"אדם אדמה", אלבומו הרביעי של טל גור - מוזיקאי על ציר ניו-יורק-ירושלים - הוא שובר מסגרות ובלתי שגרתי בעליל. כפי שהוא שובה בקסמו, כן הוא מעורר תהייה כיצד גור מסוגל לקפץ באותו אלבום בין שיר-ילדים שטותניקי במילותיו, שלו קרא "הבו לי אבוקדו" לבין שירי-משוררים בעברית גבוהה, מהם הנוגעים בשואה.

כדי להשיב, גור מפנה את הזרקור אל משפחתו: "דווקא כשנהייתי איש-משפחה ואב, זה החזיר אותי לקשר שלנו עם השואה ולמסע הן בעקבות המכתבים שסבא שלי כתב משם, הן בעקבות שירים של דן פגיס על השואה. לאחד מהם, 'הוראות לגנבת הגבול', מצורף קטע ממכתב של הסבא משם".

גור הלחין לאלבומו ארבעה משיריו של פגיס, משורר חשוב ששיריו כמעט לא הולחנו, כך גם יאיר הורביץ, המיוצג כאן בשיר בודד, "אם צום". לדבריו, מהשיר הזה, המעביר חוויה של ריחוף שאב את שם האלבום, "אדם אדמה". שיר בודד, בעל השם המשונה "על אי הצורך לקנות מאוורר בקיץ",  יש באלבום גם לפנחס שדה ושניים לאברהם חלפי, מהמשוררים המולחנים ביותר בזמר העברי.

משיריו מביא כאן גור גרסת כיסוי ללחנו של יוני רכטר ל"שיר על יונה בחלוני". "גם חלפי, גם רכטר, גם אריק איינשטיין; הרגשתי שאני נוגע כאן בקודש הקודשים", גור מתפעל . לשיר אחר של חלפי, "נילי", הלחין גור לחן מקסים מבלי לדעת מיהי גיבורת השיר. אני מספר לו שזו איננה דמות ערטילאית, אלא שם בתה הבכורה של נירה רבינוביץ', ששיחקה עם חלפי בהצגת "עוץ לי גוץ לי" בקאמרי. חלפי, המשורר והשחקן הערירי, היה בן-בית אהוב אצל משפחתה של רבינוביץ'.

הישראליות של גור, הנשמרת בשירים שהוקלטו באולפן ניו-יורקי בברוקלין, מודגשת ב"וחג שבועות תעשה לך", שירו של ידידיה אדמון משלהי שנות ה-20, המובא כאן בלי המילים מספר שמות. מתוך הכרות-מה עם אדמון, נראה לי, שהיה אוהב את העיבוד של גור, המבליט את נגינת הסקסופון שלו. "דרך העיבוד ללא מילים של השיר רציתי ליצור חוויה מוזיקלית נטו, שיש בה מהאווירה החלוצית בתקופה שבה הולחן השיר", גור מסביר.

גור, המביא שניים משיריו של פגיס בקריינות עם עיטור מוזיקלי, מציג את שירתו באלבום כקול ורק בשני שיריו של חלפי מוצג הביצוע הקולי שלו כשירה. כשהוא נשאל אם הוא מהסס להיקרא גם זמר, הוא נרתע. "זה במקרה יצא ככה", הוא אומר. "אני רואה את עצמי כזמר לא פחות מאשר כמלחין וכסקסופוניסט".    

 

גור, 42, גדל בבסיס חיל האוויר ברמת-דוד, שבלב עמק יזרעאל, כבנו של נווט. "גדלתי עם השפעות של צבא בבית לצד שילוב בין הנוף הפסטורלי של העמק לבין רעש המטוסים". חלילית הייתה הכלי הראשון שלו ובגיל 11 עבר לסקסופון, "אולי מתוך הרגשה שזה כלי שאפשר ל...צרוח איתו צרחה די אנושית".

לאחר שירות צבאי בחיל האוויר, עבר קורס של הנדסת קול. בהמשך למד באקדמיה למוזיקה ולמחול לתואר ראשון בג'ז ובאוניברסיטת בר-אילן - לתואר שני בטיפול באמצעות מוזיקה ואת התמחותו עשה באוניברסיטת ניו-יורק. "בעצם, נסעתי לשם בעקבות האהבה", הוא מעיר, "לאחר שאשתי אלכסי, שהיא אומנית זכוכית, רצתה להשתלם שם באומנות שלה".

בניגוד לרבים מעמיתיו, לא חיפש בניו-יורק קריירה של נגן ג'ז. "זה לא מעניין אותי" גור נותן להבין. "לצד ההלחנה וביצוע היצירות שלי יש לי סיפוק רב מהעיסוק שלי בטיפול בילדים אוטיסטיים באמצעות המוזיקה".

"היה משהו מצמית ביו-יורק של תחילת הקורונה", הוא משחזר. "הרחובות התרוקנו וצפירות של אמבולנסים פילחו את חלל האוויר. לפני ארבעה חודשים ואני ניצלנו את העובדה שהשמיים נפתחו זמנית ובאנו לירושלים עם הבנות שלנו, היולי (המככבת בקליפ של "הבו לי אבוקדו" - י. ב-א) ומעין.

ברחתם? - אני שואל. "לא, רצינו לשנות אווירה", הוא משיב. "איך אומרים? - אין כמו הבית. כשהגעתי לבית הורי בקרית טבעון, פרצה ממני אנחת רווחה עם כל זה שפה יש יותר בלגן, שום דבר לא משתווה לנוף השדות שבעמק שבו גדלתי".