"חזרתי, חזרתי אל נוף ילדותי/ הריח, הטעם אצור בקרבי/ כמה שנים עברו, כמה לילות תהו/ כמה קמטים בי חרשו/ כמו התלמים בסוף הדרך/ כמו הצללים בתוך ההר// ילד, בוא תראה איך גדלתי/ איך מאז התבגרתי/ בוא ותראה, שתאמין/ ילד, בוא תראה איך גדלתי/ איך מאז התבגרתי/ בוא תראה היכן גדלה אמך..."

מיהו הילד, מיהי אמו, היכן מולדתה? - זוהי החידתיות שצפה ועולה מ"ילד", מהשירים היפים והמרגשים ברפרטואר של לאה לופטין, שבמלאת שנתיים למותו בחטף מדום לב של מחברו, בעלה לשעבר, המלחין אריק רודיך, היא מביאה הקלטה יוצאת דופן חדשה של השיר, כשעמה שרות שלוש בנותיו.

"אריק חיבר את 'ילד', מילים ומנגינה, לפני 30 שנה בדיוק וכעבור שנה נכלל השיר ב'פנטזיה', האלבום השני שלי, שבו ביצעתי שירים בסגנון נפוליטני", לופטין משחזרת. "חושבים ששרתי כאן על נוף ילדותי בקיבוץ וזה לגמרי לא נכון, כשלמעשה אריק התייחס בו למשפחתו שעברה את השואה. כשחזר הביתה מהאולפן והשמיע לי הקלטה ראשונית של השיר בביצוע שלו, התחלתי לבכות מהתרגשות. 'אני חייבת להקליט את השיר הזה', אמרתי לו".

לאה לופטין (צילום: יובל כספין)
לאה לופטין (צילום: יובל כספין)

ונוף הילדות?
"הוא היה של דודתו, דבורה, אחות אמו, שהייתה מספרת לא אחת היכן ואיך טבחו בהם הנאצים בתקופת השואה. איכשהו התקשר מה שהוא כתב על נוף הילדות במזרח אירופה עם נוף הילדות שלי בקיבוץ אפיקים, בעמק הירדן. מאז השיר הזה מלווה אותי לאורך הדרך. אם ציפו ממני ב-2012, כשיובל, הבן של אריק ושלי, נפטר ממחלה, שאשוב ואבצע את השיר, פשוט לא הייתי מסוגלת".

לא כך היה לפני שנתיים, כשאיבדה את רודיך, שגם אחרי גירושיהם נותר החבר הקרוב ביותר שלה. בערב מחווה שנערך סמוך למותו ב"בית היוצר" היא הרטיטה בביצוע שכל יגונה על אובדן יקיריה היה טבוע בו.

היוזמה להקלטה הנוכחית הייתה בעידודו של המוזיקאי משה לוי, עמיתו של רודיך, שגם עיבד והפיק מוזיקלית. הפעם לופטין התחלקה בביצוע השיר עם שלוש בנותיו של רודיך - מעין, בתם המשותפת, שהיא זמרת מחוננת בפני עצמה; נטע, בתו מהתקופה שבה הוא חי עם הזמרת דלית כהנא ואביה, בת ה-14, בתו מנישואיו השניים עם נעמי. אחיה לא נטל חלק בהקלטה.

מעיין רודיך (צילום: אופק בירנבאום)
מעיין רודיך (צילום: אופק בירנבאום)

"גדלתי על השיר 'ילד'", מעידה מעין, שהיא כבר ילדה גדולה בת 34 שהוסיפה: "מבחינתי, השיר קיבל במרוצת השנים משמעויות, כמו הקשר שלו לשואה וגם החיבור שלנו עם אבא ועם יובל. יש לי הערכה ליוזמה של אמא לצרף אותנו לביצוע המחודש של 'ילד'. באולפן נוצרה בין חמשתנו דינמיקה משפחתית מחבקת ואוהבת". 

לדברי לופטין, הקשר הקרוב בין ילדיו של רודיך משלוש מערכות יחסים שונות משקף את הגירושים שלהם, שנעשו ברוח טובה. "שנים על גבי שנים אנחנו נפגשים לארוחות ולטיולים משותפים", היא מספרת. "עכשיו, עם ההקלטה, גם המוזיקה מחברת אותנו". 

מעיין רודיך ולאה לופטין (צילום: בן כהן)
מעיין רודיך ולאה לופטין (צילום: בן כהן)

וגם אותך לעצמך?
"בהחלט. אמנם כל השנים לא הפסקתי להופיע ואם לא כל כך שמעו ממני, עוד מעט ישמעו. אכן, ההקלטה המחודשת של 'ילד' עוררה בי רצון להתניע מחדש את הקריירה".