לא הכל רע בימי הקורונה, שמסרבים להיגמר. אתמול הוציאה חברת "נענע דיסק" את "הוצאו מהקשרם - שרים רוטבליט", אלבום-אוסף של ביצועים אלטרנטיביים מאת יענק'לה רוטבליט, שמזה יובל שנים הוא מעמודי התווך של הזמר העברי. 23 שירים יש באלבום המעולה זה, רובם מהקנון של שירי רוטבליט. מה שלא יכול ללכת עם שירי אלתרמן, מנור וטהרלב, לדוגמה, מתאים כמו כפפה ליד לשירי רוטבליט, בן ה-76, שבאופן ייחודי הוכיח את עצמו במרוצת השנים הן כקלאסיקון, הן כמורד.

אכן, יש כאן 23 שירים מתוך מאות שירים שכתב רוטבליט. אמנם לא תמצאו כאן כמה מהשירים הבולטים של חתן השמחה, דוגמת "כמה טוב שבאת הביתה", "אני רואה אותך בדרך לגימנסיה" ו"קפה טורקי" - ששר אריק איינשטיין. גם לא את "רואים רחוק רואים שקוף" ו"איך שגלגל מסתובב" (שמוליק קראוס); "בואי נעשה לנו חג" (יגאל בשן); "לקחתי את ידי בידך" (יהודית רביץ); "אני שוכב לי על הגב" (אריאל זילבר) ו"דרכנו" (דני בסן), כי אין מקום לכולם, אך בלעדיהם המבחר מרשים ביותר.

עטיפת האלבום ''הוצא מהקשרו - שרים רוטבליט'' (צילום: עיצוב: טל פוגל)
עטיפת האלבום ''הוצא מהקשרו - שרים רוטבליט'' (צילום: עיצוב: טל פוגל)

בין משתתפי האלבום דן תורן הוא המוכר ביותר והוא חידש כאן את "במקום חוברת לזכרו", שרוטבליט עצמו הלחין ושר בתקופה המהפכנית שלו בשנות ה-70. רוב המשתתפים מוכרים פחות. מביניהם צדו את תשומת לבי הביצוע של יוגב גלוסמן ל"דברים שרציתי", שהלחין פוליקר ושר במקור דני בסן; הדואט של שילה פרבר ושל רם אוריון ל"סוף לסיפור", שיהודית רביץ הלחינה ושרה; הגוון המזרחי ששילב מיכאל וקנין ב"מכת שמש", שיר הנושא לסרטו של יקי יושע, הלחין ששמוליק קראוס ושר במקור יובל בנאי; האנרגיה שמביא יובל מנדלסון ב"על מות האימפריה", עוד שיר מהפכני נשכח של רוטבליט והביצוע והעיבוד של אלון לוטרינגר ל"אמא אדמה",שהלחין מיקי גבריאלוב ואריק איינשטיין שבה איתו לבבות במקור.
        
אני מנצל כאן את ההזדמנות כדי להטיל זרקור על יערה שאוליאן, שמביאה באוסף ביצוע קסום ל"שבתות וחגים", שיהודית רביץ הלחינה ושרה. "כשהוגשה לנו רשימת השירים של רוטבליט, די מהר החלטנו אני והמפיק של השיר, שלומי אלימלך, שנלך עליו, מתוך מחשבה שהגרסה שנפיק תנגן על הרגש שקיים ממקום שונה, מתוך קשר עם ההשפעות המוזיקליות שלנו", היא מספרת.

יערה שאוליאן (צילום: רוני לבב)
יערה שאוליאן (צילום: רוני לבב)

מה קסם לך בשיר?
"זה שהשיר בנוי כמו סיפור ממש כמו בעבודת חייטות והוא מכיל המון סוגים של רגשות, עם עוצמה יחד עם שבריריות. את זה רצינו  להעביר".

נהיר לך הסיפור שמאחורי השיר?
"בטח! הדוברת בשיר נמצאת בסוג של מערכת יחסים עם גבר נשוי, כנראה, או לפחות תפוס. היא עומדת מהצד, חיה לא חיה כזאת. בגלל הביצוע האיקוני  של יהודית רביץ, רצינו להתרחק בהקלטה מהמקור ולשלב שירה עדינה עם עיבוד מאוד עכשווי, תוך שילוב של מזרח ומערב".

נראה שלא במקרה בחרת שיר של יהודית רביץ.
"עלית על הנקודה! (צוחקת). נבחנתי לעונה השלישית של 'דה וויס' עם השיר שלה 'בך לא נוגע' - בעזרתו התקבלתי והגעתי שם עד שלב מתקדם".

