דניאל סלומון, מהיוצרים הבולטים והאיכותיים בפזמון הישראלי, פתוח לשיתופי-פעולה מאז שחבר בראשית דרכו לאביב גפן ולאחר-מכן היה בצמד אומנותי-רומנטי עם דנה עדיני. על כן אולי לא צריך להפליא "מים על פרפר", האי.פי היפהפה שהוציא בימים אלה עם אדם בן-אמיתי.

"אחד הדברים החשובים בעיסוק במוזיקה ובאומנות בכלל זו ההתפתחות", הוא אומר. "על יוצר למצוא דרך להתפתח כל הזמן ולאתגר את עצמו מבחינה יצירתית גם בחיבור עם אומן אחר שאותו הוא מעריך ואיתו הוא יכול להרחיב את היריעה. זה מה שמצאתי בחיבור עם יוצר מחונן כמו אדם בן-אמיתי".

"הכרנו לפני כעשור בחזרות לאלבום של שילה פרבר שהפקתי", סלומון מוסיף ומספר. "ההיכרות בינינו הפכה לחברות כשניגנתי באלבום הנפלא שהוא הוציא. שמתי לב שלפני כל הפקה הוא ניגן מלודיות מאוד יפות, כשהוא פשוט הקסים אותי בנגינה שלו. כשהייתי שואל מה ניגן, היה עונה שסתם קשקוש. באיזשהו שלב אמרתי לו שמהקשקושים האלה אפשר לעשות אלבום. זה היה לפני שבע שנים. מאז כל פעם שהתפנה לנו קצת זמן, היינו נפגשים ומנסים לחבר ביחד שירים. כך היה עד שהגיעה הקורונה ונתנה לנו את הזמן המתאים להשלמת הפרויקט שלנו".

שבע שנים ורק שישה שירים באי.פי!
"חשבנו שזה מספיק להפעם ורצינו להשאיר טעם של עוד...".

ארבעה מהשירים חיברתם יחד ושניים מהם - אתה עם עצמך.
"שני השירים נכתבו בהשראת העבודה המשותפת שלנו, כשהכתובת שלהם הייתה ברורה".

כדרכך השירים הם עם המון רגש וייצוג ניכר לכלי המיתר. 
"שנינו חולקים אהבה למוזיקה שהיא מאוד קלאסית וגם לרוק של שנות ה-60 וה-70 ולשנינו טעם מאוד דומה".

להלן כמה פרטים שלא מזיק לדעת על סלומון, 47, בנו של ארכיטקט ידוע, שגדל בחיפה, העיר שלה הקדיש את אלבומו השלישי "חיפה 87'". הרומן שלו עם הפסנתר נמשך מגיל חמש בעידוד של הוריו, "אם כי כשהם לחצו יותר מדי, זה גרם לי לא פעם להתמרד". את "אשמת" עיסוקו בהלחנה הוא תולה בד"ר רות אפל, מורתו בקונסרבטוריון. בהיותו בן 12 היא הציבה בפניו אתגר להלחין משירי ע. הלל ומאז הוא איננו מפסיק להלחין.

שם טוב לוי, כבוחן ללהקות צבאיות, היה זה ששילח באחת מהן את סלומון ריקם הבייתה. סלומון איננו נוטר לו על כך. "כנראה, הגיעו לשם נגנים יותר טובים", הוא מתנחם. "חוץ מזה, כאינדיווידואליסט בדם, לא הייתי מחזיק שם מעמד".

מגמת המוזיקה בתיכון ויצ"ו בחיפה היה המוסד הרשמי האחרון שאותו סיים, לאחר שערק מרימון בתום שנה אחת. לדבריו, יצא מורווח מכך כשלמד באופן פרטי קומפוזיציה אצל יצחק סדאי, "האיש שחשף אותי לצדדים במוזיקה, ש"לא הייתי מודע אליהם".

