אנשים שניצלו את הסגר של הקורונה בשביל ללמוד לבשל, אחרים התחילו לסרוג, היו כאלה שהתחילו לרוץ או התמכרו להזמנת בגדים אונליין. פול מקרטני ניצל את הסגר להקלטת אלבום חדש - לבד בבית. כלומר, בחווה המפוארת שלו במחוז סאסקס בדרום־מזרח אנגליה.

מקרטני הוא כמובן לא המוזיקאי היחיד שהוציא "אלבום סגר", סוגה שבוודאי עוד ידובר בה בספרי ההיסטוריה של המוזיקה הפופולרית במאה ה־21. רבים מאומני העולם ניצלו את ההפוגה מהופעות ומהחיים כדי להרביץ איזה אלבום אינטרוספקטיבי. כך גם סר פול מקרטני, שאלבומו החדש, "מקרטני 3" (הליקון), ייצא לעולם בעוד שבוע בדיוק, ב־18 בדצמבר.

מקרטני, שבקיץ האחרון מלאו לו 78, הוציא לא מעט אלבומים במהלך חייו - עם הביטלס ובלעדיהם, במסגרת להקות ופרויקטים שונים, וגם אלבומי סולו. אלבום הסולו האחרון שלו, "Egypt Station", יצא לפני שנתיים בסך הכל, והיה הצלחה גדולה. הוא היה אלבום הסולו הראשון של מקרטני שהגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי מאז "Tug of War" מ־82'. אבל האלבום החדש שלו שונה. כזה אלבום הוא לא הוציא כבר המון זמן: 40 שנה ליתר דיוק.

מדובר באלבום שאותו הוא הקליט לגמרי לבד. בלי להקה, בלי נגנים, בלי מפיקים, בלי טכנאי הקלטה. סוליקו. וכך הפך אלבום הסגר שלו לאלבום הסוגר טרילוגיה, ובגלל זה הוא זכה לשם המבלבל - אך מסקרן - "מקרטני 3", אף שלמעשה הוא אלבום הסולו ה־18 של האומן.

אף על פי שבתקופות שבהן הוקלטו לא השתוללה מגיפת קורונה בעולם, גם שני האלבומים הקודמים בטרילוגיה המדוברת הוקלטו בתנאי הסתגרות ובידוד. האלבום הראשון בטרילוגיה, שנקרא פשוט "מקרטני", יצא ב־1970. הוא היה אלבום הסולו הראשון של מי שעד אז תפקד רק כמחצית צמד הכותבים המפורסם בעולם, לנון־מקרטני, וכרבע מהלהקה הגדולה בעולם, הביטלס.

אף אחד עוד לא הכיר את מקרטני כישות בפני עצמה. האלבום יצא באפל רקורדס, חברת התקליטים שהקימו הביטלס שנתיים קודם לכן, ופול הקליט אותו בסודיות בביתו שבשכונת סנט ג'ונס ווד בצפון לונדון.

מקרטני היה בדיכאון עמוק באותה תקופה, והתנחם בעיקר באלכוהול. ג'ון לנון היה עסוק בפרויקטים שלו עם יוקו אונו, כבר הוציא כמה אלבומי סולו, ואף על פי שלא אמר דבר לתקשורת על פירוק הביטלס, באותו זמן היה במקום אחר. בפגישה של הלהקה בספטמבר 1969 אמר לנון לחברי הלהקה שהוא רוצה "להתגרש" מהם, אף שלאחרים לא היה ברור אם הפרישה שלו מהביטלס היא זמנית או לא. מקרטני היה מדוכא מהפרישה של לנון, שנשמרה בסוד מהציבור מסיבות מסחריות.

