אחד מהפתרונות, שתפס תאוצה, הוא מופעי לייב ברשתות החברתיות. בתחילה, הזמר פבלו רוזנברג העלה מופע חי ספונטני בדף הפייסבוק שלו, בעודו בבידוד, שממנו בינתיים יצא. גם נתן גושן וישי ריבו שמופעם המשותף נדחה, העלו לרשת ביצוע ספונטני ומשותף לכמה שירים. ביום חמישי שעבר, שירי מימון העלתה לעמוד האינסטגרם שלה מופע לייב עם להקתה ובו ביצעה כמה משיריה. ביום שישי העלה היוצר והזמר מיקי גבריאלוב, לראשונה בחייו, הופעת לייב שלמה בדף הפייסבוק שלו.
עוד אמן שיצטרף לשורת האמנים שמעלים מופעי לייב ברשתות החברתיות הוא עברי לידר, שיחד עם המוזיקאי תומר מייזנר יעלה היום (רביעי) בלילה הופעה חיה של המופע האלקטרוני “מרימים”. ההופעה, שתתקיים ב"רדינג 3" בתל אביב ללא קהל, היא יוזמה של לידר בשיתוף עם פרטנר. המופע יועבר בשידור חי בערוץ ייעודי בפרטנר tv ובעמוד הפייסבוק של החברה. שידור ההופעה פתוח לתגובות ולשיתופי תמונות ותיוגים, ככל פייסבוק לייב.
“בתחילת שבוע שעבר ישבתי והבנתי שכל ההופעות שלנו מתבטלות אחת אחרי השנייה, תוך עשרה ימים בוטלו לי 17 הופעות”, מספר לידר, “הבנתי שהמצב הולך ומקצין ואנשים נעשים עוד יותר סגורים בבית, אז אמרתי לעצמי שאולי בכל זאת אפשר להשתמש במוזיקה ובטכנולוגיה כדי להגיע לאנשים ולהרים קצת את המורל. התקשרתי לחבר’ה מפרטנר שהרימו את הכפפה מיד, והחלטנו שנקיים את המופע האלקטרוני המסיבתי שלי עם תומר מייזנר, ונביא לצופים ולצופות את אותה הופעה שתכננו לקיים בקיסריה”.
“במדינה שלנו ידענו תקופות מטורפות וחוסר ודאות כזו או אחרת ועדיין, משבר תרבותי בסדר גודל כזה חמור לא היה והנזק הוא עצום”, טוענת שירי רווה, מנהלת יחסי ציבור וייעוץ אסטרטגי, מנהלת ומקימת קהילת Etude לאמנים. “מאוד קשה לכמת את הנזק כי לאף אחד אין מושג באמת מתי השגרה תחזור. בכל הקשור בהופעות ואירועים המכה קשה מאוד לכל הנוגעים בדבר. הנזק בלתי נתפס. ההנחיות משתנות כל הזמן באשר להתקהלות וקרבה פיזית, ולכן לא הייתי מתכננת בשלב זה פעולות הכרוכות בהתקהלות, גם אם מצומצמת מאוד".
בימים האחרונים נערכו גם לא מעט מופעי סלון, ככל שאפשרו הנחיות משרד הבריאות. כך למשל הזמר אריק סיני פרסם בדף הפייסבוק שלו הודעה על כך שהוא מקיים מופעי סלון בליווי גיטריסט, שיכללו את מיטב להיטיו לאורך השנים. “הקורונה סוגרת אותנו בבית, 90% מהמקומות להופעות נסגרו, זאפות והיכלי תרבות, ומה שנשאר זה למצוא דרך להתפרנס”, מסביר סיני, “היות ואני נהנה מלהופיע אז חשבתי שזו דרך נהדרת להתפרנס. בינתיים מאז הפוסט הגיעו אליי פניות”.
