ביום חמישי האחרון נערכה בכיכר רבין בתל אביב מחאת האמנים, בה קראו אמני ישראל לממשלה למצוא עבורם פתרון לתקופת הקורונה בה הם אינם יכולים להתפרנס ולהופיע. קודם לכן באותו היום שוחח המוזיקאי והיוצר הוותיק, ארקדי דוכין, עם אלון גל ב-"איפה הכסף" ב-103FM, התייחס למחאה וסיפר על חייו בתקופת המשבר.

מה שלומך?
"שינויים בהרגלי הצריכה".

שומעים שאמנים יוצאים למאבק וקוראים לראש הממשלה להתערב ולהציל את תעשיית התרבות והאירועים. אתה חתום עליו, ספר על התחושות של זמר שכבר חודש נמצא בלי עבודה, בלי הופעות, בלי כלום.
"דאגה ופחד איום ונורא. ברמה הרוחנית זה תענוג צרוף, כי אני לא אהבתי את הימים לפני קורונה, שהדברים הגיעו לרמה לא הכי הגונה וחזירית, גם בתחום שלנו וגם בתחום שהעולם גלש אליו. אנשים איבדו את הפרופורציה, אתה לא חייב מאתיים יחידות דיור ולא חייב שלוש מרצדס. אפשר אוטו אחד ובית אחד נחמד, אפילו עם בריכה, כי מים סובלים הכול, אפילו אותי הם יכולים לסבול. אני רוצה להגיד שהדבר הזה זה שם קוד, תכל'ס אני חושב שזה קצת, למרות שאני גם אנוכי וגם רוצה יהיה לי, זה הפעם לא הולך להיפתר בצורה פרטנית אלא צריכים להגיע לפתרון גלובלי.

מכיוון שאותו מוכר פלאפל, מוכר בגדים או תעשיין אחר - הוא לא יוכל לבוא להופעה שלי או לצרוך את השירים שלי. זאת אומרת, גם בממשלה, גם ברבדים גבוהים, וגם ברבדים קטנים, חייבים להבין שמדובר פה במשבר גלובלי שאנחנו לא יכולים להגיד – 'זה לא נוגע בי עד שזה נוגע בי'. זה נוגע בי כמוזיקאי אז אני חושב רק על מוזיקאי. אכפת לי מאוד ממוזיקאים, אבל הייתי אומר לפחות קודם תהיו חברים, כל המגזרים, כל הסגנונות, מזרחי, רוק, אלטרנטיב, קודם כל תתחברו. למה אתם מתחברים רק כשיש בעיה או מצוקה של כסף? למה לא תקימו וואצפ משותף רק כדי להיות סתם בקשר? זה יעלה כל כך הרבה רעיונות נפלאים, למה תמיד רק כשיש צרה אנשים מתחברים?

שאלה רלוונטית. אתה אומר דברים טובים ונכונים. איך אפשר לפצות אומן בכלל?
"יש את העזר כנגדו בדמות אישה ויש עזר כנגדו כמוני וכמו מיכה, שבזכותו עשיתי הרבה דברים ואני מאמין גם שהוא בזכותי. אני מאמין באמת ובתום לב שזה לא נאיבי, שאם נתחבר כאומנים נעלה מלא רעיונות יצירתיים לטובת הפרנסה. זה באמת הכי מעצבן את הבן אדם להיות חבר של מישהו אחר, כי זה תמיד צריך לבוא בהתניה. אני מאמין שאפשר. אם מסתכלים על העולם הבהמי הגשמי אז בטח שאני בצרה. טור מטורף של נטשה, סכום מטורף לכל אחד מאיתנו שהיה סוגר לי קצת חובות ונותן לי לנשום חצי שנה בשקט, וכמובן הכול היה בחוזים אבל ברמה הרוחנית, אם נטשה היו קצת יותר חברים אני חושב שהיינו פותרים הרבה דברים".

באמת אומנים חוששים מהתרסקות? שומעים כאלו שאומרים שימכרו את הבית, זו באמת חוויה כל כך מידית וקשה?
"כל הנושא הזה, אני כל כך שונא את הדיבור הזה. ברור שגם אני וגם אתה יכולים מחר להתרסק, וגם אני ואתה יכולים לבוא עם אלף דולר לבקש קוטג', אבל בגלל שהחקלאי פשט רגל והפרה מתה מאיזה וירוס לא יהיה קוטג'. זאת אומרת שכסף לא יקנה הכול. ילד שהיה זקוק להשתלת כליה ואנשים כמו דני גרנות שאני חושף את האנונימיות כי נשבר לי הזין שהוא חי על טחינה ולחם, וגם בימים לפני קורונה שקובי רכט שעשינו לו הופעה עלובה שלא משנה שום סדרי עולם, איפה הייתם עד אז? איפה הייתם? למה כל הזיוף הזה מה פתאום לכולם כואב? למה לא דאגתם לחלשים קודם?".

אתה בעצם אומרים שהקורונה קורעת את המסכה מאנשים?
"נכון, ויכולה להביא בעיקר לדברים טובים שצריך לנסות לקלף אותם מבעד לכול האימה הזאת, שהיא באמת אימה. בואו ננסה למנף דווקא את זה ונראה בזה מתנה, כי הרי בכל מחלה יש איזשהו לימוד, איזושהי תרופה ואני חושב שקיבלנו פה מתנה ללמוד משהו. אני בעד אומנים וקורא להם להקים וואצפ משותף עוד היום ולדבר אחד עם השני קודם כול ב-'אהלן, מה נשמע'".