בתוך המועדונים אפופי העשן של רמלה, בין ייבוביהם העדינים של גיטרות וגרופיות נלהבות, נולד מוזיקאי אחד שנחשב כיום לאחד מחלוצי מוזיקת הקצב הישראלית - עוזי נבון.

זו לא הייתה שנה רגילה עבור נבון - ויש הטוענים כי זו הייתה השנה בה באמת פרץ לתודעה הקולקטיבית; הוא הופיע בשלל הפקות צבעוניות וגרנדיוזיות, לצד זמרים פופולאריים, מגובה בתזמורות ונגנים מהשורה הראשונה, כשבשבוע האחרון כבש פסגה חדשה כאשר שירם של עוזי נבון ומכרים - ״נסיכה״ זכה להיכלל בפלייליסט היומי של גלגל"צ. 

ובכל זאת, ועל אף הביקוש, הוא מסרב להתראיין או לשתף פעולה עם כלי התקשורת המקובלים, ומעדיף להמשיך לשלוף חומרים חדשים ״מן הארכיון״ (כמו שאני, באופן אישי, אוהב).

הפעם הראשונה בה פגשתי בעוזי נבון בהופעה התרחשה בשנת 2013 כשהוא הגיע להופיע באירוע המיוחד לחגיגות 50 שנה לסרט "ניני" בכיכובו של אריק אינשטיין. אני זוכר שנמרוד רותם ואנוכי תקלטנו באותו ערב ובמופע המרכזי עלה נבון עם "מכרים" והרטיט לבבות, במיוחד בביצוע הבלתי נשכח (לטעמי) לשיר "אחינועם לא יודעת".

הפעם הבאה שבה נפגשנו הייתה כשהגיע אליי מברק בו הוזמנתי לתקלט כמה פזמוני פופ מרעננים מתקליטי "ויניל" במופע חגיגי של נבון, כשמי שעלה אחריי היה הזמר דני בן ישראל ז"ל, חלוץ הרוק הפסיכודלי הישראלי, שבועות ספורים לפני פטירתו.

המפגש האחרון (עד כה) עם נבון התרחש כשתקלטתי לצד סקולמאסטר ודי ג'יי פונטנה באירוע לרגל צאת ״בזמנו״ לחנויות, ימים ספורים לפני שהוחלט לסגור את המדינה עקב הקורונה. כשעוזי הגיע לא הספקתי לראותו שכן הגרופיות עטו עליו ולא אפשרו לאיש להתקרב.

״זה לא מקרי שפרוייקט כמו זה של עוזי נבון זוכה לחיבוק מהקהל ומהתקשורת. אנחנו מדינה עם אובססיה לנוסטלגיה״ - אומר נתי אדמון, עורך האוסף החדש ״בזמנו״ (ממנו גם לקוח השיר ״נסיכה״ ד.פ.). ״בטח ובטח בתקופה כמו הקורונה, כשהדבר היחיד שיש לנו להישען עליו הוא מורשת העבר. כשהעתיד מתעתע יותר מתמיד, זה מנחם להתכרבל בשירים ישנים״. 

האוסף ״בזמנו״ יוצא כאלבום שני, אחרי התקליט "עוזי נבון ומכרים" שיצא לפני מעל עשור וזכה לשלל תשבוחות. הפעם מדובר בתקליט כפול ובו 19 רצועות המציגות אקלקטיקה ורבגוניות יצירתית, כאשר אנו כמאזינים זוכים לחלוף על פני תחנות זמן שונות במוזיקה הישראלית - ״בלי משחקים״ הוא שיר רוק׳נ׳רול שמתמקם בסוף הסיקסטיז; ״הבחורות החדשות״ מבשר את סוף שנות השבעים עם מקצב הדיסקו, ״רמקולים בסטריאו״ המסונתז כהלכה נשמע כאילו הוקלט בשנות השמונים, וכן הלאה. למרות שלא מצוינים בקרדיטים שנים ספציפיות בהן עבדו על ההקלטות, יש כאן תחושה חזקה של מסע אחורה בזמן.

הסגר החל שבועות ספורים לפני שהיה אמור לעלות מופע המחווה המרהיב לתקליט ״מזל גדי״ - באופרה בפעם השלישית - מופע אותו אוצר שלומי שבן במסגרת הסדרה שלו - ״השתקפויות״ בשיתוף תזמורת הקאמרטה. 

״עם עוזי עבדתי לראשונה לפני כשנה, כשעשינו מחווה לאלבום 'מזל גדי' ולמעבד אלכס וייס", אומר שבן. "פניתי אליו גם בגלל הדמיון לגוון הקול של אריק איינשטיין המנוח וגם כי למעשה הוא הדמות המושלמת לגרסה בימתית לאלבום שנוגע בפסיכדליה ובעולם הילדות. עוזי הוא דמות רבת רבדים- מצד אחד גאון קומי ואיש אקצנטרי במיוחד (הוא החליף 5 מערכות לבוש במהלך המופע, כולל חליפה מיוחדת להשתחוויה!), ומצד שני ידען גדול בעל רגישות מוזיקלית ניואנסית ומגוונת. היה תענוג לעבוד מולו, הוא הגיע מוכן בצורה יוצאת דופן לחזרות, נתן את כל כולו על הבמה, וגנב את ההצגה בלי למצמץ".

המופע מבצע את השירים באופן נאמן למקור, ואירח סולנים לאיוש מקומו של אריק איינשטיין ז״ל, ביניהם שלום חנוך - שהלחין את האלבום כשהוא בן 21, אסתר רדא, רונה קינן, יעל קראוס, שלומי שבן, אלון עדר, ושלום חנוך ועוזי נבון.

זו לא הפעם הראשונה שנבון חלק במה עם כוכבי הזמר הגדולים - באוקטובר האחרון הוא חבר לתזמורת הקאמרית והעלה בבית רומנו מופע מרהיב שעשה כבוד לפזמוני הפופ של שנות השבעים והשמונים, ואירח על הבמה את אבנר גדסי, רן אלירן, נתן כהן, אנט פרנסיס ודפנה ארמוני.

"בעיניי עוזי הוא גאון מוזיקלי וייחודי שמחבר בין פופ-רוק מלודי פריקי של שנות ה-50 וה-60 כולל הלבוש, הצבעוניות והכריזמה למשהו מאוד עדכני ואני מתה על זה״, אומרת ארמוני. "היו לי העונג והזכות לשיתוף פעולה מרענן איתו, הלהקה והתזמורת הקאמרית של תל אביב ב'תדר'. מחכה שתיגמר הקורונה להמשך שיתופי פעולה עם עוזי".

האם יש עתיד לפרויקט כמו זה של עוזי? מנתי אדמון נמסר כי ״עוד מוזיקה של נבון תראה אור כבר בשנה הקרובה". האם מדובר בארכיון גדוש בחומרים שלא יצאו לאור, או שמא במעין נובע של קלאסיקות ישראליות? כך או כך, יש למה לצפות.