כידוע, עם פרוץ הקורונה, עולם התרבות הישראלי נקלע לאחד המשברים הגדולים בהיסטוריה שלו: עם סגירת אולמות מופעים עקב הגבלות משרד הבריאות, מרבית האמנים, הנגנים והצוותים שמסביבם מצאו את עצמם מחוסרי עבודה. 

אומנם מתווה ההופעות בחוץ אושר, במתכונת של קפסולות, אך אולמות התרבות יוכלו לשוב לפעילות רק ב־1 בספטמבר. חלק מן המוזיקאים והאמנים מנסים להתמודד עם המשבר הכלכלי שחווה הענף על ידי הוצאה לפועל של יוזמות ורעיונות שיספקו הכנסה לנגנים שלהם, כמו גם לאנשי סאונד, למפיקים, למנהלי הופעות ואנשי יחסי הציבור.

אחת מהם היא מירי מסיקה שבימים האחרונים פתחה בקמפיין גיוס כספים שהכנסותיו כולן למען הצוות שעובד עמה. הפרויקט “מירי באה (עד) אליכם”, הנקרא על שם שירה הידוע של הזמרת, מציע לתומכים בו שלל אטרקציות, בהן שיעורי נגינה אצל הצוות שמלווה אותה בהופעות, ברכה ושיר מהזמרת, הופעת זום משפחתית הכוללת שלושה שירים, איפור על ידי מסיקה והמאפרת הלן אמויאל, הופעת צהריים אינטימית והפקה מוזיקלית של שיר על ידי בעלה של הזמרת, המוזיקאי והמפיק אורי זך. 

“משבר הקורונה גובה מאיתנו מחיר כבד מאוד, ואין צורך להרחיב במילים על מה שקורה עם האנשים שמאחורי הקלעים: מהנגנים, אנשי ההפקה והסאונדמנים ועד התאורנים”, אומרת מסיקה. 

מירי מסיקה (צילום: שוקה כהן)
מירי מסיקה (צילום: שוקה כהן)

“אלה האנשים שבלעדיהם אף אחד מהאמנים בישראל לא היה יכול להופיע, לפרוץ או להתקיים. הם צריכים אותנו עכשיו איתם. מטרת הפרויקט היא לגייס מספיק כסף כדי לתת להם מעט שקט נפשי בתקופה של אי־ודאות. זו תקופה של הסתגלות, תקופה של מציאות חדשה, תקופה שמחייבת אותנו להתנהג אחרת, וברוח התקופה אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לעזור ולתמוך במי שסביבנו. אז אני רוצה לעשות הכל, בלי לחשוב, בלי להבין את ההשלכות. פשוט לעשות ומהלב”.

"כבר בתחילת המשבר מירי הודיעה לנו שהיא תעזור ותדאג לנו", אומר הבסיסט מיקי ורשאי, שמלווה את הזמרת. "אחרי תקופה שהיא לא ידעה בדיוק איך ומה, היא הגיעה עם הרעיון הזה. זה באמת בא ממנה, ובואו נודה על האמת, את רוב התשורות בהדסטארט היא תעשה, הרי שיר של מירי עדיין יותר אטרקטיבי משיעור קונטרבס. היא באמת ריגשה אותנו, ועכשיו כולם יודעים את מה שאנחנו יודעים כבר שנים: מירי זה פשוט לב ענק וחום אנושי לפני הכל, בנוסף להיותה הזמרת הכי טובה בארץ".

מירי מסיקה (צילום: עדי אירני)
מירי מסיקה (צילום: עדי אירני)

בתחתית השרשרת
אל מסיקה נוספה קרן פלס, שמעבר לכך שלקחה את הצוות שלה לאחרונה לחופשה בבית מלון באילת על חשבונה, היא גם קיימה בט”ו באב הופעה פרטית בירושלים, וכל הכנסותיה הוקדשו לצוות הנגנים שלה. "התחלתי לנגן עם קרן לפני כשנה וחצי", מספר המוזיקאי מתן ממן, נגן הטרומבון בלהקתה של פלס. “זה הרגיש מההתחלה שלקרן מאוד חשוב מי הנגנים ששותפים ליצירה שלה על הבמה, שמנגנים את השירים שלה. 

