"ביי ביי דמוקרטיה, היי שלום/ השארת אותי לבד, נטשת אותי פתאום/ חשבתי לתומי/ שאם לא את, אז מי?"

לא תאמינו מי יוצא הפעם חוצץ נגד השליט מבלפור. אם קובי לוריא, מחבר שיר המחאה המטלטל "ביי ביי דמוקרטיה", שעלה היום לרשת, מוכר ביציאותיו האופוזיציוניות וכמוהו דורי בן-זאב, שותפו הנחוש לפעולה, ההפתעה היא במבצע הנהדר שהם בחרו. רגע לפני סוף הקיץ, אלי מגן, יליד הארץ, יורד מהעץ הגבוה כדי לטפס על המתרסים עם שיר שכמותו לא שר מעולם.

"הלאה, דיקטטורה/ תלכי מפה מהר", מגן צועק בשיר בדרכו המעודנת, מבלי להרים את קולו. "הדיקטטורה כבר כאן", הוא מוחה. "היא מתגנבת לה בחשאי מבלי שהאנשים שמים לב, אם כי הם פוקחים את העיניים ומתחילים להבין שיש לנו מנהיג שעושה את זה בצורה מתוכננת. לאט-לאט הוא סוגר עלינו ומביא לכך שתהיה פה מדינה עם שלטון-יחיד, שבה הוא יקבע הכל".

תקן אותי בבקשה אם אני טועה, אבל למיטב ידיעתי מעודך לא שרת שיר-מחאה שכזה.
"נכון. תמיד נמנעתי מלשיר שירים כאלה. בדרך כלל אני שומר על המקום הצנוע שלי ולא חושב שעל אומנים לנצל את מעמדם כדי למחות, מה גם שלא נראה לי שאני כזה אומן משפיע וידוע. לכן, כשקובי המוכשר הציע לי במשך חודשים לשיר את השיר הזה, סירבתי. אני בדעה שעל כל אחד להתרכז במה שהוא עושה ואצלי זאת המוזיקה שאני מלחין לטקסטים ברמה גבוהה".

בכל זאת, אתה שר את "ביי ביי דמוקרטיה".
"נעתרתי בסופו של דבר, כי לפי המצב הגיעו מים עד נפש. זאת התרומה שלי למחאה בארץ שהולכת וגוברת. יש סגר בלי סיבה בריאותית והוא מיותר במקומות פתוחים. די בהמלצות לעטות מסכות ולשמור מרחק. יש כאן חוקים והגבלות שבעליל הם לא הגיוניים. הכוונה היא למנוע מאיתנו לצאת החוצה ולא לאפשר לנו לצאת לעבוד. אלימות השוטרים היא משהו נורא שמזכיר ימים אפלים".

"במצב הקיים אין שמאל וימין כפי שהיה פעם", סבור מגן. "בסך הכל כולנו רוצים את טובת המדינה, כולנו רוצים שלום וחופש, גם שהמקום הזה יפרח. אבל ראש הממשלה משסה אותנו אחד בשני. זאת, כשהוא גונב והוא עבריין".

הלכת להפגנות?
"מעט מאוד. בגיל 72 אני מרגיש שאני קצת מבוגר בשביל זה. אמנם הקורונה לא מפחידה אותי, אבל ההפגנות הן אלימות ועד כמה שאני מבין לא חוקתיות, מה שעושים השוטרים לא חוקי".

הפגנות היכן?
"בתל-אביב. קשה לי לנסוע לירושלים. במקום זה השיר של קובי לוריא הוא ההפגנה שלי ואני מרגיש מגויס".

כשאני מכוון את שיחתנו אל התרבות, ניכר במגן שהוא לא שכח את שרת התרבות והספורט הקודמת, מירי רגב. "נתניהו במתכוון הולך על מינויים שגויים", הוא טוען. "כשהוא מינה את מירי רגב, זו הייתה יריקה לבאר של התרבות והיא עשתה נזק מאוד מאוד גדול. בשבילה ובשביל נתניהו התרבות זה האליטות והשמאלנים".

אני מזכיר לך, שיש שר תרבות חדש, חילי טרופר.
"אכן, נראה לי שהוא משתדל, אבל הוא לא יכול לעשות הרבה כשרבים סרים למרותו של נתניהו ואף אחד לא מעז לצאת מולו. טרופר עדיין לא עושה מספיק, אולי מפני שאין לו הכוח הדרוש לכך. ניכר שבמשטר שהתהווה פה הוא לא יכול לעשות הרבה. זה לא תלוי בו, אבל סגרו את התרבות. אנחנו, האומנים, משותקים לגמרי ורבים מעובדי הענף נקלעו לקשיים כלכליים; ביניהם נגנים רבים, חברים שלי".

ואתה?
"המזל שלי הוא שאני גמלאי של הפילהרמונית, שבה הייתי שנים רבות נגן קונטרבס. אני חי חיים צנועים ולא זקוק לשום דבר. אפשר לומר שאני אפילו נהנה מהיתרונות של הסגר. אני מנגן בבית המון בפסנתר ועם הקונטרבס אני מנגן עם היוטיוב, שם יש הרבה תזמורות מצוינות. בסך הכל טוב  לי, אבל כשאני רואה מה שקורה לחברים שלי, זה מקומם אותי. כמו כן, אני לא שוכח את הקהל, שזקוק לתרבות ומונעים אותה ממנו. בלי תרבות, אין שום דבר, אין עם".

איך זה בשבילך בלי הופעות?
"זה לא מפריע לי במיוחד. אני לא צריך את הקהל שיחזיר לי אהבה בשביל האגו שלי. האגו שלי לא כל כך מנופח. ככל שאני מאוד אוהב להופיע, אני מנגן גם בשבילי".

אתה מצפה שהשיר "ביי ביי דמוקרטיה" עם הצעקה שעולה ממנו יעזור במשהו?
"זאת שאלה שאין תשובה עליה. הקלטתי את השיר, כי הרגשתי שזה מה שאני חייב כעת לעשות. אם זה ישפיע, אין לדעת. מצדי זה היה תענוג להקליט את השיר".