הזמרת והפעילה הפוליטית שולמית לבנת, שכונתה "זמרת המחתרות", הלכה היום (רביעי) לעולמה בגיל 91, והותירה אחריה שובל קלאסיקות ישראליות, בהן: "תל אל קאדי", "התופסת", "יצאנו אט" ו"נערת תפוחי הזהב". הלווייתה תתקיים היום אחר הצהריים בשעה 16:45 בבית העלמין ירקון. 

לבנת, השייכת לדור הנפילים של הזמר העברי שהולך ונעלם, נולדה בווינה בשנת 1929 כשרלוטה אדלר למשפחה ציונית. "אבא שלי עלה בשנת 1935 לארץ בכדי להכין את השטח לעלייה שלנו ובהמשך אמי ואני הגענו לאחר ששהינו אצל סבי וסבתי בפולין. באנייה בדרך לארץ שרתי ובידרתי את כל הנוכחים וכבר אז ידעו שלכך נועדתי", סיפרה לי עת התארחה אצלי לפני חודשים ספורים באולפן 103fm.

משפחת אדלר הגיעה לחיפה, ולבנת למדה בבית הספר "עממי א'" בעיר, שם אימצה את שמה הפרטי "שולמית". "סילקו אותי מבית הספר בגלל שהצטרפתי לתנועת הנוער 'המכבי הצעיר' ולא לצופים כמו שהיה נהוג. ראו בי פרחחית", סיפרה לי בריאיון. בגיל 17, כשנה לאחר שעברה לתיכון אחר, פרשה מהלימודים בכדי לעבור הכשרה לפלמ"ח, שם שירתה בתחילה כאלחוטנית.

בינואר 1948, בעקבות מפגש עם חיים חפר שזיהה כשרונה, צורפה ללהקת "הצ'יזבטרון" של הפלמ"ח שם זכתה ללהיט הראשון שביצעה – "כדור בשר". בהמשך הצטרפה ללהקה הצבאית "הכרמל" ולמחזור הראשון וקצר הימים של להקת חיל הים.

עם תום המלחמה נישאה לעזריאל (עוזי) לבנת, מלוחמי הלח"י ופצחה בקריירת סולו שהפכה אותה לאחת מכוכבות הזמר הגדולות בשנות ה-50 ומהראשונות שיצאו להופיע גם בחו"ל. בין להיטיה באותן שנים: "נערת תפוחי הזהב", "התופסת", "סתיו בחלונות ובלבבי" ו"תל אל קאדי".

התפנית בקריירה שלה אירעה כשהשתתפה בשנות ה-60 באירוע חגיגי בהיכל התרבות לציון עשור לשובם של גולי אפריקה. באירוע המדובר היא שרה, לראשונה, שירי "מחתרות", דהיינו שירים שהושרו בקרב לוחמי מחתרות הלח"י והאצ"ל, בהם "עלי בריקדות" ו"חיילים אלמונים". "שילמתי על כך מחיר כבד", סיפרה לי בריאיון, "פתאום הפסיקו להזמין אותי להופעות כי ראו בי זמרת מרדנית ומכאן גם הכינוי 'זמרת המחתרות', אבל מצד שני לכל הוזמנתי אירועי וותיקי המחתרות".

עם דעיכת הפופולאריות ובמקביל לקריירה המוזיקלית, הייתה לבנת פעילה פוליטית ימנית, כתבה וערכה ספרים וניהלה במשך שנים רבות את המדרשה הלאומית על שם רנה מור. בשנת 2020, לרגל יום הולדתה ה-90, הקליטה אלבום חדש – "מאז וגם עתה" והוסיפה להופיע עד יומה האחרון. "אני לא מסכמת באלבום הזה כלום אלא ממשיכה לשיר כל עוד אני יכולה", סיפרה בסוף הריאיון.

שולמית לבנת ודודי פטימר באולפן (צילום: 103FM)
שולמית לבנת ודודי פטימר באולפן (צילום: 103FM)

בתה, שרת החינוך התרבות והספורט לשעבר לימור לבנת: "אמא שלנו היקרה והאהובה, ׳זמרת המחתרות׳, שולמית לבנת הסתלקה מאתנו הלילה בשיבה טובה, באצילות, ברכות ובמיעוט יסורים. יפה היתה במותה כבחייה. אבלים: לימור נעם וכל המשפחה".

קונסול ישראל בניו יורק לשעבר דני דיין ספד לה, ואמר בראיון בגלי צה"ל: "היא אישה שריגשה את כולנו בשירתה, במיוחד כשבאים מבית אידאולוגי כזה". גם השחקן והיוצר אוהד קנולר ספד לה בחשבון הטוויטר שלו: "שולמית לבנת, היתה ידועה כזמרת המחתרות, בגלל האלבום שהוציאה משירי הלח"י והאצ"ל. היא אגב היתה בכלל לוחמת בפלמ"ח. לפני כמה חודשים, שמעתי אותה בראיון ברדיו, והיא נשמעה כאילו יש לה תוכניות לעשר שנים קדימה. יהי זכרה ברוך".

בראיון מיוחד למעריב ב-2019 סיפרה על תחילת הקריירה, והביעה תמיכה בהחלטת בתה לעזוב את העולם הפוליטי: "לדעתי, לימור עזבה בזמן את הפוליטיקה, כשהרגישה שמיצתה ולא נאחזה בקרנות המזבח".