לא כל יום זוכה זמר לקבל לביצועו שיר מולחן מתותח אהוב כמו שלומי שבת, שבדרכו הצנועה גם הגיע לאולפן כדי לתרום בהקלטה קולות-רקע ענוגים. זה מה שגורם כעת אושר לכוכבת הילדים אסתר קסטרו, מי שזכורה כאתי קסטרו, אחת מבנות להקת "חמסה", שבראשית המילניום עשתה שמח על במותינו.

השיר מנקודת מבטו של ילד רך בשנים, שמחפש מענה לצרכיו הבסיסיים ביותר במסגרת החינוכית אותה הוא פוקד: בטחון, הגנה ואהבה. הפזמון מציב בפני השומע מראה מטלטלת: "יכולתי להיות הילד שלכם". 

השיר יוצא נגד התופעה של אלימות פיזית ומילולית נגד השוהים במעונות, שהפכה למכת מדינה, ומעלה על נס את זכאותו המובנת מאליה של הפעוט  ל"יד רכה ומילה טובה". השיר מציג את הפעוט כעולם ומלואו, כזה שאולי פחות זועק ומתמלל את חוויותיו אבל מסוגל להרגיש בכל גיל.

באומרי לה מברוק על שיתוף הפעולה עם שבת בשיר "מקום בטוח", חשוב לה להעמיד דברים על דיוקם: "תאמר את זה לנטלי בוזגלו, שהקימה את קבוצת 'נלחמים ונאבקים למען הילדים' וגייסה אותי  - בתור מי שהילדה שלה אוהבת לצפות בי בטלוויזיה ­- להקלטת השיר, העוסק בביטחונם של פעוטות בגיל הרך, כשאיתי ד"ר עינת הולנדר ושלומי שבת, כמחברי השיר". 

מהי הקבוצה שהזכרת?
"זוהי קבוצת רשת מרובת עוקבים, שהוקמה בעקבות רצח הפעוטה יסמין וינטה בגן שלה, כשמטרת הקבוצה לעורר בציבור ובכנסת מודעות לנושא, כדי שהגנים יספקו לקטנטנים חממה בטיחותית ואינטימית ולעודד את הצוותים בגני הילדים. מה שלא פחות חשוב זה להחזיר את אמון ההורים בגננות. גם תצוין הגישה החיובית של עינת הולנדר במילים של השיר, כפי שכתבה בבית הפותח - 'לא ביקשתי הרבה, רק את מה שמובן/  שתפתחו  לי דלת לעולם מוגן/ להרים את המבט, לפגוש אהבה/ יד רכה, מילה טובה".

"אני עם דמעות, כשאני משמיעה לך את זעקת הילדים, שמבקשים שיסתכלו להם בעיניים", אומרת קסטרו בהתרגשות. "אולי הם עדיין לא יודעים להתבטא במילים, אבל יש להם רגש, יש להם נשמה".

חולצות המאבק (צילום: יח''צ)
חולצות המאבק (צילום: יח''צ)

קסטרו מופיעה מזה זמן רב לילדים, אבל בשלוש השנים האחרונות נעשתה מתויגת לעניין. לשם כך חזרה לשמה המלא, אסתר, כפי שנקראה על שם סבתה והשם הוא המותג שלה בענף.

היא, פתח-תקוואית בהווה, גדלה בשכונה הרמת-גנית קריית-קריניצי כבת של גננת. "מאז שאני זוכרת את עצמי, אני שרה והייתי סולנית בית הספר", מעידה קסטרו שבפסטיבל שירי הילדים האחרון שרה לצידו של יגאל בשן את השיר "אני אוהב אותך יפה שלי". "התחברתי עם הבת שלו, אלינור, שהייתה איתנו מאחורי הקלעים ואפילו הוזמנתי לישון אצלם בבית".

לאחר שהופיעה בלהקת הנוער "נעורי גבעתיים", עשתה קסטרו את שירותה הצבאי בלהקת פיקוד הצפון, "כמו" בשן בשעתו. לאחר שחרורה, היא הופיעה בהצגות-ילדים ובמקביל החלה בקריירת דיבוב ענפה. ארבע שנים, בין 2000 ל-2004, הייתה להקת "חמסה" כמעט כל עולמה.

"היו לנו המון הופעות בכל רחבי הארץ", היא נזכרת בלהקת הבנות, שנשארה בתודעה עם הלהיט "חייב למות עליי". "זאת הייתה להקה כיפית כזאת. אם אתה שואל מדוע התפרקנו  מהר, יחסית, זה מפני שדי היינו ילדות. נראה לי שאם ההרכב היה קיים כיום, זה יכול להיות אחרת. בגדול, למפיקים הייתה ביצת-זהב ביד והם לא ידעו מה לעשות איתה, מה גם שהם שילמו לנו גרושים על ההופעות".

על הדרך הייתה קסטרו זמרת-ליווי של זמרים מפורסמים, מהם שניים רחוקים זה מזה כרחוק מזרח ממערב. עם יהורם גאון היא הופיעה שנתיים במופע "שלום לך ארץ נהדרת". "יורם, האיש והאגדה, הוא אדם מדהים, מדהים, מדהים, שהתייחס אלי כל-כך יפה, כל-כך בכבוד, ואפילו פרגן לי סולו", היא מפליגה בשבחו. "לעומתו, היה לי גם סיבוב-הופעות עם ...שמוליק קראוס".

לא פחדת?
"בהתחלה באתי לחזרות אצלו בבית. לא תאמין מי היה שם הגיטריסט. זה עילי בוטנר, אז עדיין נער,  לפני שהתפרסם. אם אתה שואל אם פחדתי משמוליק, דע לך שהוא התנהג אלי כמו אבא כזה, עד כדי כך הוא דאג לי. בניגוד למה שמספרים עליו, גיליתי אדם מקסים".

איך התהפכה לך הקריירה לכיוון הילדים?
"הילדים הם קהל שתמיד אהבתי ורציתי אותו. מי שעזר לי במעבר אליהם זה קובי מחט, שיצר לי את הסדרה 'האוטוגלידה של אסתר', שהיא טפו, טפו, טפו מאוד מצליחה וממנה התפתח מופע באותו שם. המשכנו בסדרה 'חגיגה בחצר עם אסתר'. כמו כן, מלפני שנה יש לי תוכנית יומית בערוץ בייבי, שנקראת 'הצוציקים של אסתר', כך שברור מדוע הפסקתי להיקרא אתי".

את לא מתגעגעת לקהל המבוגרים?
"האמת? - אני כל-כך אוהבת את מה שאני עושה שלא. מצאתי את הייעוד שלי בקהל הילדים וטוב לי איפה שאני".