הוא היה מסוכסך עם חבריו ללהקה, ותיעב את המנהל החדש של הלהקה, אלן קליין. מקרטני רצה שעו"ד לי איסטמן, אביה של אשתו לינדה, ינהל את הלהקה (הוא עתיד היה לנהל את קריירת הסולו של מקרטני), אך שלושת חברי הביטלס האחרים התנגדו ובחרו בקליין. בסופו של דבר, מקרטני תבע את קליין ואת חבריו ללהקה, הצהיר על פרישתו מהביטלס והואשם בפירוק הלהקה - האשמה חמורה מאין כמותה, שרדפה אותו שנים אחר כך.

רגשות בסליל הקלטה

גם אלבום הסולו הראשון של מקרטני וגם "Let It Be" - האלבום האחרון של הביטלס - יצאו במחצית הראשונה של 1970, אחרי פירוק הלהקה. "מקרטני" היה הצהרת העצמאות של מקרטני. הוא התעקש ומיהר להוציא את האלבום בלי להתחשב בתאריכי יציאה של אלבומים אחרים של אפל רקורדס, כולל תאריך היציאה המתוכנן של "Let It Be", למורת רוחם של חבריו ללהקה.

אף על פי שהאלבום הצליח מסחרית, הביקורת קטלה אותו. מלבד שיר האהבה הגדול שלו ללינדה, "Maybe I'm Amazed", שזכה לשבחים, האלבום נחשב בזמנו למחופף ולא מושקע. חלק מהשירים נשמעו כמו סקיצות לא גמורות. העובדה שמקרטני הקליט את האלבום לבד בבית (עם מעט עזרה פה ושם מלינדה), לא מצאה חן בעיני מי שהתרגלו להפקות האולפן המלוטשות, המושקעות והמקצועיות של הביטלס.

פול ולינדה מקרטני (צילום: רויטרס)
פול ולינדה מקרטני (צילום: רויטרס)

במבט לאחור, "מקרטני" עבר רהביליטציה ונחשב לבעל השפעה מכרעת על מוזיקאים עצמאים המקדשים שיטות הקלטה Lo־fi. אלבום הסולו הראשון של מקרטני הפך לאות ומופת עבור דורות של "מוזיקאי חדר שינה", הנצמדים לשיטות הקלטה בסיסיות ולא מופקות, לא רק מאילוצים כלכליים, אלא כאידיאולוגיה. מוזיקאי אינדי של שנות ה־80, ה־90 וה־2000, שרבים מהם סלדו מהליטוש והמושלמות של הביטלס, התחברו לאלבום הזה ולמדו ממנו מה הדרך הכי קצרה, ישירה, לא מפולטרת ובלתי אמצעית - ועל כן אותנטית - להעביר את הרגשות שלך לסליל הקלטה.

החלק השני בטרילוגיה, "מקרטני 2", יצא עשור בדיוק אחרי "מקרטני", ב־1980. בין לבין הוציא את האלבום "Ram" ביחד עם לינדה (1971) ועוד שבעה אלבומים עם ווינגס - או כנפיים, כפי שכונתה בזמנו ברדיו הישראלי - הלהקה שהקים לאחר פירוק הביטלס ביחד עם לינדה ונגנים נוספים.

אם אלבום הסולו הראשון שלו הוקלט בתקופת ההתפרקות של הביטלס, אלבום הסולו השני שלו הוקלט בתקופת ההתפרקות של ווינגס. המשותף העיקרי בין שני האלבומים היה העובדה שמקרטני כתב את כל השירים, ניגן בכל הכלים והקליט והפיק את האלבום בעצמו. אבל הסאונד היה שונה. עשור הפריד בין שני האלבומים הללו, ובאופן טבעי הם שיקפו את הלך הרוח המוזיקלי של זמנם.

"מקרטני 2", שיצא בתחילת האייטיז, פלירטט עם הניו־ווייב של התקופה ושיחק עם אלקטרוניקה וסינתפופ. כמו קודמו, גם הוא לא היה אהוד על המבקרים בזמן אמת, אך קיבל מקום של כבוד בפנתיאון "מוזיקאי חדר השינה" עם השנים, ונחשב לחלוצי ומשפיע עבור כל מי שמנסה לייצר פופ אלקטרוני בגפו ובאמצעים דלים.

