"בחירות, בחירות/ לוקחות אותי בדרכים/ נסתרות/ בחירות, בחירות/ מבקש להגיע בלי ליפול/ לבורות// איך אבחר לי דרך/ איך אמצא לי שביל/ בלי מפה/ בלי מצפן בלי מי/ שיוביל..."

אכן, אין זו פטה מורגנה - שיר בעל הקשר אקטואלי, אך תודה לאל נטול זיקה כלשהי לקורונה. הפלא המרנין הזה, בשיר הנקרא "בחירות", מגיע ממרחקים בביצוע "SEAmphony", השם המבריק של אנסמבל "מגילות" מצפון ים המלח, שיוצא עם השיר החביב בעיתוי מושלם.

"השיר נולד עם ההודעה על סבב בחירות נוסף", מספר ירון יצחק, מחבר השיר מילים ולחן, שהוא גם הסולן המוצלח שלו בלי לקרוא לעצמו זמר. "ההודעה גררה אותי לסערת מחשבות על המצב שלנו, על משמעות הבחירות ולאן זה לוקח אותנו, מה שהפך אצלי לשיר".

שיר-מחאה?
"אני לא יודע אם מחאה, אבל השיר מבטא קצת ביקורת, קצת תסכול, קצת תקווה, קצת פרופורציות. אתה יודע מה? - אפשר להגדיר את זה כשיר-פרופורציות".

יצחק, 41, נולד במושב פרי-גן בחצי האי סיני וגדל במושב פרי-גן החדש בפתחת שלום. סיפורו מגוון. הוא בוגר התיכון למדעים ולאמנויות בירושלים, בעל תואר ראשון לפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית ורב-סרן במילואים בטייסת לוחמה אלקטרונית בחיל האוויר. בעברו היה מדריך בפנימייה ופועל בניין. שלוש שנים ניהל את ענף הנוי בקיבוצו, קלי"ה. ביום-יום הוא ראש המכינה הקדם-צבאית "מלח הארץ". 

יצחק בעל הקול הערב הוא טיפוס עם הומור, כפי שבגלישה ברשת ניתן לעמוד עליו, כשרואים ושומעים שם איך הסתלבט עם רעייתו, שירה, על השיר הדרום אמריקאי "אני אשתגע" ומצד שני הוא מתגלה כאידיאליסט בניהול המכינה שעליה הוא מופקד במסגרת עיסוקו כאיש-חינוך. המוזיקה, עם הגיטרה הנשלפת על-ידו בכל הזדמנות, היא תחביב מרכזי אצלו, כפי שניתן להתרשם מהקליפ היפה אליו. זה צולם בנוף המרהיב של שמורת הטבע עינות-צוקים, הזכורה לרבים מאיתנו כעין-פשחה של פעם".

לדבריו, ניתן להתייחס לשיר כפשוטו, עם הבחירות המחזירות אותנו השבוע לקלפיות בעוד שמצד שני הוא רומז לבחירות שבחיים. "השיר עוסק בפער הקיים בין המשקל שאנחנו נותנים לתהליכי קבלת ההחלטות שלנו אל מול חוסר הידיעה לאן הן יובילו אותנו", מהגג הפילוסוף שבו. "זאת, במקביל לאי הבהירות לגבי היעד הכללי שאליו אנחנו מבקשים להגיע, שיש בו במובן מסוים משמעות החיים".

ההרכב, בחסות המועצה האזורית מגילות, מצפון ים המלח, הוא בניהולו המוזיקלי של החלילן  טיבי גולן. חבריו הם שמוליק למברגר, מהיישוב רותם בבקעה, המנגן בגיטרה ובבס; הקלידן ניצן טרגר, שהוא מקיבוץ קלי"ה ואילו הכנרת הצעירה גלי סימון היא מקיבוץ אלמוג.

אם האנסמבל מצפון ים המלח הוא חובבני במהותו, טיבי גולן, מנהלו המוזיקלי, הוא מקצוען שבמקצוענים, שנחשב כאחת הדמויות הבולטות בסצנת מוזיקת העולם, שפרחה כאן לפני עשור-שניים, כשהתבלט במיוחד בלהקת "בלאקן". בראיון לפני עשור סיפר לי את סיפורו המרתק והרי כאן מקצת הדברים.

