"סינמה גשש": התוכנית שהכניסה את שלישיית "הגשש החיוור" ללב המיינסטרים

בעיצומה של מלחמת ששת הימים עלתה תוכניתם של שלישיית הגששים וכבשה מיד את ליבו של הציבור הישראלי. חוקר המוזיקה דודי פטימר חזר למערכונים ולשירים הבלתי נשכחים

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
הגשש החיוור
הגשש החיוור | צילום: אריאל בשור

עם פירוק "התרנגולים", גברי, שייקה ופולי חיפשו את עתידם בעולם המשחק וכיוון שלא עבדו באותה עת, הצעתו של פשנל להקים שלישיה מוזיקלית שתשלב שירים עם קטעי מעבר הומוריסטים בין לבין (כמו קונספט הלהקות הצבאיות דאז) קסמה להם.

הופעת הבכורה לא כל כך הצליחה: הקהל לא ידע "לאכול" את ההומור החדשני והנועז ולא כל כך הכיר את השלישיה (בלהקת "התרנגולים" הם היו חלק מהרכב ולכן לקהל הרחב היו עדיין די אנונימיים).

התוכנית מיתגה את השלישיה יותר כשלישיה מוזיקלית ופחות כלהקת "סטנד אפ". עם זאת, תפקידים שגילמה השלישיה בסרטי קולנוע ישראלים כמו "מוישה וינטלטור" ו"פורטונה" בהם מילאו תפקיד קצר והומוריסטי ואף שרו שירים.

יחסי הכוחות השווים בין המערכונים לבין השירים בתוכנית זו היו מעין ניסיון עבור פשנל והגששים שמעולם לא התנסו במופע שחצי מאורכו הוא הצגת מערכונים מדויקים, מוקפדים ובעיקר אקטואליים, רלוונטיים, חברתיים ומחאתיים.

ההומור העממי עם הפדנטיות בה הציגה השלישיה בתיאום מושלם את המערכונים הללו, הפכה את הקהל ובעיקר את מאזיני הרדיו (שהיווה באותן השנים כ"היכל התרבות" של הגששים) למהופנטים. השלישיה נגעה בתוכנית בנושאים אקטואליים כמו גל הפרסומות שבא לידי ביטוי במערכון "הגל הקל" שנתן במה לתרבות ההסכתים ששלטה אז ברדיו.

העיבודים המוזיקליים שהיו ברוח התקופה (פופ מקפיץ שהיה חביב על דור ה"דיסקוטקים") לצד הביצועים ההרמוניים והמלודיים והטקסטים ששילבו הומור עם רצינות ודיברו הן לקהל המבוגר והן לקהל הצעיר, היו שילוב מוצלח שהוכיח עצמו היטב בתוכנית זו (אף יותר מבתכניות הקודמות שהיו עדיין בגדר "ניסיון" שהלך והתגבש).

תגיות:
מוזיקה ישראלית
/
הגשש החיוור
/
דודי פטימר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף