמת מצוינת ושכר לעמל קשה של שנים רבות. אני רוצה להמשיך ולשמור על הקיים, כדי שהתכנית תגיע לכמה שיותר אוזניים. אני רוצה שגם במרכז וגם בדרום יכירו את הילד שבכלל חלם להיות כדורגלן, נדבק בחיידק הרדיו, והוכיח לאבא שלו שהוא יהיה שדרן!".



טקס פרסי הרדיו, כנס העיתונות השנתי באילת, 12 בנובמבר, מרכז הכנסים והאירועים של מלונות הרודס.