גיא רודוביץ' וגיא כהן העניקו משום שם לצמד שלהם שם מזעזע ובלתי אפשרי כמו "גיא&איי" ולכן ייקראו כאן (בהסכמתם) "גיא בריבוע". ברם, בכך אין כדי לטשטש את העובדה ש"מעכשיו", הסינגל שהוציאו זה עתה בדרך לאלבום בכורה בסוף הקיץ, יהיה כאן קאמבק מרענן לסגנון הפולק העממי.

תחילה אני תוהה אם יש בארץ בכלל פולק. "רודוביץ', אליך!", קורא הכהן בחבורה ומגלגל את הכדור אל עמיתו. "כשמזכירים כאן פולק, מיד מצטייר קו של סאונד שמגיע מארצות הברית, משם אנחנו שואבים השראה לפולק שלנו", משיב רודוביץ. "עם זאת, חשוב לנו שידעו שככל שאנחנו מוקירים את פיטר סיגר ואת ענקי הפולק האמריקאי שאחריו, אנחנו מביאים מוזיקת פולקלור ישראלית".

כלומר?
"גם אם ההשראה היא משם, בסופו של דבר אנחנו מביעים את התרבות שלנו, עם כל מה שמגניב בישראליות ועם כל מה שמוזר בה".

אולי גם מוזר לצאת בהרכב פולק בלי באנג'ו, אבל כהן הביא להרכב מטיול הטרמפים הגדול שלו אחרי הצבא לצד המנדולינה גם יוקללי(ה), דמוי גיטרה שמקורו בהוואי וצ'רנגו דרום אמריקאי, כשבאמתחתו אף שלל שירים שכתב על הדרך.

גם רודוביץ' חרש את המזרח (לצד קפיצה לאירופה) ולמד בווארנסי מוזיקה הודית אצל מאסטר מקומי, "משם חזרתי עם חומר ליותר משני אלבומים".

"מסעות כאלה בעולם הם הדלק להרכב כמו צמד הפולק שלנו", מציין כהן, המציג את עצמו גם כאיש-חינוך ששיחק בסדרות טלוויזיה. "אם לא הם, על כל מה שספגתי בהם, בחיים לא הייתי הופך למוזיקאי".

"אני נהייתי מוזיקאי הרבה לפני, אבל אין תחליף לטיולים בעולם", מספר חברו. "בטיול, כשאתה חופשי מעבודה וממחויבויות אחרות, רואה נופים ובולע את העולם לתוכך, זה מאפשר לך מרחב בלתי מוגבל של יצירה".

לרודוביץ', רווק בן 29, הממוקם קרוב לים בבת גלים שבחיפה, סיפור שונה: "לפני שיצאתי לדרכים, ניגנתי בסקסופון, מה שלמדתי אצל דניאל זמיר ואצל אלברט בגר. למעשה, הייתי אמור להיות סקסופוניסט-ג'ז, אבל מכיוון שלא פשוט לנדוד עם סקסופון לקחתי גיטרה ונשארתי איתה. כך קרה איזשהו טוויסט בחשיבה המוזיקלית שלי, אם כי לא לגמרי. במקביל להרכב עם גיא אני בצמד 'ביטניק' עם גלעד לוין ובלהקת 'כפיים', שעושה שמח. אני עדיין פתוח גם לסגנונות אחרים, אבל התשוקה שלי היא להרכב הפולק שלנו". 

כהן: "אם גיא היה אמור להיות ג'אזיסט, אני הייתי אמור להיות שחקן, מה שמימשתי בסדרות טלוויזיה שבהן הופעתי, אבל היו לי ספקות אם זה משהו שנועדתי להיות".

אם קלטתי אותך נכון, ככל שניסית לברוח מהמשחק, אתה ...שטותניק לא קטן, שגם זה משחק.
"הופה, לא טעית בכלל. זה צד חזק אצלי, השטותניקיות, מה שאולי מתגנב לפולק שלנו שהוא ניאו-היפי, כלומר היפי חדש. זה מביא משהו מצחיק ותיאטרלי שאנחנו יוצרים".

כמפיק המוזיקלי של האלבום הם קראו לדגל את אלון עדר. כהן: "כמה שאלון הוא אמן מצליח, כשהוא הגיע אלינו, ישר הוא עבד איתנו בגובה העיניים כשהביא משהו עמוק לאלבום שלנו".

בקרוב יערכו מופעי השקה לפי הספר, כשההכנה  לכך הייתה לא שגרתית. "היה לנו קטע חזק של הופעות בכל מיני מקומות קטנטנים ואינטימיים, כשאנחנו מול הקהל שנינו, בלי הגברה ואמצעים", מספר רודוביץ'. "לא הייתה לנו בעיה להגיע לאנשים הביתה ולשיר לכמה עשרות, או לחבר'ה בחיק הטבע".

כהן: "לי נולד בתקופה של הקורונה הבן הבכור שלי, ששמו סוף ואיתו נולד האלבום. כך קרו ביחד שני הדברים הכי חשובים לי כרגע".