"בן אדם, מה לך נרדם?", כך צחי קליין, רב וזמר, שר בקולו הערב בשירו החדש "שלהי שנה", שבו מעין קריאת השכמה לקראת הימים הנוראים. "כעת, במעבר משנה לשנה, כשאדם יכול להמציא את עצמו מחדש, זה הזמן לו להקיץ, כשהוא מוצא אצלו כוחות חבויים שהוא לא הכיר לפני כן", אומר הוא.

אם קליין, 33, אב לארבעה בנים, הנמצא כעת במסע מוזיקלי בדרך לאלבום הבכורה שלו, כיוון את השיר הזה לראש השנה, הרי שירו הקודם, "נידבק", יצא עם פרוץ הקורונה ולא רק שזכה לרבבות צפיות ביוטיוב, אלא גם הכוריאוגרף המוכר יניב הופמן יצר מחול סוחף סביב השיר, שהמשפט  המרכזי שבו אומר - "ואם הפחד/ את כל פני תבל שטף/ לא צריך יותר מאויב משותף/ כדי להרבות באהבה".

כעת, מסתבר שקליין לא המתין להגעת הנגיף לישראל כדי לכתוב את השיר. "התעוררתי לכך עם הפרסומים הראשונים על נגיף מסתורי בסין, מלווים בצילומים מפחידים", הוא מספר. "כתבתי את השיר בהסתמך על המצופה מעם ישראל להיות קשוב לכאבו של העולם ולרצות בגאולתו".

קליין, תושב יצהר שבשומרון, גדל בפתח-תקווה. הוא בנם של ד"ר מריו (מנחם) קליין, שופט בבית המשפט השלום בתל-אביב, שעלה מברזיל והתחזק כאן באמונתו ושל דורית קליין, אמנית יודאיקה נודעת וחוזרת בתשובה, ששורשיה בפלמ"ח ובמאה שערים גם יחד.

כילד, הוא היה נעים זמירות מלאבס, שר במקהלת ילדים בהדרכת אבי ברק ואף הבריק בתחרות חסידית לטף והיה סולן בצוות הווי של תנועת הנוער הדתית "עזרא". "תמיד רציתי להיות זמר", הוא מציין. היכן זה נעצר? - "הלכתי ללמוד בישיבה, כי חשקה נפשי בתורה וככל שחתכתי אליה, המוזיקה לא הפסיקה לנקר לי בראש".

היה עוד מעצור במרוץ של קליין הנער בדרך אלי קריירה. כאן בל תטעה אתכם חזותו החרדית. "הייתי במחזור הראשון של לוחמי ההסדר בספינות הדבור בחיל הים", הוא מצהיר. "זה היה התחליף לקורס הטיס שנמנע ממני בגלל היותי עם זקן ופאות, כמו היום".

לאחר שקליין למד בישיבה, הוא הוסמך לרבנות ופצח בפעילות חינוכית. "יש כאן עניין מורכב", אומר קליין. "כשאני בישיבה, אני בה עד הסוף, בתורה, בסוגיות ובהבנות העמוקות, אבל כשאני במוזיקה, גם איתה אני הולך עד הסוף. אני מודה שיש מהתלמידים שלי שקשה להם עם זה, משהו שהוא באמת חריג בנוף הישיבתי, שהרב שמלמד אותם, מופיע בלילה. איך קורא לזה טלי כץ, המנהל האמנותי שלי? -  'ביום רב, בלילה כוכב', סוג של מר ג'ייקל ומיסטר הייד".

ובמילים אחרות?
"כשאתה מלמד תלמידים,  אתה מגיע אליהם מלמעלה, עם איזושהי אמירה ערכית וחינוכית, אבל כשאתה מופיע, אתה בגובה העיניים של הקהל שלך, כשיש בכך מוחצנות ומעין הצגה. זאת, כשלי עצמי היה בהתחלה קשה ליישב בין העולמות השונים של הרב והזמר".

בשירה של כבוד הרב קליין, ר"מ בישיבת רועה ישראל, בהנהגת הרב דוד דודקביץ', שנשוי לבמאית התיעודית חן קליין, יש סממנים של פופ ושל רגאיי, "גם של מוזיקה דרום אמריקאית שקיבלתי מהבית, כולל אפילו בוסה נובה". זאת, אגב, כשהמפיקים המוזיקליים שלו, ליעד גרושקה ואייל מזיג, מוכרים מעולם הרוק.

והתוכניות?
"להופיע בבמות הכי גדולות שאוכל להגיע אליהן, מתוך אמונה ביכולת שלי לגעת בלבבות האנשים".

להופיע גם בפני קהל מעורב?
"כן, בהחלט".

זה כשר?
"אמנם מבחינה הלכתית זו נקודה מורכבת, אבל רבנים שהתייעצתי איתם נתנו את האור הירוק לכך. מתוך אמונה שזאת הבשורה שלי לעולם, חשוב לי להופיע בפני כולם, כמי שבא לחבר בין הקצוות".