עם המעבר שלו לתל-אביב, הכיר את אביב גפן, מי שכינה אותו לא פעם "המלאך ששומר עלי". הוא הצטרף כקלידן ללהקת 'התעויוט' שלו ולימים הצטרף אליו בלהקת 'בלאקפילד', שהופיעה בחו"ל. לטענתו, חלק לא פעם על השערוריות שחולל חברו. מאז התבסס כמוזיקאי-צמרת שהוציא שישה אלבומים, כולל אי.פי ואלבום-אוסף, הפיק מוזיקליים לשורה של זמרים, כולל שלמה ארצי והלחין, כאמור, רבות לבמה ולמרקע. בין השאר הוא זכה פעמיים בפרס התיאטרון על המוזיקה להצגות "אדם לא מת סתם" ו"סיפור פשוט", שהועלו בהבימה. בין עבודותיו האחרות - המוזיקה לסדרת "שקופים" בטלוויזיה.

 שיתוף הפעולה שלו עם דנה עדיני של הדואט הקסום "רבות הדרכים", שאותה שלף מהיותה זמרת-ליווי בלהקת "שוטי הנבואה", נמשך בהמשכים. "אם לא הייתה הקורונה", הוא אומר, "היינו אמורים ב-2020 להסתובב ברחבי הארץ בהופעות לציון מלאת 15 שנה לדואט. מה שנשאר מכך הוא השיר 'לחזור' שהוצאנו. בגלל הקורונה כל העסק נפל בבת אחת. אין דבר, נחכה ל-20. חוץ מזה, אך פעם לא לגמרי נפרדנו ואנחנו כמו משפחה".

סלומון נשוי לעיתונאית שקד אורבך והם גרים בתל-אביב. ובמעבר חד - "זה מאוד קשה ומפחיד מה שקורה כעת לתרבות", הוא מצר. "אין ברירה אלא לתת לנגיף לחלוף ולגמור את הסיבוב שלו. לא הופתעתי מחוסר היחס של השלטונות לתרבות. לא ציפיתי פתאום ליחס שונה. מזה שנים התרבות כאן נדחקה לאיזו פינה בשיח הציבורי ועל רקע מה שהולך כאן להחיות אותה עם המגוון העצום שיש בה זה יהיה בגדר נס".

מה זה "מים על פרפר"? - אני שואל את אדם בן-אמיתי, שותפו המוזיקלי של סלומון.
"זאת יציאה אבסטרקטית של דניאל", הוא משיב. "אני מת על איך שזה נשמע".

את התודות על הופעת האי.פי מפנה בן-אמיתי ל...קורונה ש"פינתה לנו, מוזיקאים עסוקים בדרך כלל את הלו"ז". הוא משתף אותנו בתהליך העשייה על האלבום: "חלק ניכר מכך נעשה בשלט-רחוק, כשלכל אחד מאיתנו יש אולפן משלו ובליווי של קשקושים, פטפוטים על ציוד מוזיקלי, רכילויות וצחוקים".

איך נכתבו השירים?
"הכל מתחיל מדניאל, שהוא איש אדיב ונדיב, גם חסר אגו. עזר לנו ששנינו באים מאותם עולמות מוזיקליים".

בן-אמיתי, 35, הוא בנו של המוזיקאי שאול בן-אמיתי, שלפני שהוא נולד הוציא תקליט עם אמו, דפנה. מאז הוריו התגרשו. אמו עזבה את המוזיקה וכיום היא פסיכותרפיסטית. בן-אמיתי הבן הוא גיטריסט וזמר, שמופיע מנעוריו, כאשר אז למד שנה ברימון ומפיק מוזיקלי לאחרים, כולל לזוגתו, איה כורם, שאיתה הקליט דואט מקסים.

והקורונה?
"הודות לאולפן, שהקמתי בצמוד לבית, אני לא כל כך מרגיש אותה. כל יום לאחר שאני מביא לגן את דורי, בתנו בת הארבע, אני פונה למוזיקה באולפן".

הפגנות?
"אני. כנראה, יותר מדי עצלן מכדי ללכת אליהן. עוול לתרבות? - לא יותר מאשר לתחומים אחרים. כולם סובלים בקטסטרופה שעוברת עלינו".