עם תחילת תקופת הקורונה בוטלו עשרות מופעים, והאווירה הייתה קודרת. ככל שהזמן עבר, זה הרגיש שהכל רק מתרחק: ההופעות, השגרה, הפרנסה. שכחו אותנו. לקראת פסח קרן התקשרה לכל נגן באופן אישי והציעה את עזרתה הכספית. זאת הייתה נקודת אור.

היא הייתה מארגנת ערבים ללהקה אצלה בסטודיו בתל אביב, כמובן במגבלות הריחוק החברתי. לא מזמן, כאשר המלונות חזרו פחות או יותר לשגרה, היא יזמה חופשה על חשבונה וכל הלהקה ירדה לאילת ליומיים. לא מחזה מובן מאליו בתעשייה שלנו. כולנו היינו בעננים, זה היה מעל ומעבר, וכל כך כל כך במקום. 

קרן פלס (צילום: דניאל קמינסקי)
קרן פלס (צילום: דניאל קמינסקי)

עכשיו היא עשתה איתנו דיל על אוגוסט, שבו היא מופיעה בחצרות של אנשים וחולקת איתנו, שווה בשווה, כלהקה לכל דבר, את ההכנסות מהמופעים. רוב המופעים הם מאוד קטנים, אז לא כל הנגנים, אם בכלל, יכולים להופיע, ועדיין הם מקבלים את שכרם כל עוד קרן על הבמה".

המוזיקאי עילי בוטנר הגה אף הוא יוזמה מקורית במיוחד לסיוע לצוות שמקיף אותו: הוא הקים חנות וירטואלית שבה הוא מוכר חולצות שעליהן מודפסים ציטוטים ממבחר שיריו, ומותאמות הן לקטנים והן לגדולים. גם במקרה הזה ההכנסות מוקדשות לנגניו. “הרעיון נולד כפועל יוצא של התקופה שאנחנו נמצאים בה”, מסביר בוטנר. “הסתכלתי סביבי ועל הצוות שלי והרגשתי שאני חייב לעשות משהו עבור הצוות שמלווה אותי מהיום הראשון ולאורך השנים, בין אם זה בהקלטות ובין אם זה בהופעות, וכבר חצי שנה יושב בבית. 

הרעיון של החולצות בער בי כבר לא מעט זמן ותכננתי ליישם אותו בשנה שעברה לקראת ההופעה שלי בקיסריה, אבל לא הספקתי, ועכשיו הרגשתי שזה הזמן הנכון ושהחולצות יכללו ציטוטים אופטימיים במיוחד משיריי. פניתי לישראכרט, והם הקימו לי את החנות האינטרנטית. כל ההכנסות הולכות לקרן שפתחתי למען הצוות שלי”.

עילי בוטנר וילדי החוץ (צילום: יח''צ)
עילי בוטנר וילדי החוץ (צילום: יח''צ)

כמה זה יעזור לדעתך?
“זה לא משתווה אומנם להכנסה של ימים רגילים, כשההרכב מופיע בכ־15 הופעות בחודש, אבל זה משהו שיכול לסייע לצוות להרים קצת את הראש מעל למים. זה אושר גדול לראות אנשים שולחים תמונות עם החולצות מטיולים משפחתיים ומכל מיני מסגרות שונות. זה גם מסייע לי לשמור על הקשר עם הקהל שחצי שנה לא ראיתי אותו. אז אני מצד אחד מסייע לצוות שלי ומצד שני גם שומר על אינטראקציה עם הקהל. זה מיזם שכולם נהנים ממנו”.

גם היוצר והזמר עידן עמדי הקים קרן מיוחדת שנועדה לסייע לכל אנשי הצוות שלו שהפסיקו בבת אחת לעבוד. במסגרת הקרן, בתחילת כל חודש כל אחד מהצוות מקבל מענק בהתאם לסכום הכסף שלו הוא זקוק כדי לשרוד ולגמור את החודש.


ניר שלמה, מוזיקאי, מפיק וגיטריסט, פרסם לאחרונה פוסט שבו סיפר על השתתפותו בשני כובעים - כנגן וכזמר - במופעים שאורגנו במועדון לבונטין בתל אביב, ללא קהל, והכנסותיהם נתרמו לנגנים ולאנשי תעשיית המוזיקה. 

