זמרת הסופרן איילת כהן עקבה מקרוב אחר ההתלקחות בלוד ולא האמינה לתעתועי המציאות. ככלות שמונה שנים של לימודים ובניית קריירה בסן-פרנסיסקו, שבה עם בעלה, משה, לחיק אמא מולדת ולאחר דירות שכורות בתל-אביב ובאזור, הם בחרו לפני עשור לרכוש בית בלוד, לא בדיוק סביבה משופעת בזמרות אופרה. המחיר קרץ וגם המיקום בין תל-אביב לירושלים, בלי לשער שיהיה לזירת מריבה.

"בהתחלה היה לי קשה חברתית בסביבה מעורבת של חרדים, ערבים ועולים מרוסיה", היא מודה. "אבל כמי שמחפשת את המאחד ולא את המפריד הגעתי לשיתוף פעולה מוזיקלי עם ערביי המקום ובמימון הקרן לפיתוח לוד ערכתי עם אחד מהם, הפסנתרן והמנצח ניזאר אלכאטר, קונצרטים רב-תרבותיים. כעת, הופתעתי איך שהגיעו מזה למהומות, ניגוד גמור לאווירה שהכרתי. מזעזע וכואב מה שקורה, לא להאמין!"

נראה שלא במקרה את משתמשת בלשון עבר.
"אכן, לפני כשנתיים עברנו לרמלה".

גם כן עיר מעורבת.
"נכון. בעלי רצה בית חדש לחלוטין ולרגע לא חשבתי להתרחק מהערבים, שתרבותית נשארתי קשורה אליהם". 

היא, בעלת שורשים באירופה, בתו של פרופ' יונתן כהן, מומחה לחינוך יהודי, ששר הרבה בבית. מוזיקה זורמת במשפחתה. "סבתי הייתה תלמידתו של ארתור שנבל, הפסנתרן היהודי הגדול, יש לה במה להתגאות".

כהן התבלטה משחר ימיה בשירתה ולדבריה, בגיל 10 זכתה בתחרות זמר בבית ספרה עם השיר "על כפיו יביא". משיכתה לשירה קלאסית, דווקא, הביאה אותה למקהלת "אנקור", שאיתה התחילה לראות עולם. בהיותה בת 17 הייתה זו מורתה לפיתוח קול, שמצאה אותה מתאימה לשירה אופראית.

היא התחילה את שירותה הצבאי כבקרית גבולות בגשר אלנבי וסיימה אותו כזמרת הטקסים של פיקוד המרכז. כשהשתחררה, למדה באקדמיה למוזיקה בירושלים. משם המשיכה עם מלגה מ"קרן שרת" ללימודים בברקלי. אגב כך נישאה לבעלה, ישראלי שניסה לתפוס אמריקה.

למרות הכל, היא לא ראתה את עתידה שם והעדיפה לשוב ארצה, לאופרה הישראלית, לאופרה של גיל שוחט "הילד חולם", על-פי מחזהו של חנוך לוין. כהן החליפה שם פעם את הזמרת הילה באג'יו בתפקיד הראשי של הילד  - "חוויה מדהימה!" - ומאז לא זכתה עוד להופיע על במת האופרה הישראלית.

לא טיפוס יוזם כמו כהן שתוותר. היא הקימה את "אופרה פיקולה" (אופרה קטנה), שבה הופיעה בין השאר באופרת-יחיד על-פי סיפורה של אנה פראנק ואת "הטלפון", האופרה הקצרה הנודעת של ז'אן קרלו מנוטי. "כשאחדש את האופרה הזאת, היא תיקרא 'הסמארטפון", כהן מבשרת לאומה ומבטיחה להתאים את המוזיקה המוכרת של המלחין הנודע לעלילה שתתייחס לחידושים בתחום תוך כדי קריצה לקהל צעיר. "אינסטוש תהיה שם", היא מבטיחה. "אני מקווה שזה יקרב לאופרה גם כאלה שאינם מכירים אתל המוזיקה הנהדרת הזאת".

והחלום?
"לחדש את הקריירה הבינלאומית שלי. אבל תחילה ברצוני לצאת מהר ככל האפשר בקונצרט בין-דתי, בתקווה שירגיע את הרוחות".