עתה, 50 שנה אחרי "מקרטני" ו־40 שנה אחרי "מקרטני 2" - מגיע "מקרטני 3". טיזר היו־טיוב המלווה אותו נוסטלגי ומכיל צילומים מימי שני האלבומים הקודמים בטרילוגיה: רואים בהם את לינדה, אשתו הראשונה, ואת הילדים כשהם היו קטנים; רואים בהם את מקרטני הצעיר והמזוקן. הנושאים של האלבום החדש - על פי הטיזר - הם בית, משפחה, אהבה. אותן תמות שמקרטני ציין בזמנו בהקשר של אלבום הסולו הראשון שלו. גם הפעם מדובר בפרויקט שאותו עשה לבדו: כתב, ביצע, ניגן, הקליט, הפיק.

מה עשית היום?

מקרטני לא תכנן להוציא אלבום השנה. עברו בסך הכל שנתיים מאז אלבום האולפן האחרון שלו,"Egypt Station", הגיע למקום הראשון באמריקה, ולא בער לו להוציא עוד אחד. לפני שהקורונה פרצה, מקרטני היה עמוק בסיבוב ההופעות העולמי שלו, "Freshen Up". הסיבוב היה אמור להסתיים בקיץ האחרון בהופעה בפסטיבל גלסטונברי באנגליה - אחד מפסטיבלי המוזיקה הגדולים המתקיימים כל שנה - אך הפסטיבל בוטל בגלל הקורונה. סיבוב ההופעות של מקרטני הסתיים מוקדם מהצפוי.

הפעם האחרונה שבה הופיע בפני קהל לפני הקורונה הייתה הופעת ענק באצטדיון הבייסבול דודג'ר בלוס אנג'לס, לעיני קרוב ל־49 אלף מעריצים, ביולי 2019. כל ההופעות שהיו מתוכננות להתקיים השנה באירופה בוטלו, ומקרטני, כמו כולנו, מצא את עצמו יושב בבית, עם הרבה זמן פנוי.

"חייתי את חיי הסגר בחווה שלי עם המשפחה שלי, והייתי הולך לאולפן שלי כל יום", הצהיר מקרטני. "הייתי צריך לעבוד קצת על מוזיקה לאיזשהו סרט". הסרט המדובר הוא ככל הנראה "High in the Clouds" - סרט אנימציה המבוסס על ספר ילדים שהוא עצמו כתב. 15 שנה אחרי שהספר יצא, הוא הופך לסרט אנימציה, שנרכש על ידי נטפליקס. מקרטני מלחין לו את המוזיקה המקורית.

"וכשזה היה גמור שאלתי את עצמי, מה הדבר הבא שאני אעשה? היו לי דברים שעבדתי עליהם במהלך השנים, אבל לפעמים הזמן היה אוזל ודברים היו נשארים לא גמורים. התחלתי לחשוב על החומרים שהיו לי", אמר. "בכל בוקר הייתי מתחיל להקליט עם הכלי שעליו כתבתי את השיר, ובהדרגה מקליט שכבה על שכבה - זה היה ממש כיף. הרעיון היה לעשות מוזיקה בשביל עצמך, ולא לעשות מוזיקה שיש לה תפקיד מסוים למלא. פשוט עשיתי מה שבא לי. לא היה לי מושג שזה יהפוך בסופו של דבר לאלבום".