יהודית הגיבה על החידוש שלך ל"שבתות וחגים"?
"וואוו, אתה תופס אותי בשיא ההתרגשות. עכשיו היא הגיבה לביצוע שלי ושיתפה אותו בעמוד שלה. לכבוד הוא לי, כמובן גם השיתוף שלי באלבום-אוסף של יוצר בעל שיעור קומה כמו יענק'לה רוטבליט, בעל קורפוס שירים שלא נגמר".

היא הרצליינית במקור וזה מכבר תל-אביבית. שם משפחתה מסגיר את מוצאה הפרסי. מגיל שש ניגנה בכינור מוזיקה קלאסית עד שהשתחררה ממנו בעת לימודיה במגמת מוזיקה בתיכון אלון ברמת השרון. אחרי הצבא למדה ברימון והמשיכה לתואר ראשון בלימודי המזרח ואפריקה. "לשם הרחבת הדעת", היא טוענת. "הלימודים האלה השפיעו עלי כשהוצאתי מיני-אלבום פרסי ברובו והרגשתי כאילו שמצאתי אוצר".

לדבריה, היא הספיקה להשיק את המיני-אלבום על סף הקורונה. היא מספרת שדווקא בשנה האחרונה זכתה בתקופת יצירה פורייה למדי: "במהלך אחד מהסגרים הגיעו חברים-נגנים לאולפן וכל אחד מהם הוסיף שכבה נוספת ומשמעותית לעיבוד. המפגש איתם באולפן היה נקודת אור בשבילנו והשכיח קצת מאיתנו את השגרה המשונה שאנחנו חיים השנה".
                                                        *
לשבחים ראוי המנהל האומנותי של האלבום, קוואמי (אייל פרידמן). קוואמי, 47, הוא ראפר, שדר ועורך מוזיקלי בגלגל"צ ומנהל רדיו "הקצה". "האלבום נועד מלכתחילה לשיתוף זמרים שהמיינסטרים לא רץ לחבק וכאן יש הזדמנות לתת להם במה וגם תמורה כספית מסוימת", קוואמי מעיד. "רוטבליט נבחר לפרויקט בהיותו משני עברי המטבע - במיינסטרים ובשוליים. הוא לא היה מעורב בהפקת האלבום, אבל לבקשתנו הוא נתן לו את שמו - 'הוצאו מהקשרם'".

קוואמי, אייל פרידמן. מפיק הפרויקט (צילום: סילאן דלאל)
קוואמי, אייל פרידמן. מפיק הפרויקט (צילום: סילאן דלאל)

"לא התערבנו בעבודה של המשתתפים, שבחרו שיר מתוך רשימה מגוונת של השירים של רוטבליט", קוואמי מבהיר. "כשהיה לי מה להעיר, הערתי להם, אבל לא הכתבתי להם מה לעשות, כי לא באתי לשם בתור המנהל והם הבינו שלא כל מה שאמרתי להם קדוש. אל נשכח שאני זמר בעצמי ויודע איך זה עובד. היה בינינו פינג-פונג יצירתי".

מה החידוש הנועז בין 23 השירים שהוקלטו לאלבום?
"הכי רחוק מהמקור הלכו הזמרת רותם אור ולהקת 'לא' בביצוע שלהם לשיר 'מה איתי', שאריק איינשטיין וג'וזי כץ שרו במקור. הם לקחו את השיר למקום אחר ומאיים של מוזיקה קלאסית מודרנית, שעלול לזעזע כאלה שקשורים לביצוע מפעם. הרי באורח פלא השיר מתאים לתקופה הנוכחית, כאשר אנשים בבידוד לא מפסיקים לשאול 'מה יהיה איתי?'".

מה תאמר על הביצוע של יערה שאוליאן ל'שבתות וחגים"?
"הביצוע שלה נפלא לטעמי. היא לקחה את השיר למקום חדש, עם עיבוד סופר-עדכני, בשילוב טאץ' שלה שהוא בעל גוון מזרחי, משהו שממש לא היה בו קודם. הוא נשמע מאוד צעיר ועם זאת מלא כאב".

אגב,האם ערכת אלבום-אוסף כזה?
"לא, זאת הפעם הראשונה בחיים, שאני מתפקד כמנהל מוזיקלי של פרויקט כזה ולכן קיבלתי את הפנייה אלי בתחושה של יראת כבוד. כמי שרגיל להיות בצד השני של המתרס, לא שיערתי כמה כיף יהיה לי בעבודה על האלבום הזה, כשכל המעורבים הבי אותה איך שאומרים".

לאור אלבום האוסף, איך תוכל להעריך את מקומו של רוטבליט בזמר העברי?
"אני לא רוצה להישמע פומפוזי מדי. בעיניי רוטבליט הוא מהכותבים הכי חשובים והכי מהותיים שיש בישראל החילונית עם שירים שמצליחים לגעת בהמוני אנשים ובו בזמן הוא מצליח לנסח אג'נדות חברתיות, שאנשים יכולים להזדהות איתם".