חברי להקת תיסלם, דני בסן ויושי שדה, המקיימים מופעי סלון כבר ארבע שנים והיו מהראשונים שהחלו את הגל הזה, נכוו אף הם בשל ביטול סיבוב הופעותיה של הלהקה בארצות הברית. אם כי, כדברי בסן, השיקול הפיננסי אינו המניע העיקרי לקיום מופעי סלון. “אנחנו לא עושים זאת מטעמי פרנסה, כמו שאולי אמנים אחרים עושים בגלל הקורונה, אנחנו עושים זאת מתוך האינטימיות והחוויה בקשר עם הקהל”, מסביר בסן, “אנחנו מגיעים שעה לפני ההופעה כדי להתארגן ולשבת ולדבר עם הקהל, וגם אחרי ההופעה נשארים לדבר. כמובן שאין לדעת מה יהיה הפורמט, אם בכלל, לאחר מתן ההנחיות החדשות”.
“אני לא חושבת שזה ממש יכול לספק תחליף לפרנסה”, מספרת היוצרת והזמרת אקו (מורגנשטרן) שפרסמה אף היא הודעה כי היא מתכוונת לערוך מופעי סלון בשל ביטולי הופעותיה. “הרעיון עלה מתוך הצורך האנושי להמשיך את החיים עד כמה שאפשר. ביטול כל התוכניות והישארות בבית זה אולי אחראי אבל גם מאוד מלחיץ ומדכא, אז הרעיון למופע סלון היה נראה לי כמו הזדמנות לייצר חללים בטוחים שיעשו שמח בתקופה הזו”.
כהן מצאה פתרון המשלב בין הרשתות החברתיות לסלון: “כאמנית שאין לה הרבה חסכונות מיותרים בבנק, הקורונה באה כרעם ביום בהיר ומובילה אותי ואת הקולגות שלי, האמנים, לנסות ולהתמודד עם המצב החדש. גם בעלי צור בן זאב והנגנים שעובדים עמו יושבים בבית כי הרבה הופעות בוטלו. בינתיים אני מתחילה גם מופעי אונליין: אם יש לאדם אירוע כלשהו והוא רוצה הופעה שלי, אך בגלל עניין הבידוד וההגבלות של משרד הבריאות איני יכולה להגיע אליו, אז באמצעות האולפן הביתי שיש לי, אסריט שעה מופע עם הקדשה למזמיני האירוע, והוא והאנשים שבביתו יוכלו לראות ולשמוע אותי בהופעה מלאה. כמובן שהעלות תהיה פחותה וסמלית כיוון שזה לא מופע חי באופן פיזי, אבל זה פתרון זמני. במקביל פניתי לאמ”י שיפעילו קשרים וינסו למצוא לאמנים בינתיים משרות בעבודות ‘רגילות’ שאינן בתחומי האמנות. אני כבר נמצאת בראיונות עבודה שכאלו וזו לא בושה לדעתי, כי צריך להתפרנס”.
במקביל להופעות סלון ולמופעי הרשתות החברתיות, החלו מספר מוזיקאים ואנשי תרבות ליזום ארגונים שנועדו לנסות ולסייע לאמנים בשעת מצוקה זו: המוזיקאי דניאל זמיר פרסם בעמוד הפייסבוק שלו על הקמת קרן סיוע למען אמנים מופיעים, Performing Artists, אנשים שעיקר פרנסתם הוא להופיע בפני קהל.
שאלה נוספת שעומדת על הפרק בהקשר לתקופה זו היא האם על מוזיקאים, שלרוב לפני חג הפסח משחררים מבול סינגלים ואלבומים לאוויר, להוציא את יצירתם בנוהל רגיל או לחכות עד יעבור זעם? “נכון שהרייטינג ברדיו במגמת עלייה משמעותית מאוד, אנשים מאזינים יותר מתמיד לתחנות הרדיו ולכן מצד אחד זו נראית הזדמנות נהדרת להוציא שירים", טוענת רווה. "מצד שני, צריך לחשוב גם על מצב הרוח של אנשי התקשורת. כמו כולם גם הם בחוסר ודאות, וקרוב לוודאי שירגישו אחריות לשדר למאזינים עד כמה שניתן רוגע ושמירת מורל. מאוד קשה להמליץ באופן ודאי לכאן או לכאן איך לפעול מהבחינה הזו, זו תעשייה שאין בה חוקים, אבל קיימת המון רגישות וחייבים להיות ערניים ומעודכנים. צריך לקחת סיכון מחושב. נכון לרגע זה, ישיבות פלייליסט לא יתקיימו השבוע עד להודעה חדשה. כך שצריך לעקוב ולבדוק אם דברים משתנים כדי להיערך בהתאם".