גם בראיון ל"ניו יורק טיימס" אמר מקרטני דברים דומים. "בשום שלב לא חשבתי - אני מקליט אלבום, אז כדאי שאהיה רציני", אמר. "זה היה יותר: אתה בסגר, אתה יכול לעשות מה שבא לך. מדהים אותי שלא נמאס לי ממוזיקה. כי אם חושבים על זה, הייתי צריך להשתעמם כבר לפני שנים". מקרטני מעיד שהוא לא השתעמם, אלא נהנה מכל רגע. בעוד אנגליה הייתה ב־Lockdown (סגר), מקרטני, לטענתו, היה ב־Rockdown.
הסגר תפס את מקרטני בזמן שבילה עם אחת מבנותיו, הצלמת מרי מקרטני בת ה־51, והילדים שלה, בחווה שלו בסאסקס. הנוכחות שלה הועילה לפרויקט; אם את התמונות בעטיפות שני האלבומים הראשונים בטרילוגיה צילמה אמה, לינדה, את התמונות לאלבום החדש צילמה מרי.

מרי מקרטני (צילום: Getty images)
מרי מקרטני (צילום: Getty images)

צילומים נוספים נעשו על ידי האחיין של מקרטני (בנו של אחיו), סאני מקרטני, וכמה נלקחו מהטלפון הסלולרי הפרטי של פול עצמו. גם את הצילומים המסוגננים של מקרטני בימי הסגר שפורסמו במהדורה הבריטית של המגזין "GQ", צילמה מרי. עם אולפן ביתי מצויד וצלמת מקצועית בבית - הסגר של מקרטני נראה ונשמע מיליון דולר. אין שם ולו טיפה של אווירת ההזנחה והטרנינגים הבלויים שאפיינו את הסגר של מרביתנו.

"נהניתי מהזמן הזה, כי הייתי בסגר ביחד עם מרי והמשפחה שלה", סיפר בראיון זום שנתן לאתר הרשמי שלו לקראת צאת האלבום. "מרי היא טבחית מעולה, אז הייתי חוזר מהאולפן, הבישולים היו בעיצומם, והיינו יושבים, שותים ומדברים לפני ארוחת הערב. הם היו שואלים אותי, 'אז מה עשית היום?', וזה הפך לריטואל קטן: הייתי משמיע להם את השיר שעבדתי עליו מהטלפון. אז עכשיו הם מכירים את כל השירים האלה בעל פה".

את האלבום החדש מקדמת סדרה של אי־פיז שיצאה בפורמט סטרימינג בלבד. האי־פיז הללו הם מעין מיני־אוספים: הם מכילים שירים ישנים ומוכרים של מקרטני הקשורים לנושאים המרכזיים של האלבום החדש. עד כה יצאו במהלך חודש נובמבר ותחילת דצמבר ארבעה אי־פיז שנקראים "בית", "חגים", "משפחה" ו"אהבה".

כמקובל בימינו כשיוצא אלבום גדול ומשמעותי, גם "מקרטני 3" ייצא בשלל פורמטים, דיגיטליים ופיזיים. מקרטני תמיד מתאים את עצמו לרוח התקופה, ואחד הפורמטים, הנדירים יותר, הוא מהדורה מוגבלת של 333 אלבומים המודפסים על ויניל צהוב עם נקודות שחורות, שכל אחד מהם נוצר ממחזור של 33 עותקים של "מקרטני" ו"מקרטני 2", וזאת כנראה לא בדיחה.

נישואים כפאזל מופלא

גם היום, 50 שנה אחרי שהתפרקו, מקרטני אוהב להיזכר בביטלס ולדבר על התקופה. "זיכרונות הביטלס שלי הם כמו הזיכרונות שלך מהתיכון", הסביר לאחרונה לכתב ה"ניו יורק טיימס". "כשאני מספר סיפורים מחיי במסיבה, אני רואה את כולם מחניקים פיהוקים כי הם כבר מכירים אותם. אי אפשר לברוח מהביטלס. הבת שלי מרי שולחת לי כמה פעמים בשבוע תמונה או הודעה: שמעתי אותך בפרסומת או ברדיו. מה שמדהים אותי עכשיו, בגילי המופלג, זה שאני הולך נגיד לאחד מרופאי העור הבכירים בניו יורק, והוא היה מעריץ ביטלס מושבע. ניסינו להתפרסם, ניסינו ליצור מוזיקה טובה - ועשינו זאת. אז בשבילי זה הכל זיכרונות שמחים".