“אחת הבעיות שלי עם עולם המוזיקה היא שהרבה פעמים אני מרגיש שהמוזיקאים נתפסים בתחתית שרשרת המזון”, הוא אומר כעת. “מה שחשוב לי להרגיש זה שכמוזיקאי גם אני יכול לעזור, להשפיע ולתת הלאה. זה משהו שתמיד משמח אותי ונותן תחושה של הדדיות. לכן להופיע למען מטרה שאני מאמין בה זה בעל ערך מוסף עבורי. אם אתה נגן מלווה, אז אתה פחות יכול ליזום ולהשפיע בסיטואציה הזו, יש מעין חוסר אונים, ולכן כשאני יכול ליזום בעצמי דברים, זה מאוד עוזר לי, גם נפשית וגם כלכלית”.

עידן עמדי (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
עידן עמדי (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

הרגשה טובה
“קיבלתי בתקופה האחרונה לא מעט הצעות להגיע להופיע לבדי עם גיטרה או עם פלייבק, ללא נגן, מתוך מטרה לחסוך”, מספר הזמר הוותיק דורון מזר. “אבל כל התקופה הזו אני חושב על הנגנים שלי, וחשוב לי שגם הם יתפרנסו, אז סירבתי להצעות להופיע לבד והפסדתי לא מעט הופעות שיכולתי לקחת ולהתפרנס לבדי כי חשוב לי העיקרון של עזרה הדדית ולדאוג זה לזה. בסופו של דבר, כולנו ביחד במצב הזה”.

“כשאני רואה את הנגנים שלי אני מרגיש אחראי כלפיהם, כי כל אחד מהצוות שלי הוא בעל משפחה, וכולם מספרים לך על המצב ואתה מרגיש אחריות”, אומר הזמר הים־תיכוני ליאור פרחי. “אתה לא יכול להתנער מהם. יש תחושה שאתה צריך לדאוג להם כמו שאתה דואג לילדים שלך. 

כשאתה לא יכול לעשות את זה, יש חוסר אונים משווע. כשהקורונה פרצה, המחשבה הראשונה שעברה לי בראש הייתה איך אני דואג לפרנסה של הנגנים שלי. כבר קיימתי שתי הופעות כדי לקיים רק את הלהקה, כי לנו, לזמרים, אין יותר מדי רווח בהופעות שבהן הורדנו סכומים, אבל חשוב מאוד לתת לנגנים הרגשה טובה, גם רוחנית ולא רק כלכלית, ואני מקווה לעוד ועוד הופעות שיוכלו לסייע להם. לראות את האושר שלהם – זה שווה את הכל”.

“בימים אלו, כשמציעים לי להופיע, חשוב לי להגיע עם הנגנים בהרכב מלא", אומר המוזיקאי והמפיק דותן מושונוב, שהופיע לאחרונה במועדון "הצוללת הצהובה" במופע שהוקלט בלייב, ללא קהל, וכל הכנסותיו נתרמו לצוות נגניו. "מעבר לצד הכלכלי, אני מרגיש שאנחנו צריכים להמשיך לנגן יחד ולהופיע כלהקה כדי לשמור על המורל ותחושת החיוניות. 

דותן מושנוב (צילום: מירב בן לולו)
דותן מושנוב (צילום: מירב בן לולו)

לפעמים זה הרבה יותר חשוב מכסף. כמובן שכל ההכנסות מהכרטיסים חולקו בין הנגנים והצוות שלי. מבחינתי, זו הייתה הזדמנות להופיע, ופחות ראיתי את עצמי כמי שירוויח מכך כלכלית. כמפיק מוזיקלי אני ממשיך להתפרנס מהפקה אולפנית ומהוראה, אבל חשוב לי לנסות להעסיק את הנגנים שלי, גם אם זה אומר להקליט איתם שירים חדשים לאלבום חדש".

הנגנים לא רואים בגיוס ההכנסות עבורם תרומה או נדבה?
"לא, זו עבודה. הנגנים בהרכב הם נגני תזמורות שונות והפקות ומתפרנסים מעשייה מוזיקלית. כרגע חלקם חותמים אבטלה, וחלקם משלימים הכנסה בדרכים יצירתיות אחרות כמו הוראת מוזיקה. למזלנו, יש כמה גופים ששומרים על גחלת התרבות, אבל אני לא רואה איך זה מחזיק מעמד לאורך זמן. אני מקווה שכולם יחזרו לפעילות מלאה ורגילה, ושתגיע תמיכה אמיתית ומשמעותית יותר במוזיקאים ובעולם התרבות.