גם אם עמי מנדלמן, יוצא "הכל עובר חביבי", מחשיב כל בוקר חדש כנס, אין הוא מהמאמינים בניסים. למרות זאת, אירע נס לקריירה שלו כזמר, אף כי גם בלעדיה הוא בגיל 70 סיפור הצלחה מרשים. זה קרה למנדלמן, כיום דמות מובילה בתחום הדיבוב, כשנקלע למופע התרמה למען חיות במצוקה, שנערך ב"אוזן בר" ובו פגש חבר'ה צעירים, בני פחות ממחצית מגילו והקים איתם את להקת "נס", כשהוא חתום על ייזום שמה.

"הם בוגרי רימון, הם תותחי-על!", מתפעל מנדלמן הוותיק מהחבורה שאיתו - ג'ני פקמן, אוריה ברטל וסימון שפיץ . "די מדהים החיבור בינינו, שאני לא יודע אם יש תקדים לכשכמותו. בניגוד לפער הגילים בינינו, הם קוראים לי 'הילד' בהתייחס לאנרגטיות שלי ומחברים אותי לעולם המודרני".

"אנחנו הרכב של שלושה בני 30 וקצת - וילד; עמי הוא אצלנו הילד", פקמן, שבמקביל שורפת אנרגיה בהרכב של רוק כבד, מאשרת את דבריו. "הראש שלו עף תמיד לאלף כיוונים שזה מדהים".

בימים אלה הם העלו לרשת את השיר "עד סוף העולם", שנראה כי נכתב במיוחד לקורונה. "לא אכפת לי שזה סוף העולם", נכתב באחד מבתיו. "האדמה רועדת מבני-אדם/ אנשים בוכים, כי מגפה גדולה/ מאיימת עכשיו".

עמי?
"למעשה, כתבתי את השיר כבר לפני למעלה מ-20 שנה, כשהייתי אז במשבר של גילאי 40-50, שגם היה קשור לכך שבחביבי נגזר עלי לשיר בעיקר נוסטלגיה, בעוד שרציתי גם דברים אחרים. המעבר לעיסוק בדיבוב החיה אותי. סוף-סוף מצאתי פרטנרים שאני יכול ליצור איתם דברים מקוריים, כשהם מכבדים אותי ואני - אותם. כלומר, מצאתי את האנשים שאיתם אוכל להמריא".

בגיל 70?!
"כן, בגיל 70 ובלי מעצורים שהיו לי בקריירה כזמר, מה שלא מפריע לי להמשיך להופיע  בלהקת 'הכל עובר חביבי', שחבריה הם כמו אחים שלי".

אגב, השיר הוקלט כולו בימי הסגר בלי מפגש בין חברי הלהקה. הם עשו זאת איש-איש מביתו, כל אחד והציוד שבידיו, תוך סגירת העיבודים בטלפון ובזום.

ואלה תולדות עמי מנדלמן. הוא נולד בחיפה להורים יוצאי פולין, שהעניקו לו את השם עמיקם, שם שאפיין את התקופה, שנתיים וחצי לאחר הקמת המדינה. את ילד הסנדביץ' שלהם מבין שלושה הם שלחו אותו ללמוד נגינה באקורדיון. לקראת בר המצווה שלו, הוא עבר לגיטרה בהשפעת הביטלס. בתקופת התיכון הקים עם אחיו הבכור, ינקי, להקת קצב שנקראה "העטלפים". לעומת האח שנהיה מהנדס, מנדלמן נשאר במוזיקה.

בצבא הוא שירת בלהקת חיל התותחנים עם יובל דור, צבי (קיקי) רוטשטיין, יוני רכטר, רומן שרון המנוח, דורון תבורי, תמי גל ויהודית שוורץ, סולנית להיט העל "פרחים בקנה", מאת דודו ברק ואפי נצר. כשהשתחרר, המשיך עם דור את רוטשטיין בשלישיית "אף אוזן גרון", "שם שהמצאנו כבדיחה". היה זה אמנון ברנזון המנוח, שצירף לשלושתם את שלומית אהרון ויצר את אגדת "הכל עובר חביבי", שלא נתייחס אליה הפעם. אגב, רפי מנדלמן, אחיו הצעיר של גיבור סיפורנו וכיום איש-עסקים בארה"ב, היה מתופף "הכל עובר חביבי" בשנותיה הראשונות.

ב-88' שיחק מזלו של מנדלמן, כשבעקבות מפגש עם חלוצת הדיבוב בארץ, שפרירה זכאי, הפך לאימפריה בתחום, עד שרשימת עבודותיו בו, כבמאי וכמדבב, "מפלצתית" בהיקפה. צעדו הראשון בכך היה כשב"ספר הג'ונגל" תרם את קולו עתיר הגוונים ללואי מלך הקופים ולזיגי הנשר. כשהמשיך עם העורב השמן ב"דמבו הפיל המעופף", היה לו ברור בגיל 38 שהוא המציא את עצמו מחדש.

"הגיוון הקולי שלי, שאיתו תמרנתי ב'חביבי' בין הקולות הנמוכים לבין הקולות הגבוהים, עד שהיו כאלה שלא ידעו לאבחן מה הקול הטבעי שלי, סלל לי את הדרך להצלחה בדיבוב", אומר מנדלמן, שזוגתו, קרן, מכנה אותו בחיבה "האיש בעל אלף הקולות". "הרגשתי שקיבלתי באבחה אחת עם הביצוע המקצועי טיפול פסיכולוגי מאין כמותו".

תוך פחות מעשור העלה הילוך בתחום, כשבד בבד עם המשחק והשירה החל גם לביים דיבוב, עם דריסת רגל בלהיטים כמו "צבי הנינג'ה", "ספיידרמן" ו"שרק". לדבריו, עם הזמן הוריד את הרגל מהדוושה. "מאז שדורשים מהבמאי להיות גם טכנאי, די לי במשחק שבדיבוב", הוא מעיר.

"כעת, בתקופת הקורונה, אני ביו העצמאים שהכנסתם היא אפס", מנדלמן איננו נרתע מלהציג את המציאות הנוכחית שהיא לא מזהירה. "כרגע הפעילות שלי מתרכזת בלהקת 'נס".

בנוסף, בל נשכח שקולו הדהד במשך שנים מתוכנת הניווט "ווייז" עד האקזיט שהותיר אותו מחוץ למשחק, כשגם עצומה שהופצה לטובתו לא עזרה לו. את הקופון גזרו אחרים.