רגע בטרם ניפרד מגל הפיוטים שהתרגש עלינו לקראת הימים הנוראים כשמשק של קדושה בכנפיו מביא לנו יאיר לוי, מי ששירו "רפא נא" זכה להצלחה בעולם, את אקורד הסיום בדמות צמד הפיוטים "בן-אדם מה לך נרדם" ו"עננו", שבשניהם חברה אליו לביצועם הזמרת הצעירה שי סול.

"הכרתי את שני הפיוטים מבית הכנסת הטוניסאי של סבתא שלי והם תמיד התנגנו לי בראש", הוא מביא סיפור שראשיתו בדחייה - ובהמשכו אושר גדול. "בפגישה מקרית באולפן עם אסף גורן, זוכה 'האח הגדול', עלתה האפשרות לשלוח 'טרק' לקייגו, מהדי.ג'ייאים הגדולים בעולם. שלחנו לו את 'בן-אדם' - והוא לא אהב. אז לא נורא, העלינו לרשת את הפיוטים והם התחלה של פרויקט שבו ישירו זמרים מחו"ל חומר מסורתי יהודי לצד זמרים מהארץ. בין אלה שהקליטו לנו זמרת מסין וזמרת מ...לבנון".

ולסיכומו של דבר?
"מה שמדהים הוא שלא תרגמתי את השירים לאנגלית כדי שימצאו חן בעיני זמרים מחו"ל. הם קיבלו אותם איך שהם בעברית, כנראה מתוך חיפוש רוחני, כשזה מתקבל אצלם כסגנון מוזיקת עולם".

כשמחפשים את שורשיו של לוי בן ה-32, מוצאים אותם בזכרון-יעקב. "גדלתי במשפחה מעורבבת - תימנית מצד האבא, גם אם זה לא נראה עלי; פולנית-טוניסאית מצד האמא", הוא מספר. "בגיל 15 קיבלתי לראשונה גיטרה ותוך שנה הייתה לי להקה והתחלנו להופיע באזור. לשעה קלה הייתה לי התלבטות אם לנסות ללכת על להקה צבאית, אבל כמי שבא מבית מאוד ציוני וחשוב לו לתרום למדינה, אמרתי לעצמי - 'יאללה, נלך על קרבי!'"

הקרבי של יאיר לוי היה בשייטת 13, הקרבית מאוד של חיל הים, שממנה השתחרר לפני חמש שנים בדרגת סרן לאחר שמונה שנות שירות! "מהצוות שלי הייתי היחיד שלא היה מעורב בפרשת ה'מרמרה'", הוא מעיד. "הייתי הכי מורעל מבין החבר'ה. יום-יומיים לפני כן נשלחתי למבצע אחר, הרבה יותר חשוב, יש לומר, אבל אסור לספר. כשנודע על ה'מרמרה', הייתי בבסיס זה שקלט את שיחות הטלפון המודאגות מהמשפחות. לימדו אותי להילחם, אבל לדבר עם אמהות של לוחמים זה לא היה בהכשרה שקיבלתי. כאדם רגיש, לקחתי את זה קשה".

עד כמה?
"בו-ביום החלטתי שלא משנה מה, בחיים לא אפסיד יותר אף מבצע. לכן, הארכתי את שירות הקבע".

והמוזיקה?
"המשכתי אותה ביני לבין עצמי תוך כדי השירות בצבא עם שירים שכתבתי והלחנתי ומהם נכללו באלבום הראשון שלי, 'שוב לנשום' שהוצאתי שנה לאחר השחרור ולאחר טיול משחרר בהימלאיה".

 איך אתה, אז זמר אלמוני לגמרי, זכית תוך זמן קצר לארח את ארקדי דוכין בשיר?
"זה קרה ב...טעות. תוך כדי הקלטת האלבום היה קטע שבו הייתי צריך עוד קול. אז ארקדי במקרה היה באולפן. הוא שמע, נדלק, הקליט את הקטע שלו והלך".

במרץ 2017 הוציא לוי את השיר "עוף קדימה" לפוסט שכתב פצוע צה"ל, סרן זיו שילון, לזכר חברו הקרוב, סרן יוחאי קלנגל ו"מאז אנחנו חברים".

כעבור שנה וחצי חבר לזמר בוצר, חברו מאזור נוה-צדק-יפו, ל"ממדבר מתנה", שיר האמונה של הרב קוק, מי שהיה הרב הראשי לארץ-ישראל. "בדואט עם בוצר הבנתי עד כמה אני אוהב שיתופי-פעולה", אומר לוי.

מזה כמעט שנתיים מסתובב לוי - "אני מעדיף להיקרא יהודי, לא דתי" - עם הרצאה מוזיקלית, שלה קרא "מתוך הכוונות" ובה הוא מספר, בעיקר לחבר'ה צעירים, את סיפור חייו. הוא בא אליה חמוש בגיטרה ולצד המלל, שבו הוא מעודד את קהלו לתרום לחברה, לוי שר משיריו. "הוכחתי להם שככל שפעלתי כדי לעזור לאחרים, כן הצלחתי יותר", הוא מסכם.

מה הסיפור  של "רפא נא"?
"סבתא שלי, שנפטרה בימים אלה, חלתה לפני שנה. כשחיפשתי להתנחם במשהו, פתאום קפץ לי הפסוק 'אל, נא רפא לה' ועל המקום יצאה לי המנגינה. השיר היה למענה  - והתבסס על תפילה, או אפילו צעקה אל אלוהים, של משה רבנו למען אחותו, מרים כשחלתה - ולזמן-מה עזר לה. ככל שהשיר מוקדש לסבתא, יש המוצאים בו תפילה לרפואת העולם מהמגפה".

"הקלטתי את הלחן שלי בסוף מרץ, תוך כדי הסגר הראשון, לפסוק בתנאי קורונה באולפן ליד הבית שלי", מספר לוי. "זאת, כששי סול הקליטה מהבית שלה, כך גם הנגנים. ואילו המיקס נעשה אצל חבר ב...שווייץ. דרך הרשת השיר הפך להצלחה בינלאומית, לאחר שהועלה ליוטיוב. זה הגיע עד תגובות הזויות ממש, כמו אותו יהודי מברוקלין, שביקש שאאשר לו להשמיע את הקדיש לאביו במנגינה של 'רפא נא'".

הפכת ל...כוכב-רשת?
"השיר הפך לכוכב-רשת והוא מופיע בה אפילו בלי התמונה שלי עם קליפ שרואים בו רק את המילים". 

תקן אותי אם אני טועה, אבל אגב כך הייתה לך הרפתקה נוספת.
"אכן, לקראת יום העצמאות הפקתי ביצוע חדש של לאומני ישראל לשיר 'אין לי אחרת', של אהוד מנור וקורין אלאל, שהייתה בין הזמרים שהשתתפו. זה היה למען עמותה שנקראת 'האחים שלנו'. יצא שנעשיתי מומחה לימי-זיכרון".