גולן, 47, טיבור ז'רמן במקור, נולד בסובוטיצה שבסרביה, אז עדין חלק מיוגוסלביה, כבנם של רופאה ושל צייר ומבקר אמנות. הוא מחלל מגיל שמונה. מי שהזריק את הסגנון הצועני לוורידיו היה המוזיקאי הצועני הנודע לאסלו לקטוש, שגר בסמוך לו. בהיותו בן 16, פרצה מלחמת אזרחים ביוגוסלביה.

"אז הכל השתבש לי", הוא נזכר. "כשאבא שלי הבין שיש סכנה שיגייסו אותי למלחמה, הוא דאג שיבריחו אותי אל מעבר לגבול ההונגרי, כשאיתי כמה בגדים וחלילית. בבודפשט, שם למדתי בגימנסיה 'אנה פראנק', התעצבה (שימו לב לעברית הנהדרת שלו! - י. ב-א) זהותי היהודית והכל היה מכוון לעלייתי ארצה, כולל אימוץ השם גולן".

ב-92' הוא עלה ארצה במסגרת עליית הנוער והשלים בתיכון שליד האקדמיה למוזיקה בירושלים את לימודיו התיכוניים, שהחלו בסרביה ונמשכו בהונגריה. בצבא שירת כנהג רכב-חילוץ, שהפיקולו לא מש מכיסו. כשהשתחרר, השתלב במהפכה המזרחית בזמר העברי, כעדותו. הוא ניגן מוזיקה כורדית עם הזמרת אילנה אליה ומוזיקה פרסית - עם הזמרת מורין נהדר ואל הזמרת ליאורה חבר בתפנית האתנית שעשתה. יצר הנדודים שלו הביאו כנגן אל להקת המחול ההולנדית "גלילי דאנס", בניהול יצחק גלילי ועמה ראה עולם.

כשחזר הנה, היה ממקימי הלהקה האתנית "בלאקן". ב-2004, בעקבות מותו של אביו, החליט ליטול פסק זמן מהמירוץ כאן ושב לבודפשט, הפעם עם קורין, שאותה נשא שם לאשה. בבודפשט הקים להקה ששמה, "אודרוב", מזכיר את ה"יאללה" שלנו.

מדוע בודפשט?
"כמי שמגיל 16 הניח תפילין הלוך וחזור, רק שם יכולתי לשמור על אורח-חיים יהודי ומצד שני להופיע עם שני נגנים צוענים מדליקים אש. מראש החלטתי שנהיה בהונגריה רק זמן קצוב, כשלאשתי ולי היה חשוב שילדינו יהיו צברים".

לאחר שובם הנה, הם התמקמו ביישוב הקהילתי הדתי אבנת בצפון ים המלח. "בעיניי ההשתתפות בהקמת יישוב חדש בארץ הייתה שיא ההגשמה הציונית", גולן כמעט התפייט כשסיפר איך הם, כמו 14 המשפחות החלוצות האחרות באבנת, חיו במשך תקופה בקרוון.

"צריך לראות את המקום ולהתבשם מהשקט שלו, כדי להבין מה משך אותי אליו", אמר. "הנוף המדברי וים המלח ניתקו אותי מהגירויים של העיר הגדולה ומההפרעות של העולם המודרני ויכולתי להתרכז במוזיקה ולהתרוצץ פחות עם המזג הצועני שבי".

"תמיד אהבתי את המדבר וכשראיתי את השממה באבנת, הבנתי שזה המקום לעשייה", גולן אומר כעת. "יש לי שקט והשראה מהנוף. רק דברים נפלאים קורים לי כאן, במפגש עם אנשים כמו ירון (יצחק), שבשירה שלו הוא מזכיר לי את יוסי בנאי ובאישיות שלו אני רואה מולי אדם עם לב פתוח. אישית, אני אוהב לתמרן בין מקצוענים לבין חובבנים. היום, כשהעולם מוצף במדיה, מחפשים את הדבר האמיתי. את זה אני מוצא במה שאני עושה, הן באזור ים המלח, הן בהופעות בעולם".

זה כולל מבחינת גולן גם את השיר "בחירות". "השיר אקטואלי בגלל הבחירות המתקיימות, אבל בעיניי זה שיר אוניברסלי", הוא סח. "ירון לא כיוון את השיר רק לבחירות, המתקיימות אצלנו השבוע ושמעתי ממנו לא פעם על הבחירות שלו כמנהל מכינה. באשר ללחן הלטיני התוסס של השיר, זה התפרץ לנו באחת החזרות ומשרה אווירה כיפית, הנותנת דרייב טוב לקטע".