"מקרטני 3" יוצא עשרה ימים אחרי יום השנה ה־40 להירצחו של ג'ון לנון. "קשה לי לחשוב על כך", אמר מקרטני לאחרונה על הרצח. "אני מריץ את ההתרחשויות בראש. זה מאוד אמוציונלי בשבילי. עד כדי כך שקשה לי לחשוב על מה שהיה... אילו רגשות יכולים להיות מלבד כעס וצער? כמו בכל שכול, הדרך היחידה לצאת ממנו היא לזכור כמה טוב היה עם ג'ון. כי אני לא יכול להתגבר על המעשה חסר ההיגיון. אני לא יכול לחשוב עליו. אני בטוח שזה סוג של הכחשה, אבל הכחשה היא הדרך היחידה שאני יכול להתמודד עם הרצח. כשאני חושב על זה ומרגיש נורא, אני עושה דברים כדי לצאת מזה. עשיתי ראיון עם שון הבן שלו (באוקטובר שון לנון ראיין את מקרטני לרדיו 2 של ה־BBC כחלק מהסדרה 'ג'ון לנון בן 80' - ד"ק). היה נחמד לדבר על כמה ג'ון היה מגניב ולמלא חורים קטנים במידע שיש לשון על אביו. אז יש דברים קטנים כאלה שאני יכול לעשות, אבל שום דבר מאלה לא יכול באמת לעשות שזה יהיה בסדר".

אבל נוכחותם של לנון וג'ורג' הריסון המנוחים, או רינגו סטאר יבדל"א, באלבום החדש של מקרטני פחותה ביחס לנוכחותה של לינדה מקרטני המנוחה, שרוחה שורה על הפרויקט. היא הייתה האישה שלצדו ב"מקרטני" ו"מקרטני 2", היא אמם של מרבית ילדיו, והנוסטלגיה האופפת את האלבום החדש אוטומטית זורקת את המאזין לצילומים המשפחתיים היפים של פול, לינדה והילדים בחווה בסקוטלנד בסבנטיז.

אך לינדה מזמן איננה. ומקרטני נשוי מאז 2011 לאשתו השלישית, אשת העסקים הניו יורקית ננסי שבל בת ה־58, שאותה הכיר כשעוד היה נשוי לאשתו הקודמת, הת'ר מילס. שבל צעירה ממקרטני ב־17 שנה, שזה כלום לעומת הפרש הגילים בינו לבין מילס, הצעירה ממנו ב־26 שנה.
מקרטני הוא אב לחמישה ילדים, ארבעה מהם כבר מבוגרים. שלושה מהם מאשתו הראשונה, לינדה, כולל מעצבת האופנה סטלה מקרטני; יש לו בת מאומצת מנישואיה הקודמים של לינדה; ובת צעירה בת 17 מהת'ר מילס, והוא מחזיק בלא מעט נכדים. נישואיו ללינדה, שנגדעו עם מותה מסרטן השד ב־1998, היו קרובים באופן יוצא דופן. הם ניגנו ביחד בלהקת ווינגס, ואומרים שבמשך 29 שנות נישואיהם נפרדו לעשרה ימים בלבד, וגם זה כי מקרטני בילה בכלא בטוקיו אחרי שנתפס עם מריחואנה.

פול מקרטני וננסי שבל (צילום: רויטרס)
פול מקרטני וננסי שבל (צילום: רויטרס)

כשנשאל בראיון לאחרונה מה מבדיל בין נישואים בשלבים שונים בחיים, ענה: "אני לא חושב שיש הבדל. הנישואים הם פאזל מופלא. אף על פי שאני כותב שירי אהבה, אני לא חושב שאני יודע מה קורה. זה היה נהדר אם הכל היה הולך חלק ונפלא כל הזמן. יש תקופות כאלה, ולפעמים אתה פשוט מעצבן". 