בשנת 1970 עמד על בימת פסטיבל הזמר והפזמון, הבימה הממלכתית ביותר במדינה מדי מוצאי יום העצמאות, חייל צעיר מלהקת חיל הים בשם שלמה ארצי שבביישנות ובנאיביות של ילד ביצע את השיר שיהפוך לאחת הקלאסיקות הגדולות בזמר העברי – "פתאום עכשיו, פתאום היום" (אהבתיה) שכתבה תרצה אתר, הלחין יעקב הולנדר ועיבד אריה לבנון.

אותו שיר סולו ראשון שביצע בחייו למעשה פתח לו את הדלת לקריירה מפוארת שהפכה אותו, בעבודה קשה ובלא מעט יזע ודמעות, לאחד האייקונים הבולטים של המוזיקה הישראלית. עם זאת, הסיפור מאחורי "פתאום עכשיו, פתאום היום" חושף כי כמעט וארצי פספס את השיר שבנה לו את תחילת הקריירה. 

כשהגישו הולנדר ואתר את השיר לועדת פסטיבל הזמר, הם ציפו ששירם יזכה למבצע מוכר וידוע שכבר מאחוריו רפרטואר מוכח. שתי העדיפויות הראשונות היו יהורם גאון ואבי טולדנו. 

"אף אחד לא רצה לבצע את השיר הזה", מספר חנוך חסון שהפיק את הפסטיבל ונמנה עם מייסדיו, "הצעתי אותו לכל הזמרים והם פשוט לא היו מעוניינים. זה נשמע לי שיר שמאלצי מדי ולא רציתי לשיר אותו", מסביר טולדנו, "חיפשתי באותה תקופה שירים יותר עמוקים ורציניים משיר אהבה פשוט ונאיבי".

אתה מתחרט?
"ממש לא, זה גורל. על אותו בסיס הרווחתי את 'זוהי יפו' שיהורם גאון לא יכל לבצע כי היה בחו"ל. הרווח הנקי היה של שלמה ארצי".

כשהוא נתקע עם שיר ללא מבצע, החליט חסון לתור אחרי מבצע. "חנוך הציע ליעקב הולנדר, מלחין השיר, כל מיני מבצעים אופציונליים והוא לא רצה אז נוצרה בעיה", משחזרת רחל הרמתי , מי ששימשה אז כמזכירת המדור למוזיקה עממית בקול ישראל באותה תקופה ועוזרת הפקה החל מהפסטיבל השלישי. "ואז המוזיקאי רפי בן משה המליץ לחנוך ללכת לראות את החייל הצעיר שלמה ארצי  בהופעה של להקת חיל הים. אז הלכנו. התרשמנו מאד משלמה שהיה לו כבר את הלהיט 'כשאהיה גדול' (שוטי ספינתי) ואמרנו להולנדר שמצאנו לשירו מבצע. הוא כעס וטען שזה לא פייר כי שאר השירים זכו למבצעים ידועים ורק השיר שלו 'נדפק' עם מבצע אנונימי שאף אחד לא מכיר. אבל הצלחנו לשכנע אותו. אחרי ששלמה זכה הוא התרצה".

"הייתה לנו בעיה בהתחלה עם שלמה", מדגיש חסון. "היינו צריכים להשיג אישור מיוחד מדובר צה"ל וגם מרשות השידור כי שלמה עוד היה בשירות צבאי והיה צריך להופיע על הבמה עם מדים אבל השגנו. היו אמרגנים שטענו שזה ששלמה מופיע עם מדים זה עזר לו להתקבל היטב על ידי הקהל אבל זה שטויות, הוא הגיש את השיר בצורה נפלאה".

"הם בחרו בי מסיבותיהם, מעולם לא שאלתי למה ואיך", סיפר לי פעם בשיחה שלמה ארצי, "עשיתי היכרות עם השיר אצל אריה לבנון כמה פעמים עם הפסנתר".

השיר הפך בן רגע ללהיט ענק וארצי הפך למה שכונה אז "אליל נוער". רק כעבור 8 שנים עם אלבומו "גבר הולך לאיבוד" הוא יצליח להתנתק מאותה תדמית ובמובן מסוים "להיוולד" מחדש כיוצר עצמאי ואינדיבידואלי.